Festival

Way Out West är en vinstmaskin för Göteborg

Publicerad: 9 oktober 2011 av Magnus Olsson

Way Out West är en vinst maskin i sig, och lär säkerligen innebära klirr i kassan för arrangörerna Luger att fortsätta satsningen inför kommande år. Årets biljettintäkter landar på omkring 35 miljoner kronor, men så bokade man ju Prince också. Monstergage, check. Hur mycket som kvarstår när alla kostnader betalats är man förtegna om. Det är ingen festival som skyltar med hur många miljoner som finns alternativt saknas på kontot när kalaset packats ihop.

Som alla festivaler innebär det en ökad försäljning för näringslivet. I dagens GP finns en artikel baserad på doktorand Erik Lundberg från Handels. Han kommer presentera sin undersökning enligt Triple Bottom Line-modellen inom kort. En mätningsmodell som går längre än vanliga turistpengen. Den tar även hänsyns till kulturella, sociala samt ekologiska värden och kostnader som generas genom festivalen. Och resultatet är smått fantastiskt. Win-win situationen i dess sanna bemärkelse.

Resultatet blir 30 miljoner kronor utöver den klassiska turistpengen om 35 miljoner, Göteborg gör således en vinst om 65 miljoner genom Way Out West intåg i staden.

Man ska således inte underskatta ett evenemangs värde, för mindre orter så som Hultsfred är det nästan helt avgörande. Men besökarna är inte bara köpstarka de är dessutom ambassader för Göteborg och Way Out West genom sociala medier, inte minst twitter, och detta trots det bristande mobilnät som ständigt figurerar i Slottsskogen under Way Out West.

Än en gång får vi det svart på vitt: festivaler är ett viktigt element oavsett om man besöker den eller inte.