Festival
Siesta! 2011 – vilken Fiesta!
Publicerad: 26 januari 2011 av Redaktionen @ Festivalrykten
Det är den 26:e januari och dags för ett efterlängtat bandsläpp från Siestafestivalen. Som vi spekulerat i kommer Håkan Hellström att närvara när Hässleholm startar upp festivalsommaren. Det finns självklart inget ont att säga om denne man som förgyllt våra sommarkvällar år efter år. Med en ny platta i bagaget ska det bli intressant att se hur den står sig live jämfört med tidigare. Jag tror att alla redan vet svaret. Det går väl inte att misslyckas om man heter Håkan Hellström?
Utöver Håkan kommer Siesta att bjuda på fin electro i form av Crookers. Alla som besökte Emmaboda förra året vet vad jag pratar om. För vem vill inte dansa sig svettig till Cooler Couleur i sommarnatten?
Övriga artister i släppter är brittpopparna Brother, succérockarna Graveyard och de lite mer finstilade rockbandet Odyssey. De två sistnämnda från Sverige.
– Ett både väntat och oväntat släpp. Visserligen spelar Håkan på många ställen i sommar, men det raderar inte faktumet att det fortfarande är en bokning av rang. Håkan är just nu synonym med svensk festivalsommar. Den italienska duon Crookers är en väldigt bra bokning, och dem visade som sagt förra året att electro är en genre dem bemästrar. Är en fullgod ersättare till förra årets Röyksopp. De tre sistnämnda banden är mer okända för den bredare publiken. Spana gärna in Graveyard som är en av mina personliga favoriter. Referenserna går omedvetet till ett ungt Hellacopters.
Text: Emil Norrström
