Lista
5 guldkorn på Intonal
Publicerad: 23 april 2019 av
Hugo Gerlach
Intonal – uppstickaren i Malmö som under ett par år etablerat sig som en av de viktigaste festivalerna för experimentell musik. Det är svårt att välja ut guldkorn på en festival som specifikt bokar det ingen annan riktigt vågar sig på (undantag: lika utmanande Norbergfestivalen). I år bjuds det till exempel på legendarisk dub i form av Jah Shaka, jazz-IDM-glitch-trumspel från Burnt Friedman tillsammans med perkussionisten Mohammad Reza Mortazavi, och smutsig ambient från ikoniska O Yuki Conjugate. Samt babyrave, intressanta panelsamtal, nattliga sovspelningar och elektroakustiska konserter. Men det visste ni såklart redan! Därför har vi botaniserat i årets lineup och valt ut några måsten som gäller både för förstagångsbesökare och initierade diton.
Intonal äger huvudsakligen rum på klubben Inkonst i Malmö, med flera programpunkter utanför klubben. Festivalen börjar imorgon och pågår tills på söndag.
-
JASSS
Text av Hugo Gerlach
Som JASSS skapar Silvia Jiménez Alvarez experimentell och futuristisk techno, och som avslutning på lördagen spelar hon i Inkonsts Black Box Disco Club. Hennes egna produktioner är lika fascinerande som de är illavarslande (hennes debutalbum Weightless landade på plats #97 när vi listade 2017 års bästa album), och hennes DJ-set är lika uppfriskande eklektiska. Manisk acid, lokal spansk EBM och vansinnig breakbeat lär få ”svartlådan” att vibrera med en sådan energi att det inte är omöjligt att hela boxen helt enkelt skjuts ut i yttre rymden.
-
Vanligt Folk
Text av Hugo Gerlach
Kombinationen klassisk svensk folkmusik med psykedelisk EBM och skev dub hör inte till vanligheterna. Ingenting med med Vanligt Folk är välbekant eller ens i närheten av ”normalt”, oavsett vad namnet antyder. Deras Hambo från förra året (#79 när vi summerade årets skivor) var en av 2018 års obehagligaste lyssningsupplevelser. Som liveband liknar de ett svenskt Death Grips, med helt vanvettig energi och kaotiska ansats. Som om D.A.F. gjort en felsväng och hamnat i en feberdröm regisserad av Roy Andersson – vad finns inte att älska?
-
Ikonika
Text av Hugo Gerlach
Som en del av brittiska Hyperdub-etiketten har Ikonika stått i framkant för dubstep-musiken de senaste tio åren. Otaliga EP:s, singlar och tre album senare har hon cementerat sig som en av genres absoluta giganter sedan den fick tillägget ”post”. Hennes ansats till klubbmusik är unik och skiljer sig från den typiska 4/4 som närmast pliktskyldigt kastas ut från landets alla klubbar. Polyrytmik, vettlös breakbeat eller finurliga throwbacks till 90-talets freestyle-house är alla vanliga ingredienser i hennes sets. Slänger hon på techno gör hon det brutalt och med de sexigaste hi-hatsen du hört: ingenting är denna finsmakare främmande.
-
Astrid Sonne
Text av Hugo Gerlach
För ett par år sedan övergav danska Astrid Sonne sin skolning i klassisk altfiol till förmån för att skapa musik på elektroniskt vis. Hennes debutalbum Human Lines liknar de abstrakta produktionerna från Laurel Halo och Holly Herndon, där ambient kombineras med progressiva elektroniska utforskningar som är lika sköra som sinnesvidgande. Förra året gjorde hon en häpnadsväckande spelning på Norbergfestivalen, där hennes klassiskt skolade bakgrund sömlöst vävs ihop med den nya skolans ambient. Ett namn som vi kommer höra mycket om de kommande åren.
-
AUX 88
Text av Hugo Gerlach
Förra året stod Gerald Donald som Arpanet för Detroit-representationen på Intonal, i år flygs electro-funk legendarerna i AUX 88 in. Tillsammans med just Donalds Drexicya har duon varit tongivande för musiken från Michigans ”Motor City” sedan trummaskinernas intåg. Där har de stått för den bastunga sidan av den tillspetsade electron och technon som staden gjort sig känd för. Datoriserade röstsamplingar, hetsig electro och ett sinnessjukt gung är att vänta.