Nyhet

Vinylförsäljningen ökar med 50 % första halvan av 2013

Publicerad: 22 juli 2013 av Magnus Olsson

Musikförsäljningen ökar igen.

CD-skivan är död. I år har försäljningen minskat med hela 24 procent och utgör således numera enbart 25 procent av den totala försäljningen. Men branschen som sådan går det nu återigen bra för. Den totala försäljningen ökar med hela 12 procent, mycket tack vare stora svenska akter som Icona Pop och streamingtjänsten Spotify hävdar IFPI/GFL. Den digitala försäljningen ökar med 33 procent.

Enligt IFPI/GFL ökade den totala försäljningen från 446 miljoner 2012 till 500 miljoner 2013. Allra starkast går vinylförsäljningen som ökar med 50 procent. Även om det fortfarande bara utgör en bråkdel av den totala marknaden ser man ett tydligt intresse för musik i fysiskt format.

Ludvig Werner, VD för IFPI Sweden, uttalar sig följande om den glädjande nyheten:

“The strong growth seen in 2012 is continuing in 2013, and the fact that Swedish consumers prefer streaming is clearer than ever. Overall, these are very positive figures and show that the music industry is more prosperous than for several years.”

http://www.musicweek.com/_media/images/Screen_Shot_2013-07-22_at_09.32.40.png