Festival
Bandsläppsfeber i Europa
Publicerad: 16 november 2010 av Redaktionen @ Festivalrykten
Jävlar. Nu är det på gång, på allvar. Bandsläppen kryllar, och det är då vi mår som allra bäst. Den brittiska festivalen Isle Of Wight har gjort klart med Kings Of Leon och Pulp. Återförenade Pulp är för övrigt en het kandidat till Glastonbury då Jarvis & Co hintat om Glastonbury på sin twitter. The Coral gör däremot en själv-bekräftelse att de är klara för Glastonbury.
Amerikanska Kings Of Leon med monsterhitarna Sex on fire och Use Somebody är även klara för tyska tvillingfestivalerna Rock Am Ring och Rock Im Park. I det första bandsläppet för festivalen återfanns även Beaststeaks och Volbeat precis som vi antytt tidigare. I första släppet återfanns även två svenska inslag. Det är überpopulära Mando Diao som nått någon form av ikonstatus nere i Tyskland, och som tack vare det flitiga turnerat fått spela in en MTv unplugged. Men även Sveriges största metalexport In Flames kommer göra ett spektakulärt livefrämträdande med en fyververkisprakande show. Oavsett om man gillar hårdrock eller inte bör man ge In Flames en chans live. Anders Fridén kan mycket väl vara den allra bästa frontpersonen jorden har. Det är facinerande, proffsigt och mycket imponerande.
Men det är Spanien som imponerar mest. Primavera Sound Festival krossar allt just nu. Sedan tidigare har man bokat Pulp, Ariel Pink’s Haunted Graffiti och Blank Dogs. Ny fyller man på rejält i artistlistan, när Animal Collective, Belle & Sebastian, The National, Flaming Lips, Fleet Foxes, Mogwai och Swans kommer få Barcelona-festivalen att bli oemotståndlig.
Störst chanser att locka till Kings Of Leon har Peace & Love, sen får Way Out West gärna kopiera Primaveras line up rakt igenom. Vilket borde passa dem som handen i handsken ( i alla fall Animal Collective, Flaming Lips, Fleet Foxes, Pulp och Belle & Sebastian). Vad gäller Volbeat och In Flames är det troligen störst chans att vi får se dem på Sweden Rock, och mest troligt exklusivt va ?
