Festival
Biljettpriserna
Publicerad: 10 juli 2010 av Redaktionen @ Festivalrykten
Vad händer med biljettpriserna ? För några år sedan minns jag att tusen riksdaler klassades som dyrt för en festivalbiljett, idag är det normen. Idag känns det som ett fynd, om vi hittar biljetter under den där tragiska tusenlappen. Vad är det egentligen som hänt ? Jag tror vi har oss själva att skylla, musikerna tjänade nämligen sin största andel på just skivförsäljning, men när vår gratis generation insåg de ekonomiska fördelarna med nedladdning, minskade intäkterna drasktiskt. Det finns både för- och nackdelar för musikerna med nedladdning, de får mindre intäkter på skivförsäljning, men får samtidigt fans över hela världen.
En nedåtgående skivbransch, som numera kan klassas som delvis död, gav syre till turnerande. Aldrig någonsin tidigare har artisterna turnerat så mycket som under 2000-talet, och för några år sedan gick liveindustrin om skivindustrin i omsättning. Turnerande är numera deras levebröd, och det har väl aldrig varit så lätt att boka artister som nu. I takt med en eskalerande livetrend har även gagerna höjts till skyarna. På bara några år har det skett drastiska ändringar. Hundratusentals kronor för ett enda band är ett faktum. Och du får inte många svenska band som lirat sönder P3 för en budget på 100 000 kronor. Max ett par stycken. Tänk då bara på dyrgriparna som ska locka oss. Namn som Jay-Z, Depeche Mode och Neil Young. Arrangörerna pungar ut miljoner och gärna några extra hundratusen för att få dem exklusivt.
Dock är det inte bara artisternas gager som ska betalas med hjälp av just din biljett. Det är säkerhet, området och personal. Oftast räcker inte ens biljettintäkterna, utan sponsorer måste kliva in, för att få det hela att gå runt. Men trots att många surar över en biljett som överstigit den där tusenlappen, känns det som att det är värt varenda öre när man springer in på festivalområdet, andas in langosdoften och bara ser hur människorna springer till konserterna.
Vad betalade du för din biljett och vad tycker du är lämpligt ?