Intervju

Rakt på sak med Arvikafestivalen

Publicerad: 24 februari 2011 av Magnus Olsson

Manifestet från Arvika fick hjärtan att gå i brand och drömmarna om lera, elektronisk musik och kärlek i skogen tog åter igen fart. Hemsidan är delvis död, men Arvikafestivalen lever i allra högsta grad och har gjort klart med bokningar som Hocico och IAMX. Festivalrkiget har trappats upp och önskningarna om The Knife sköljer över oss – Magnus Olsson gick rakt på sak med Jonas Hallberg, Arvikafestivalen.

Vi minns rubrikerna i somras med fasa, men ett skuldtyngt Arvika har rest sig och det är med ett leende på läpparna som vi säger: Välkomna tillbaka! Arvika är inte ensamma om att återuppstå, är festivalsommaren 2011 återkomstens sommar?

-Tack så väldans, vi är sjukt peppade! Men vi ser det nog inte som att vi är tillbaka. Det kommer att bli en festival som skiljer sig mycket från de senaste åren men vi är nog ändå kvar, snarare än tillbaka. Samma helg, samma värmländska skog, samma Folkets Park.

Jonas Hallberg berättar att man blev helt överväldigad av manifestens mottaganden, och att biljetterna sålt bra. I fredags sålde man slut samtliga biljetter för 495 kronor, och nu går en biljett loss för 595 kronor.

Ingen kan ha undgått det, festivalkrocken mellan Arvika och Hultsfred är ett faktum. Ni hann knappt komma tillbaka förrän Hultsfred la sig samma helg. Hade ni några aningar?

-Nja. Vi fick veta det tidigare än de flesta men då hade vi redan börjat göra bokningar för den helgen. Vi blev förvånade, särskilt med tanke på hur det lät när WTAI hamnade på Hultsfreds helg för ett par år sedan, men det påverkar egentligen inte vår planering. Krockar blir det ju varje sommar och även om man kan tycka det är fult så är vi trygga i oss själva. När allt kommer omkring så riktar vi ju in oss på helt olika målgrupper. Arvikafestivalen är elektronisk musik, dans och en himla massa kärlek till skogen. Som det ser ut nu kommer vi bli två helt olika festivaler som riktar sig till väldigt olika målgrupper. De har visserligen några ’elektroniska’ band, men vad gäller våra respektive festivalers generella inriktning känns vi längre ifrån varandra än på länge.

Vi får se hur det utvecklar sig, men vi är i nuläget inte alls oroliga för vår egen skull. Arvikafestivalen 2011 kommer bli magisk oavsett vad som händer samtidigt någon annanstans i världen.

Kommer denna ”krock” innebära några större förändringar för er?

-Nej, nej, det är många som är förvånade över Hultsfreds agerande men vad gäller hur vi jobbar med Arvikafestivalen påverkar det ingenting.

2010 var ett år då ni chockade Sverige med ”onanireklamen” och ett antal andra utspel, är det något ni kommer fortsätta med?

-Det är en svår balansgång mellan att chockera och att inspirera. Vår avsikt har alltid varit det senare. I år fokuserar vi främst på att sluta leden och göra en festival som hela organisationen och varenda besökare känner sig stolt över och som är ekonomiskt hållbar för framtiden.

Inför 2011 snackades det om en jämställd festival, är det fortfarande aktuellt?

-Absolut! Jämställdhet är viktigt för oss och är något vi ständigt jobbar med, i allt från hur vår interna organisation ser ut till vilka band som bokas.  Vi försöker hela tiden bli bättre på alla fronter. Hur nära målet vi hamnar i år är lite för tidigt att säga ännu.

Sitter ni på några guldklimpar nu?

-Låt oss säga så här: som det ser ut nu kommer både vi och vår publik bli ohyggligt nöjda med line-upen. Mer än så får ni inte veta nu!

Ni drar ned antalet scener till 4 i antal, innebär det att det blir en aning färre artister?

-Jo, när en hel scen försvinner så försvinner ju också ett par slots. Men vår strategi är: Färre artister, men mer krut på varje plats. Precis som våra besökare önskat. Färre artister än tidigare alltså, men ett starkt program i sin helhet.

Många har förklarat att P3-popen har bidragit till att Arvika tappat lite utav sin alternativa prägel. Blir det med eller utan massa P3-pop?

-Alltså, det finns ”P3-pop” och så finns det ”P3-pop”. Det är tråkigt att generalisera, vi ägnar oss hellre åt att boka ett riktigt bra program, band för band. Våra besökares önskemål kommer främst.

Vad gäller programmet så har vi ju i manifestet faktiskt skvallrat lite om hur programmet kommer se ut: 30% synth, 30% dans, 20% pop och 20% indie. Om vi sedan får till drömbokningarna, det beror helt på vad som är ledigt och inte.

Det är många som vill se The Knife på Arvika, hur ska ni lyckas locka till er syskonen Dreijer? Har ni lagt ett bud?

-Vi har givetvis tagit reda på vad det finns för möjligheter. Knife-spelningen på Arvika 2006 är min största stund någonsin på en festival, både i egenskap av besökare och arrangör. Så tanken på en repris kittlar, det gör den.

Slutligen. Varför ska man besöka Arvika i sommar?

Arvikafestivalen är ju allt det som en festival ska vara. Bra musik, fint folk och väldigt mycket kärlek till skogen. Till ett väldigt lågt pris dessutom.

Arvikafestivalen går av stapeln 14-16 juli och hittills har man presenterat Hocico, Covnenant, IAMX, Popof, Kite, Day Din, Lissi Dancefloor Disaster, Style Of Eye, Emmon, Icona Pop, The Girl & The Robot, Code 64 och Ell-er. Biljetterna finns tillgängliga till det förmånliga priset 595 kronor.

 

Läs också

Array ( [0] => WP_Term Object ( [term_id] => 19 [name] => Arvikafestivalen [slug] => arvikafestivalen [term_group] => 0 [term_taxonomy_id] => 20 [taxonomy] => post_tag [description] => [parent] => 0 [count] => 14 [filter] => raw ) [1] => WP_Term Object ( [term_id] => 23 [name] => Covenant [slug] => covenant [term_group] => 0 [term_taxonomy_id] => 24 [taxonomy] => post_tag [description] => [parent] => 0 [count] => 2 [filter] => raw ) [2] => WP_Term Object ( [term_id] => 20 [name] => Hocico [slug] => hocico [term_group] => 0 [term_taxonomy_id] => 21 [taxonomy] => post_tag [description] => [parent] => 0 [count] => 1 [filter] => raw ) [3] => WP_Term Object ( [term_id] => 24 [name] => IAMX [slug] => iamx [term_group] => 0 [term_taxonomy_id] => 25 [taxonomy] => post_tag [description] => [parent] => 0 [count] => 5 [filter] => raw ) [4] => WP_Term Object ( [term_id] => 22 [name] => Kite [slug] => kite [term_group] => 0 [term_taxonomy_id] => 23 [taxonomy] => post_tag [description] => [parent] => 0 [count] => 9 [filter] => raw ) [5] => WP_Term Object ( [term_id] => 21 [name] => The Knife [slug] => the-knife [term_group] => 0 [term_taxonomy_id] => 22 [taxonomy] => post_tag [description] => [parent] => 0 [count] => 40 [filter] => raw ) )