Lista
Arctic Monkeys 10 bästa låtar
Publicerad: 30 juli 2018 av redaktionen
Det känns nästan overkligt att det passerat 13 år sedan Alex Turner sade ”We are the Arctic Monkeys, don’t believe the hype” med nervös och darrande röst i musikvideon till I Bet You Look Good On the Dancefloor. Efter dess har världen inte sett densamma ut, varken för Sheffield-bandet eller för oss. De kastades runt jorden när Whatever People Say I Am, That’s What I’m Not gjorde ultrasuccé, de välsignade oss med ännu fler legendariska hits från Favourite Worst Nightmare som kan fylla ett dansgolv med liv och extas, de jobbade med rockguden Josh Homme under Humbug – ja, ni förstår. Arctic Monkeys har gjort allt och lite till, helt enkelt.
Nu återvänder bandet till Way Out West efter första besöket 2009, och denna gång med lite mer skägg, solglasögon och självförtroende. Med sig har de albumet Tranquility Base Hotel & Casino som bemötts av allt från besvikna till lyriska fans, för oavsett vad Arctic Monkeys har tagit för nästa steg har det alltid varit en utveckling. Rastlös indie till riffälskande rock, slitna t-shirts till dyra kostymer och samtidsreflektioner till vintagekärlek, bland så mycket annat. Därför har det varit svårt att sålla ut Arctic Monkeys bästa låtar när både skivorna och fanskaran är splittrade, men vi har enats om tio stycken som vi brinner lite extra för. Tio låtar som får oss att skaka på höfterna lite hårdare, som får oss att hoppa lite högre i publikhavet och som alltid kan få oss hesa från publikallsång.
-
10. R U Mine?
Text av Magnus Olsson
Den här låten kom i två omgångar, först till Record Store Day 2012 och sedan i en omarbetad version för det kommande albumet AM. Det fanns en tid då Arctic Monkeys jämfördes med The Beatles eller låt säga The Stone Roses – den tiden var härmed onekligen förbi. R U Mine? är betydligt mer stonerrock än något annat. Här har Alex Turner skaffat pilotbrillor och börjat hänga med Josh Homme, kanske är ljudbilden en tillfällighet? Nej, här slits vi mellan Arctic Monkeys och Queens of the Stone Age. Den enda rimliga jämförelsen med The Beatles är att R U Mine? är en del av det bäst säljande rockalbumet, typ sedan The Beatles, åtminstone på hemmaplan.
-
9. Old Yellow Bricks
Text av David Winsnes
Old Yellow Bricks låter som en plan uppskissad i panik, som en flykt via en nödutgång – ett förkroppsligande av hur Arctic Monkeys vildsint vevade fram en uppföljare 15 månader efter att debuten gjort dem till det största bandet i den brittiska nya indievågen i mitten av 00-talet. Favourite Worst Nightmare är en snabbare skiva som är omöjlig att läsa av, från inledande rytmexplosion i Brianstorm via en mittendel fullproppad med överraskande instick till ett massivt, ambivalent elftespår. Old Yellow Bricks handlar om allas hemstad – den som i många fall är laddad med negativa minnen – men britterna går ifrån det universella när de riktar kritik mot den brittiska nostalgin. Old Yellow Bricks är en låt som tar sats och hivar sig över Atlanten, bara för att i slutet inse att Dorothy hade rätt i slutet av Trollkarlen från Oz: illusionen är inte alltid bättre, eller överhuvudtaget realistisk. Arctic Monkeys låter här lika uppnosiga som scenkamraterna Bloc Party gjorde redan på Silent Alarm – men själva låten handlar egentligen om att retirera. Instrumentalt gick de åt ena hållet, tematiskt åt andra, och i det spända gummiband som bandet plötsligt vilade uppstod en kittlande urladdning.
-
8. A Certain Romance
Text av Olivia Nordell
Genom annan populärkultur har vi förstått hur engelska ungdomar kan vara, genom A Certain Romance får vi sympati för dem när Alex Turner gör dem mänskliga via sig själv. Det handlar om att växa upp i en skitstad och hata alla omkring sig, känna sig oändligt mycket viktigare än dem men på något sätt ändå ramla in i samma mentalitet, samma som dem, som förut igen. Aldrig är ljudet sorgligt eller argt, bara mycket – vi är i basslingans konstanta följe och gör med den sällskap mot den logiska avslutningen av ett album som fått definiera 2000-talets musikhistoria.
-
7. She's Thunderstorms
Text av Jonathan Bonn
Underskatta aldrig öppningslåtens påverkan på ett album. Att sätta tonen för vad som komma skall är en konst som Arctic Monkeys bemästrat på ett imponerande sätt genom hela sin diskografi. Brianstorm, The View from the Afternoon och Do I Wanna Know? är perfekta exempel på fängslande inledningsnummer, men en låt som ofta glöms bort i det sammanhanget är Suck It and Sees öppningssalva She’s Thunderstorms. Med ett introriff som hintar om ett mörkare, mer introvert sound likt det på bandets föregående platta Humbug bildar låten en perfekt brygga till det mer poppiga, lediga soundet på Suck It and See. Ganska snabbt förvandlas låten till en romantisk popdänga, med en klassisk Monkeys-basgång signerad Nick O’Malley och Alex Turners förföriska croonande som pricken över i:t. Som den mästare på liknelser Turner är jämför han den person som ger honom “acrobatic blood flow” med en åskstorm. Det är romantiskt, catchy och emotivt så det heter duga – precis som vi känner Arctic Monkeys.
-
6. I Bet You Look Good On the Dancefloor
Text av Sofia Rönnkvist
Med över tolv år på nacken är I Bet You Look Good On The Dancefloor nu en riktig klassiker. Låten är deras allra första som släpptes via skivbolag, och när den år 2005 såg dagens ljus singlade den rakt upp på topplistorna i hemlandet England. Det riviga, eskalerande introt aktiverar direkt muskelminnet som gör att du vill hoppa med i takt till att tempot ökar. Dess opolerade karaktär och storslagna intryck har satt otalet fötter i rörelse genom åren, och idag kan den nästan klassas som en av indierockens nationalsånger. Att skrika sig hes till refrängen tillsammans med Alex Turner kommer vara en av festivalens mest indie höjdpunkter.
-
5. Crying Lightning
Text av Freja Wehrling
I Crying Lightning befinner sig Arctic Monkeys i sitt esse. Här fullständigt briljerar de fyra medlemmarna musikaliskt i symbios med varandra och skapar en rocklåt helt olik alla andra. Konceptet och dispositionen är inte ny, inte ens för bandet självt, men i Crying Lightning lyckas de hålla kvar blandningen på en nivå som varken blir överflödig eller mesig. Helders trummor och O’Malleys bas bygger upp en gedigen grund som sedan tas vidare av Turner och Cooks imponerande samspel. Historien rör sig som i slowmotion till den slutgiltiga finalen i ett lysande exempel på Turners skrivartalanger. Om de tidigare albumen till stor del handlar om miljö- och personbeskrivningar, egentligen ganska frånvända Turner själv, är Humbug hans första roman, albumet där texterna blir till helheter. Här är det historierna som får leda vägen och inte metaforerna, även om de används rikligt här med. I Crying Lightning får godis och rinnande mascara beskriva Turners Manic Pixie Dream Girl i en mix som världen sällan skådat. Personen manipulerar och Turner vet om det, men kan ändå inte värja sig. Varje ny mening dignar av känslor och dessa bemästrar Turner till fullo. “The next time that I caught my own reflection it was on it’s way to meet you / Thinking of excuses to postpone”. Vi får följa dragkampen mellan dessa två personer och låten tar oss framåt till den avgörande finalen. När Turner slutligen motvilligt möter sitt öde görs detta med en textrad svår att värja sig mot. “There was no cracks to grasp or gaps to claw” sjunger Turner i sista versens crescendo och med detta har Arctic Monkeys befäst sin roll i musikhistorien för gott.
-
4. 505
Text av Rikard Berg
“But I crumble completely when you cry” är nog det mest känslopackade som Alex Turner har sjungit, eller kanske snarare vräkt ur sig. Textraden är vändpunkten i 505, där ett förhållande i sönderfall målas i alla nyanser – vi får se det odödligt fina, lika väl som hettan i grälen och gråten därefter. 505 är i sin tur en vändpunkt för Arctic Monkeys, som med den satte punkt för sin era som skojfriska kommentatorer av engelskt ungdomsliv, och i stället började utforska nya, kryptiska och svårmodiga dimensioner. Att låten vuxit till en livefavorit är egentligen naturgivet, med dess tårdrypande uppbyggnad och sylvassa klimax. Trots att vi får se Turner i sitt mest vacklande känsloläge, är 505 en bärande stomme i bandets historia.
-
3. The View from the Afternoon
Text av Hugo Gerlach
Fan, visst saknar man unga och festsugna Alex Turner lite? I The View from the Afternoon är de första orden en rättfram beskrivning av känslan att de mest framemotsedda utekvällarna ofta slutar som en besvikelse. Att låten dubblar som öppningsspår på deras sinnessjukt hajpade debutskiva är lika välkalkylerat på samma sätt som deras vilda utekvällar inte är det. Samtidigt är resonerandet kring det hutlösa festandet och brittisk binge drinking nästan obehagligt pricksäkert för en då nittonårig pojkspoling. Turner visade albumet igenom att han är observationernas mästare, och vem bättre, egentligen, att sarkastiskt studera och analysera den destruktiva fest- och suparkultur än någon som hundraprocentigt befinner sig i det livet? Efter att ha suttit i hörnet på pubben, klubben och hemmafesten och pekat på mänskligt beteende tar observationerna ändå någon gång slut – och då skiftar fokuset i stället inåt.
-
2. Brianstorm
Text av John Jonsén
Föreställ er paniken på ett skivbolagskontor när ditt just nu hetaste band ringer och säger: ”Är det lugnt om låten med noll refränger och oavbrutet gitarr-runkande i tre minuter är första singel på nya plattan eller?”. Totalt mardrömsscenario för vissa, men för Domino som huserar tokstollarna i Hot Chip och Animal Collective är det lyckligtvis en guldgruva. Brianstorm släpptes knappt ett och ett halvt år efter dundersuccén med debutskivan, och på den korta tiden fann Arctic Monkeys tiden att skriva en av 2000-talets mest skoningslösa låtar. Alex Turner rappar fram textraderna mer än att sjunga dem i ren brist på tid, trummorna går lös som en borrmaskin och när de väl tar det lugnt i någon sekund är det något annat instrument som kör i 100 kilometer i timmen. För oss dödliga krävs det nog x antal illegala substanser för att lyckas skriva någonting så sinnesrubbat och ändå göra det framgångsrikt, men för Arctic Monkeys lär låten ha skrivits en helt vanlig dag i replokalen. Här cementerade bandet sin plats i rockhistorien och bevisade att de var långt mer dagens nya indiehype – de var här för att stanna.
-
1. Fluorescent Adolescent
Text av Sofia Rönnkvist
Ah, låten om den självlysande ungdomen. Titeln är lika orimlig som låten i sig är solklar; en nostalgisk berättelse om hur allt ifrån sexet till Bloody Maryn var bättre förr. Trots sin deppiga stämning är den full med charmiga rader som ”Flicking through a little book of sex tips / Remember when the boys were all electric?”, vilka sätter sig som cement i minnet. Ändå är det melodin som gör denna låt till vad den är. Det enkla, trummande tempot har precis lagom mycket oskuldsfull glädje i sig för att väga upp mot den sorgliga texten. Som en av bandets mest populära låtar förväntas inget annat än allsång när det är dess tur på setlisten.