Festival

Rookiefestivalen släpper efterlängtade rookieband

Publicerad: 17 oktober 2010 av Redaktionen @ Festivalrykten

Vi har varit många som undrat när Rookiefestivalen äntligen skulle släppa sina tjugo rookieakter. Med bara två veckor kvar innan portarna slås upp på Rock Citys lokaler i Hultsfred väntar alla besökare spänt på att få reda på vilka band som ska få spela på de tre scenerna i slutet av oktober. Och igår kom beskedet. Familjen, Adept, Nicke Borg Homeland och Parken backar upp dessa tjugo oetablerade framtidsband:

Last View, The Walk, Aim For The Sunrise, Bemsha, Ely, Ruh, Scarecrow Nation, Hanna Turi, Sol/Stat & Orchestra Bastian And The One Life Band, Kickback Circus, Tomorrow Will Never Come, Francis, Another Nation’s National Anthem, Dynamit, Timecry, The Commotion, From This Moment , O.N.C.E, Electric Alice

Missa inga musiknyheter

Få exklusiva intervjuer, festivalnytt och koll på de stora släppen. Vi ger dig musiken, direkt i inkorgen.

I årets djungel av osignade band kan man urskilja en stor genreblandning. Dock får rock/metal/punkbanden som alltid mycket plats, men även en uppsjö av jazz, reggae och lugnare dansanta band finns bland årets rookieband. I allmänhet är det bra band bokade, och det finns några riktiga guldkorn att spana in. Rock City kommer att svänga i år, på många olika sätt.

Last View, Tomorrow Will Never Come, Timecry, Aim For The Sunrise och lokala favoriterna From This Moment spelar metal/screamo med inslag av skönsång. För hårdrockare finns det rutinerade alternativet O.N.C.E. (med fyra plattor i ryggen), Electric Alice och för er lite mer punkinriktade rockare ges melodiska Scarecrow Nation. Mycket rock och metal i årets line-up med andra ord, för att inte tala om de två metal/rock-headlinerna Nicke Borg Homeland och Adept. Gillar man röj, distade gitarrer och stämband som brister finns det ingen tvekan om var man ska befinna sig den 29-30 oktober.

När det gäller indie så finns Another Nation’s National Anthem som poppigt alternativ för er som gillar lite lugnare musik. A.N.N.A har riktigt sköna melodier och första EP:n är redan på väg. Tills den släpps får vi nöja oss med singeln Save Them From Sorrow, som ger oss en bra uppfattning om indiepoparnas stil. Fin musik på en fin festival.

Ni som däremot gillar sväng bör kolla in Uddevallabandet Dynamit, skabandet som kommer få Rock City att gunga under alla dansvänliga festivalbesökares fötter. Tillhör du dem som anser att Dave Matthews Band är riktigt bra ska du lyssna in dig på dynamiternas Myspace, lära dig älska It’s Not You It’s The Band och mjuka upp lederna, för ikväll gott folk, bjuder Dynamit upp till dans.

Ett annat svängigt band på årets festival är The Commotion. 90-talsrock varvat med bra sångare och saxofon bidrar till ett ordentligt drag. Enligt YouTube är de även röjiga live, så ifall du känner dig lite nere och behöver piggas upp, ta dig till The Commotions spelning när de drar igång. Shake it!

Är du en av de som gillar reggae men inte tilltalas av det ibland lite för röjiga drag som Hoffmaestro & Chraas spelningar bjuder på så lär du förmodligen uppskatta Sol/Stat & Orchestra, ett lugnare popreggaeband med mjuka melodier och underbar falsett. Men gunget och känslan finns kvar, och live lär Sol/Stat & Orchestra utan tvekan frammana en underbar stämning på scenen och hos publiken.

Ett av de mest intressanta rookiebanden på årets festival är utan tvekan Bemsha. Trion har endast en singel uppe på Spotify, men den bådar gott inför det kommande albumet When It Peaks som släpps i oktober lagom till festivalen. Med samma sound som Esbjörn Svensson Trio när de spelar med Stina Nordenstam är det jazzharmonier och svängig pop som väntar dig som kommer se Bemsha på Rookie i år. Ett av guldkornen, helt klart.

Dalabandet Francis är inga nybörjare precis. Efter att precis ha avslutat sin tredje Finlandsturné och med spelningar i Washington bakom sig intar de Rock Citys lokaler om två veckor. En skvätt Miss Li blandat med en röst som påminner om Anna von Hausswolffs spelar kvartetten 60-talsinfluerad pop med gungiga gitarrslingor. Se fram emot en annorlunda scenshow när det står Francis på spelschemat.

Bland övriga band finner vi poptjejen Ely, Bastian And The One Life Band (med en falsett som får en att spetsa öronen), Kickback Cirkus (rockarna som uppenbarligen lyssnar massor på U2), rock/poparna The Walk (som tog sig till riksfinal i Rockkarusellen och har många sommarspelningar i ryggen), den pianoburna singer/songwritern Hanna Turi (som kommer ge oss smäktande ballader) och alternativrockarna Ruh (som har turnérat tillsammans med bland annat Bo Kaspers Orkester och The Ark, och agerat förband till inga mindre än The Who).  Årets startfält ser onekligen bra ut. Bara två veckor kvar tills vi får se allt detta på scen. Pepp!

Text: Jon Egerlid

Foto: Linda Helsing