Lista
8 lovande kvinnliga akter 2019 – elektroniskt
Publicerad: 8 mars 2019 av redaktionen
Vi brukar egentligen inte skriva om artister i egenskap av ”kvinnliga akter” – snarare som helt otroliga rappare, DJ:s, gitarrister, producenter, frontpersoner eller låtskrivare. Men så är det också den internationella kvinnodagen i dag, vilket vi ser som ett utmärkt tillfälle att konstruktivt motarbeta den ojämställdhet som fortfarande råder inom musikbranschen, på festivalscenerna och i Spotify-biblioteken. Nedan hittar du därför åtta fantastiska kvinnliga akter inom de elektroniska genrerna som alla har lovande karriärer framför sig. Vi ser fram emot att följa dem under 2019.
Vår spellista med alla artister inom indie, hiphop, elektroniskt och R&B/soul hittar du här.
Deena Abdelwahed
”Searching for the Arab futuristic club music” står det på den tunisiska producenten Deena Abdelwaheds Soundcloud, och det är lätt att köpa den beskrivningen. I en intervju med The Fader berättar hon att hon vill inbilla sig en värld där araber uppfann techno och house, och är kritisk till tanken att västvärlden ”äger” den elektroniska dansmusiken. Deena använder sig således mycket av arabisk instrumentation i sin experimentella techno. Det är oerhört aggressivt och hårt, men har en enorm detaljrikedom och låter, som sagt, väldigt futuristiskt. Texterna, som är på tunisisk arabiska, behandlar ojämställdhet, homofobi och andra sociala orättvisor i hennes hemland. Debutalbumet Khonnar som kom i november förra året är lika mycket ett politiskt statement, som en samling aggressiva och oerhört dansvänliga technobangers.
– Andreas Hörmark
Aïsha Devi
Kan man höra kroppens vibrationer? Hur låter det när cellerna delar på sig? Aïsha Devi försöker besvara detta på förra årets album DNA Feelings, där hon vill binda ihop fysikens strängteorier med meditation. Hennes mål är inte att skapa musik för sig själv – hon vill lära oss om det metafysiska, om transcendensen som bärs av ljudvågorna. Oavsett om frekvenserna ändrar själen eller inte så resonerar de som mantran mot trumhinnorna, och vi vill höra mer. För den som önskar frekvensmassage spelar hon i sommar på bland annat Primavera i Barcelona och på Sónar Reykjavik.
– Moa Björkman
Qrion
Dimmigt, drömskt och djupt beroendeframkallande. Ända sedan 2013 har det 25-åriga japanska undret Qrion bjudit på sin stämningsfulla house, som med åren bara blivit mer och mer oemotståndligt melodiös – och således lika passande på svettiga klubbgolv som på sista nattbussen hem. 2019 spår vi bli året för hennes stora genombrott, något vi baserar fullständigt på de senaste två årens fantastiska singlar, remixer och EP:s. Hon har redan utlovat fler gigs och nytt material för det kommande året – vågar man hoppas att det kommer tidigare snarare än senare?
– Jesper Ramkloo
Aseul
Aseul är en sådan artist som inte tycks kunna beskrivas med språken vi i dag har tillgängliga. När jag upptäckte New Pop för något år sedan öppnades en ny slags fålla i mitt musikmedvetande, men jag kan fortfarande inte förklara det alls på något logiskt vis. Aseul skapar ljudlandskap långt in i ditt medvetande och tar med dig till en annan värld. Musiken som sydkoreanskan gör hade lika gärna kunnat spelas i ett dataspel för barn i en annan dimension än vår, som att den skulle kunna skickas iväg med ett rymdskepp för att kommunicera för utomjordingar. När man översätter 아슬 (i tal Aseul) från koreanska betyder det passande nog enligt Google Translate ”breath” eller ”breathtaking”, men det är inte det enda namnet som hon går under. Tidigare var artistnamnet Yukari och även under detta släppte hon otroligt mjuka Echo 2012. Därefter tog Aseul över och sedan den stillsamt banbrytande New Pop kom ut 2016 fortsatte hon förra året med att släppa EP:n Asobi. Med sina överjordiska toner tillhandahåller hon en välbehövlig paus från verkligheten och ett gömställe att krypa in på.
– Freja Wehrling
SPFDJ
Karriärkurvan pekar spikrakt uppåt för SPFDJ. Rötterna i Sverige, en avstickare till London och undergroundkollektivet Universe of Tang och Siren, nu Berlinbaserad och resident-DJ på notoriskt vilda queerklubben Herrensauna. Återkommande spelningar på alla Europas klubbar med intresse för smutsigare och snabbare techno samt nyligen stående selector på radiokanalen Rinse FM. Oavsett var hon befinner sig – Berghain, Corsica Studios eller online – så rör hon sig i gränslandet där techno möter hård trance, snabbare EBM och intensiv hardcore. Där kryddar hon med självsäker hand sina mixar med avig acid och ettrig electro. Det är ett recept för fest.
– Hugo Gerlach
Astrid Sonne
Köpenhamnsbaserade Astrid Sonne målar upp ljudlandskap som få andra just nu. Hennes debutalbum Human Lines från 2018 är lika eteriskt och svävande som det är knivskarpt. Mjuk akustisk instrumentation flyter samman med snygga syntar. Musiken är otroligt händelserik, men samtidigt aldrig överväldigande. Ambient när det är som absolut bäst. Sonne spelar på Intonal den 27 april i Malmö – definitivt något att checka in, och definitivt något att hålla ögonen och öronen öppna för framöver.
– Malcolm Jeppsson
Yeule
Nat Ćmiel, aka Yeule, är en singaporiansk producent och låtskrivare som har tagit med sig energin från Singapores undergroundscen till London – och gjort om den till lockande elektronika. Hennes ursprungliga smak på musikvärlden fick hon på klubbar redan som 15-åring, men det var kanske först i och med samarbetet med den Tokyobaserade gruppen LLLL som hon gjorde sig ett namn i ett större sammanhang. Sedan dess har hon fortsatt att släppa drömska popproduktioner som är lika mjuka som nyskapande. På senaste Pretty Bones korsar hon nästan gränsen till dansmusik, alltjämt med sin karaktäristiska spontanitet kvar. Förhoppningsvis är Yeule snart ett namn som dyker upp på en klubbscen nära dig.
– Freja Wehrling
Courtesy
DJ:n Courtesy (Najaraaq Vestbirk) är inte nytt blod på scenen – dock är hon kanske mer på gång nu än någonsin. Hon har sedan mitten av 2000-talet varit aktiv som producent, podcast-ledare, och nu senare även som skivbolagsägare för Kulør. Mixen hon släppte för Mixmag förra året är ett prima exempel på hennes vassa och raveigt hypnotiska produktioner. Courtesy har blåst liv i den Köpenhamn-technoscen som stått med kli i fingrarna i några år. Hon är absolut något att ha koll på 2019.
– Malcolm Jeppsson