Intervju
Intervju: Slobodan Zivic om sin Bråvallaaffisch
Publicerad: 10 juni 2013 av redaktionen
Vi frågade Slobodan Zivic om den omdisktuerade grafiska profil som Bråvalla ståtar med.
Som många noterat har den nya Norrköpingsfestivalen en affisch som fått många att rynka på ögonbrynen. På festivalens bakgrundsbild på Facebook finns i nuläget en kommentar som verkar sammanfatta en hel del personers åsikt: ”Grymma paint skills”.
När vi pratade med FKP Scorpios presschef Ami Mören dagen före Hultsfredsfestivalen sa hon följande om den grafiska profilen:
– När ni kommer till Bråvalla kommer mycket att falla på plats med grafiken. Det är svårt att göra en grafisk profil – och en festivalaffisch är väldigt svår att göra överlag. Det ska få plats över 100 namn och sen är det förstås olika var alla artister ska stå och så vidare. Man kommer att förstå det mer på plats.
Mannen bakom affischen heter Slobodan Zivic – en grafisk frilansformgivare baserad på Jonas Kleerup Galleri i Stockholm. Vi bestämde oss för att skicka över några frågor till honom för att höra hans syn på saken – och på den lilla uppståndelse hans verk faktiskt givit upphov till.
Vad är konceptet bakom den grafiska profilen?
– Det är ett, som jag kallar det, glitchmönster. Jag ville åt en digital pixlig 8 bits-känsla. En glitch är ett programvaru– eller maskinvarurelaterat problem som oavsiktligt uppträder i elektroniska system. Felet kommer sig av felaktigt eller bristfälligt utformad program- eller maskinvara som ger upphov till felaktiga resultat eller signaler.
Hur kom ni fram till det?
– Jag själv har tagit fram mönstret och typsnitt, jag var ute efter någon form av anti-design för att förmedla en punkig attityd. Logotypen har inte det tänket, där har jag utgått ifrån Östergötlands landskapsblomma, Blåklinten samt en equalizerkänsla, mer klassiskt, tydligt och sportigt. Till min hjälp har jag Lukas Nässil, som gör ut samtliga enheter, med min översyn.
Arbetade du fram det på egen hand eller var ni flera stycken som diskuterade fram det?
– Jag tog fram det på egen hand. Ett klurigt uppdrag då det är en debutfestival. Eftersom det inte finns någon historik så var det svårt. Men jag är van med debuter, de flesta har gått bra! Oskar Linnros, Icona Pop, Kriget, Kate Boy, Poliça och Lune – samtliga har jag varit med och hjälpt från start.
Affischen har blivit ganska omdiskuterad. En del hävdar att de själva hade kunnat göra den i paint. Vi är inte dummare än att vi fattar att det är en mer komplicerad process än så – men hade du räknat med reaktionerna och vad har du att säga om dem?
– Det kanske är hela grejen, att vem som helst skulle kunna göra det, även om det inte är så enkelt som det ser ut. Att rita en form som är unik i sitt uttryck, och inte påminner om något annat i samma värld. Men jag förstår reaktionerna. Bråvalla är spretigt på ett bra sätt dock, rock, pop, hiphop och dans i en salig blandning, och det handlar inte om vilken line up som helst. Jag ska forma något som ska kommunicera med både Avicii-fans och Rammstein-skaran, och då ska jag inte ens gå in på hur man gör en enhetlig kommunikation riktat till Eldkvarns publik samtigt som du ska tilltala Frank Ocean-gänget. Utmaningen var att göra något folkligt men även en aning hippt
– Kontentan är att Bråvalla kommer bli en stor succé, så något rätt måste vi samtliga inblandade ha utfört.
Har du gjort såna här festivaluppdrag tidigare?
– Nej!
Kommer det presenteras något nytt från dig på plats på Bråvalla?
– Något nytt vet jag inte men samtlig utsmyckning kommer allt att gå i glitchmönstrat.