Annedalskyrkan

Jonathan Johansson & ViVii
Way Out West, 10/8 – 2018

Publicerad: 11 augusti 2018 av Jonathan Bonn

7

När vädrets makter hotade att blåsa bort hela Slottskogen blev fredagens WOW-insläpp uppskjutet till 14:00. Oturligt nog hade Jonathan Johansson och duon ViVii tilldelats en plats på Höjden 12:30, så spelningen befann sig i limbo tills arrangörerna lyckades trolla fram en tid i Annedalskyrkan samma kväll. Kanske var det en ödets nyck – en kvällsspelning i den dunkla men storslagna Annedalskyrkan känns redan vid första anblick som en betydligt mer passande inramning för Johansson och paret Caroline och Emil Jonsson.

Redan 45 minuter innan insläpp ringlar sig kön långt ner för trapporna mot Linnéplatsen. Väl inne i kyrkan råder sakral stämning – ett blått ljus lyser upp Jesus på korset, kyrkbänkarna är fyllda till brädden, och folk i publiken viskar undrande och lite halvt oroligt om man “verkligen får ha keps på sig i kyrkan”. Annedalskyrkan ligger inte många hundra meter från Slottskogen, där Kendrick Lamar samtidigt river stället inför tusentals åskådare – kontrasten är total gentemot Annedalskyrkan, där festivalstämningen är som bortblåst till förmån för vad som känns mer som en gudstjänst.

  • Tanken med spelningen är att Johansson och ViVii tillsammans ska framföra varandras musik – ett koncept som gynnar ViViis sparsmakade drömpoplåtar mer än Johanssons detaljerat producerade alternativa pop. Johansson och paret Jonsson inleder med en ursnygg version av ViViis Ali, och sätter med det ribban högt för resten av spelningen. En mestadels akustisk tagning på Johanssons Blommorna följer därpå, men den når inte upp till samma höjder som originalversionen. Det sparsmakade arrangemanget lyfter aldrig riktigt från marken, utan lunkar mest på i ett makligt, kyrkvänligt tempo. Stockholm lider inledningsvis av samma problem, men avslutas istället i en mer storslagen final som får kyrkan att dåna av applåder. Överraskande nog plockar Johansson också fram det smått obskyra Klagomuren-spåret Horoskop, som får äran att avsluta spelningen när tiden helt enkelt rinner ut och kvartetten på scen behöver ge plats åt Anna Ternheim.

    Trots de kaosartade förutsättningarna för spelningen så gör Johansson och ViVii ändå det absolut bästa av situationen. Med tanke på att spelningen egentligen skulle ägt rum vid lunchtid på Höjden faller det sig inte alls konstigt att dra fram nummer som Vem av alla och Du så fin, även om de känns en aning malplacerade att framföra i en kyrka. Hade spelningen varit inplanerad i Annedalskyrkan från början hade låtar som Psalm noll noll och En hand i himlen lyst med sin frånvaro, men det är lätt förlåtet med tanke på omständigheterna. Det gnager lite i kroppen vid tanken på hur otroligt mäktig konserten kunnat bli med rätt medel och rätt förutsättningar, men förhoppningsvis väckte spelningen ändå någon slags tanke hos arrangörerna om att boka in Jonathan Johansson för en spelning i kyrkan nästa år.

Läs också

Array ( [0] => WP_Term Object ( [term_id] => 1262 [name] => Jonathan Johansson [slug] => jonathan-johansson [term_group] => 0 [term_taxonomy_id] => 1263 [taxonomy] => post_tag [description] => [parent] => 0 [count] => 40 [filter] => raw ) [1] => WP_Term Object ( [term_id] => 2853 [name] => ViVii [slug] => vivii [term_group] => 0 [term_taxonomy_id] => 2854 [taxonomy] => post_tag [description] => [parent] => 0 [count] => 1 [filter] => raw ) [2] => WP_Term Object ( [term_id] => 155 [name] => Way Out West [slug] => way-out-west [term_group] => 0 [term_taxonomy_id] => 156 [taxonomy] => post_tag [description] => [parent] => 0 [count] => 547 [filter] => raw ) )