Festival
Festivalsommaren 2011 är här
Publicerad: 5 september 2010 av Redaktionen @ Festivalrykten
Festivalsommaren 2010 har precis avslutats, festivalhösten 2010 har precis inletts och redan nu är de första bokningarna klara för festivalsommaren 2011. Det är fantastiskt, aldrig tidigare har någon festival släppt band såhär tidigt. Och det roliga är att det är en helt ny festival redo att förgylla sommaren. Stockholm Goes Alternative, lägg det på minnet, särskilt om du faller för synthpop/ebm/industri/goth/elektroniskt. Det är en genre som inte längre har något hem på den svenska festivalkartan, och av den anledningen tror jag det här kan bli riktigt framgångsrikt.
För det första är det en genre som innebär att man enkelt kommer vinna ”sin” publik, då man i princip har monopol. Detta är relativt unikt då de flesta festivaler konkurrerar om publiken. Biljettpriset är också en av anledningarna till att denna festival kommer gå bra, ynka 575 kronor för en två-dagars biljett med camping är verkligen inte fy skam. Att den ligger i Stockholm är heller inte till deras nackdel.
De första banden ut är imponerande. EBM-kultbokningen Funker Vogt, följs utav svenska Elegant Machinery och kanadensiska Assemblage 23. De två sistnämnda lirade bland annat på Arvikafestivalen så sent som förra året. Utöver dessa tre band har man prickat in ett gäng mindre synthband.
Äntligen har Sverige fått sin första synthfestival, det är många som längtat, och jag hoppas detta gläder många. Det är i alla fall ett stort framsteg för Synthsverige. Festivalen går av stapeln 17-18 juni.
Text: Magnus Olsson
