Nyhet

Universal Music förlorar ytterligare 2,5 miljarder visningar från Youtube

Publicerad: 29 mars 2013 av David Winsnes

Snart har skivbolagets kanal förlorat 8 miljarder visningar sedan december.

Under de senaste månaderna har det flitigt diskuterats hur skivbolag, artister och andra användare runt om i världen köper enorma mängder views på Youtube, likt hur sidor på Facebook genom specialiserade företag kan köpa gillningar. Det är en komplicerad verksamhet med många variabler som bland annat The Daily Dot de senaste månaderna har varit duktiga på att initierat granska. Ett av de skivbolag som drabbats hårdast av att dessa uppgifter kommer upp till ytan är Universal Music Group. I december städade Youtube undan hela två miljarder views från UMGs kanal. I februari kom nästa bortgallring – och denna gång handlade det om tre miljarder.

En månad senare och UMG har på bara några månader förlorat totalt över 7,5 miljarder views på Youtube. I mars månad försvann nämligen ytterligare 2,5 miljarder från deras kanal enligt The Daily Dot.

I början av januari visade journalisten Chase Hoffberger hur lätt det är att köpa denna tjänst när han på kort tid fick över 165 000 visningar på en av sina videor – som innehöll ett internt skämt – vilken tidigare ståtade med endast 473 views.