Lista
5 guldkorn på Dans Dakar
Publicerad: 8 augusti 2014 av Hugo Gerlach
Samtidigt som halva Söder och resten av Sveriges hipsterelit vallfärdar västerut till Göteborg och Way Out West går Dans Dakar av stapeln i centrala Stockholm. Att de två festivalerna kanske inte lockar samma publik spelar mindre roll – tidigare år har festivalen krockat med Summerburst och inte påverkats nämnvärt. I år med nytt område på Riddarholmen, publikrekordet redan slagit och ett gäng elektroniska bokningar i världsklass är förutsättningarna onekligen väldigt goda. Förutom giganter som Skrillex och Die Antwoord (och, förhoppningsvis, en strålande sol!) har festivalen flera mindre men minst intressanta namn på schemat. Vi listar fem stycken ni inte borde missa.
-
Kygo
Text av Hugo Gerlach
Om 2013 var Cyril Hahns år när det kommer till remixer är 2014 utan tvekan Kygos. Norrmannen har varit produktiv: med remixer på bland andra Seinabo Sey, Ellie Goulding och The Weeknd visar han onekligen att han vet vad som är hett just nu. Det är inga små låtar han ger sig på, men genom att hålla kvar mycket av de som gjorde låtarna stora från början och klä resten i ett sommaraktigt skimmer är det ofta mitt i prick. Stilen är redan väldigt säregen; sötaktig utan att vara sliskig, upbeat utan att bli påträngande och sommaraktigt strålande utan att skära i ögonen.
-
Heidi
Text av Hugo Gerlach
”Det finns inga bra kvinnliga DJs” är en mening flera arrangörer har slängt sig med. Housefestivalen Big Slap i Malmö lyckades med konststycket att enbart boka män till sina scener vilket 2014 känns, ptja, rätt unket. Dans Dakar är i det här avseendet mycket bättre: den kanadensiska dansdrottningen Heidi flygs in från sitt nya hem i London för att göra sitt första Sverigegig någonsin. Med egna klubbar, skivbutiker och BBC-program i bagaget är hennes meritlista mer imponerande än många av de manliga dussin-DJs som gång på gång placeras på svenska festivalscener.
-
Basement Jaax
Text av Hugo Gerlach
De senaste 20 åren har Basement Jaxx konstant lyckats hålla sig aktuella på den brittiska musikscenen. Duons singlar har toppat listor världen över och deras flörtar med andra stilar känns alltid välmotiverade och intressanta. Från mer klassisk house via rocken tillbaka till big beat – kanske inte alltid banbrytande, men alltid med en imponerande lägstanivå. Likt Fatboy Slim är det här en bokning som funkar på vilken elektronisk festival som helst. Om drygt två veckor kommer nästa album Junto, men vi ser nog mest fram emot klassisker som Romeo, Red Alert och inte minst Where’s Your Head At?.
-
Karin Park
Text av Hugo Gerlach
Med sina mörka synthpop är kanske Karin Parks tidiga speltid kanske den som sticker mest i ögonen under årets upplaga. Visst, det är svårt att motivera att hon skulle byta plats med någon annan i det rätt späckade programmet. Ändå, hennes fantastiska pop är i klass med ett The Knife i högform och hade gjort sig bättre i ett kompaktare mörker (något som visserligen är svårt att hitta en svensk sommar). Vi tipsade om Park för ett par år sedan, och förra året var hon med när vi listade 40 kvinnliga musiker som bör bokas till en svensk festivalscen. Det känns skönt att någon har lyssnat, och även om benen och hjärnan är trött efter fredagens klubbar är det värt att ta sig till området på förmiddagen för detta.
-
The Glitch Mob
Text av Hugo Gerlach
Los Angeles-trion har växt explosionsartat de senaste åren, från att ha flutit omkring på diverse klubbar längs västkusten har man nu turnerat världen över. I våras kulminerade det hela med en storslagen spelning på klassfyllda Coachella. Musiken The Glitch Mob gör innehåller, precis som namnet antyder, en god del av musikstilen glitch. Deras maffiga elektroniska beats delas således upp i ett mer splittrat ljudlandskap, dock alltid genomtänkt och eggande. För den bakåtsträvande ohöraren kanske mest oväsen, men för de som är sugna på att dansa är det ett bullrande paradis.