Spotify i kris
Publicerad: 11 oktober 2012 av David Winsnes
Spotifys modell krackelerar, enligt PrivCO.
Analysinstitutet PrivCO har de senaste åren granskat Spotifys ekonomi och kommer idag med dystra besked. Företagets omsättning ökade rejält mellan 2010 och 2011 – från 97 miljoner dollar till 244 miljoner dollar. Men samtidigt stiger också förlusterna – och det rejält.
Om man jämför 2011 med 2010 har förlusterna för Spotify ökat med så mycket som 60 procent. Från 37,5 miljoner dollar till 59 miljoner dollar. Således används det betydligt mer pengar än det tjänas.
En taleskvinna från Spotify har bekräftat statistiken i PrivCos analys. Denna statistiska modell kallas ohållbar från analysinstitutet själva. Spotifys stora problem är att de erbjuder sina användare ett antal gratis timmar musik varje månad i gratisversionen, i hopp om att lyckas konvertera dem till att använda betalversionen så småningom. Denna övergång har inte skett i den styrka som streamingföretaget räknat med vilket gör att de nu sitter i en jobbig sits.
Det blir även svårt att kapa mycket mer av utgifterna till artisterna då det enligt vittnen från flera upphovsmakare knappt existerar några sådana.
Läs hela analysen här.