Nyhet

Michael Stipe vill återvända till musiken

Publicerad: 15 november 2016 av Filip Hiltmann

Men hur är ännu oklart.

R.E.M. var ett av världens mest inflytelserika band under tre decennier innan de 2011 valde att lägga instrumenten på hyllan. Tongången efter det har varit hårt, och medlemmarna har flera gånger sagt att de aldrig kommer att återförenas. Bandets frontperson, Michael Stipe, har dragit sig undan och med ett fåtal undantag inte ens rört musik sedan bandet splittrades. I samband med att R.E.M.s klassiska album Out of Time firar 25 år och återgivs har Stipe gett ett antal intervjuer, bland annat en med New York Times. I den säger han att han vill återvända till musiken, men att han inte skulle klara av stjärnstatusen igen. “I’m not ready to go completely into pop stardom again, as a 56-year-old, [but] I want to work in music again.”

Stipe har dock tagit steg i musikens riktning. Han meddelade nyligen att han kommer att producera Fischerspooners kommande album, vilket ändå får ses som ett tecken i rätt riktning. En Stipe-soloplatta vore minst sagt en trevlig överraskning för alla som suktar ny R.E.M.-musik.

Missa inga musiknyheter

Få exklusiva intervjuer, festivalnytt och koll på de stora släppen. Vi ger dig musiken, direkt i inkorgen.

Läs också

Array ( [0] => WP_Term Object ( [term_id] => 1751 [name] => Michael Stipe [slug] => michael-stipe [term_group] => 0 [term_taxonomy_id] => 1752 [taxonomy] => post_tag [description] => [parent] => 0 [count] => 1 [filter] => raw )[1] => WP_Term Object ( [term_id] => 1752 [name] => R.E.M. [slug] => r-e-m [term_group] => 0 [term_taxonomy_id] => 1753 [taxonomy] => post_tag [description] => [parent] => 0 [count] => 2 [filter] => raw ))