Slaughter Beach

Publicerad: 13 november 2013 av David Winsnes

Slaughter Beach dök upp på internet för mindre än en månad sedan. Allt vi vet om dem är att de är en trio från Danmark och hittills släppt två väldigt bra – och ganska olika – låtar. Mads, Nikolaj och Hasse borde enligt ens första tankereflex vara från 90-talets indierocktopp, ha spelat på inrökta småklubbar i halva sina liv och endast ha foto-avbildats enligt Gorilla vs. Bear-estetik. De har tämligen lite att göra med den danska punkscen som på senare år omskrivits i alternativ musikmedia och låter rätt harmlösa i jämförelse.

Det betyder inte att deras slackerrock på något sätt är ointressant. Slaughter Beachs senaste singel, den Girls-minnande Spinning Globe, har en underbart släpig refräng som så småningom utmynnar en fint ringande shoegazestämning och har i symbios med titeln redan börjat färdas mellan vår världs oräkneliga musikbloggar. Vi gjorde en snabb-/mini-/speedintervju med bandet för att åtminstone få lite bättre koll på vilka de här musikaliska pågarna faktiskt är.

Missa inga musiknyheter

Få exklusiva intervjuer, festivalnytt och koll på de stora släppen. Vi ger dig musiken, direkt i inkorgen.

Kan ni presentera er lite mer?

Slaughter Beach består av Mads Emil Aagaard, Nikolaj Westi och Hasse Mydtskov och är för tillfället baserade i Odense, Danmark. Vi har gjort musik tillsammans under några års tid men den här konstellationen, som den ser ut just nu, bildades för cirka ett år sedan.

Det står på Soundcloud att ni för tillfället arbetar på mer musik. Har ni några konkreta utgivningsplaner?

Vi har inga specifika utgivningsplaner för tillfället men vi arbetar på nytt material hela tiden. Förhoppningsvis kommer vi kunna släppa en del ny musik inom den närmaste framtiden.

Jag känner att ni har ett väldigt amerikanskt indiesound, ganska annorlunda från de flesta skandinaviska akterna. Hur ser ni på scenen vi har här uppe?

Vi försöker inte låta på något visst sätt. I grund och botten fullföljer vi bara våra de känslor och den känsla som uppstår när vi skriver musik. Vi har en hel del amerikanska förebilder vilket skulle kunna vara anledningen till att vi har ett amerikansk sound. Det händer definitivt en massa saker inom den skandinaviska och danska musikscenen. Vilket är bra. Men det finns fortfarande en mycket stor skillnad mellan den skandinaviska och amerikanska marknaden. Det som händer i den amerikanska musikscenen är definitivt mer intressant för oss.

Ni listar en hel del 90-talsindiehjältar på er Facebooksida –  Elliott Smith, Broken Social Scene, Modest Mouse – ganska melankoliska akter. Söker ni efter den känslan i er egen musik?

Vi strävar inte efter det på något särskilt sätt, men melankoli är definitivt ett stort tema i våra liv. Med det sagt, vi har även en hel del optimistiska perspektiv att utforska i vår musik.

Har ni spelat live än? Skulle älska att se er i Göteborg snart.

Vi lanserade det här projektet just nyligen så vi har inte spelat några livespelningar än. Men förhoppningsvis kommer de dyka upp snart. Vi skulle älska att spela i Göteborg

Vilken är årets bästa skiva?

Smith WesternsSoft Will

Så, tog ni ert namn från den här staden?

Vi hörde talas om den lilla staden och blev inspirerade på grund av den roliga kontrasten i orden.