
Nyhet
Skivförsäljningen fortsätter rasa – streamingtjänster tar över
Publicerad: 17 juli 2014 av Magnus Olsson
Den totala marknaden minskade under första halvåret.
Allt som oftast när vi möts av rapporter om hur musikbranschen egentligen mår är det baserat på den brittiska eller amerikanska skivförsäljningen. Nu har statistik från Ifpi Sverige tagits fram över första halvårets musikförsäljning. Som väntat kan vi konstatera att intäkterna numera kommer från streamingtjänster som Spotify. Intäkterna från streamingtjänster ökade med 11,6 procent. Som helhet minskade musikmarknaden med 2,5 procent jämfört med ifjol.
Streamingtjänster utgör nu hela 81 procent av den totala försäljningen och uppgår till 487 miljoner kronor. Försäljningen av fysiska album fortsätter att rasa, under det första halvåret såg man ett tapp på hela 44 procent.
Det är dock en optimistisk anda från Ludvig Werner, vd for Ifpi Sverige, som i ett pressmeddelande spår att att musikmarknaden återhämtar sig och växer under andra halvan av 2014.