Lista

Årets 50 bästa låtar – 2015

Publicerad: 17 december 2015 av redaktionen

Det enda som är mer traditionellt svenskt än att hytta med näven åt försenade SJ-tåg på vintern och att nollställt skriva ”Kung!” i kommentarsfälten till Erik Nivas fotbollskrönikor är när vi följer upp vår årliga albumlista med vår årliga låtlista. 2013 var det två erfarna fransmän som toppade, i fjol en dansande stjärna från Gloucestershire. I år: storslam från en kille som blygt tittade fram från Brew House scen i Göteborg för några år sedan, hans första Sverigebesök med sitt band.

Om 100 album numeriskt uppstaplade känns vansinnigt är 50 låtar ett ännu mer abstrakt projekt att ta sig an. Ändå känns det helt vitalt för vår sajt att skylta med – att upptäcka och skriva om nya singlar och smakprov från kommande alster har alltid varit centralt, en viktig prioritering för oss i synnerhet på grund av att så få breda musikmedier gör det i Sverige i dag.

50 låtar som på ett eller annat sätt borrade in sig djupt i bröstet. ”Didn’t I take you to higher places you can’t reach without me?”, mässade den allra mest speciella och ringade in vad det i slutändan alltid handlar om. Att lämna sin kropp för ett ögonblick och sedan – återvända, uppdaterad.

En Spotifylista med 49 av de 50 låtarna finner ni här.

  • 50. Oneohtrix Point Never - Ezra

    Text av Hugo Gerlach

    Inför releasen av Garden of Delete dök det på en obskyr, fiktiv blogg upp en intervju mellan Daniel Lopatin och en påhittad alien vid namn Ezra (som spåret är döpt efter). Intervjun fungerar som en förklarande bakgrundshistoria till albumet och dess spår, men det är egentligen väldigt lite som klargörs. Oneohtrix Point Never har aldrig varit intresserad av regler, och när de bryts (vilket görs konstant och hela tiden) är det inget ställningstagande åt varken det ena eller andra hållet. I det universum där Lopatin verkar finns inga regler, finns det mot förmodan några så är de diametralt motsatta från det vi är vana vid här på jorden. Utomjordisk är ett adjektiv att sätta till Ezra, futuristiskt är ett annat. Korta melodiska slingor läggs över varandra i ett organiserat kaos där så snart en riktning går att ana gör låten en tvär gir, ut ur en dimension och nästa. Det är experimentell elektronisk musik i dess absoluta framkant, som om allt från PC Music omkodats igenom en Commodore 64 och spottats ut i form av ett stycke som är lika delar ambient, trap och sinnessjuka beats. Resultatet är fantastiskt.

  • 49. Skepta - Shutdown

    Text av Amel Suljevic

    Samma dag som Skepta blev bokad till Roskilde så kunde sommarens stökigaste ögonblick mycket väl redan förutspås. Om 2015 var grime-scenens återtåg så var bangern Shutdown kaptenen som ledde vägen för det. Såväl Jamie xx som Drake & Kanye West har i år saluterat dagens kung av grime – och då har han ännu inte släppt sitt efterlängtade album Konnichiwa. Shutdown är ingenting annat än en av årets stora klubbvältare och har banat vägen för att namn som Stormzy och Section Boyz fått välförtjänt uppskattning på bred front. När soundtracket lyder Shutdown: släng på er fetaste tracksuit och ge er ut och stöka.

  • 48. Jonathan Johansson - Lätt att släcka 98

    Text av Amel Suljevic

    Några månader innan våra tidigare kollegor på musikredaktionen PSL la ner, så hann de med att lista världens bästa låtar om Malmö. Skulle den listan göras idag så skulle en rad låtar från det självbiografiska mästerverket Lebensraum! finnas med. Var man än växer upp i världen så brukar man till slut landa i en stark tro om att stadens skor är alldeles för små. Kastanjerna och Ystadvägen, det räckte aldrig för Jonathan Johansson. Lätt att släcka 98 lindar in funderingar kring, idag lika aktuella, orättvisor och en tro på att allt är bättre någon annanstans i stillbilder från ett blåsigt Malmö. Advance Patrol-Gonza, Stippes och lasermannen får alla plats i den ovanligt svängiga Malmö-skildringen.

  • 47. YAST - Together Forever

    Text av Magnus Olsson

    Grädden av svensk indie slirar återigen runt i gitarrmoln som sneglar mot himlen och amerikanskt 90-tal. Någonstans där finns YAST, som med tågluffarindie flörtar med The War on Drugs. Kvintetten från Sandviken, ett nytt indienäste i Sverige, har äntligen introducerat slackerindie för våra breddgrader. Med en drömsk och shoegaze-klingande refräng blåser en av årets starkaste svenska indielåtar fram. Den forcerar i sina bästa stunder likt en orkan, men är i grunden drömsk gitarrpop av det bästa slaget.

  • 46. Shura - 2Shy

    Text av Anton Magnusson

    Efter att den Londonbaserade producenten och sångerskan Shura släppt de lovande singlarna Touch och Indecision släpptes 2Shy i våras. Likt tidigare fortsätter Shura att flörta med 80-talssyntarna men denna gången med oemotståndliga baleariska inslag. Hon sjunger om det tidlösa ämnet att vilja bekänna sin kärlek utan att våga, ”Let’s go find a corner we can sit it / And talk about that film instead of us / Even though throughout it I was thinking / I was gonna say I love you afterwards.” ”We could be more than friends / But maybe I’m just too shy” fortsätter hon i den storslagna refrängen. Hennes efterlängtade debutalbum landar någon gång under 2016 års första hälft, håll ögonen och öronen spetsade för det här kommer bli stort.

  • 45. Beck - Dreams

    Text av Anton Magnusson

    När jag frågade Beck om Dreams svarade han lite besvärat att ”den har varit färdig i tre år, skivbolaget ville att jag skulle släppa något”. Att Beck Hansen gömmer många av sina äss i ärmen är ingen hemlighet – i över 20 år har han rört sig obehindrat mellan genrer, både som låtskrivare och producent. På Dreams lyckas han än en gång överträffa förväntningarna. Han flörtar med MGMTs Electric Feel och bjuder på en given allsångsrefräng. Det är med låtar som denna Beck (än en gång) bevisar att han är en av världens främsta låtskrivare.

  • 44. Father John Misty - Holy Shit

    Text av Erik Blohmé

    Till synes helt orelaterade föremål, personer och företeelser passerar som punkter på en vansinnig att göra-lista, och Josh Tillman erkänner själv i refrängen att han inte vet hur han ska placera alla dessa ting i ett meningsfullt sammanhang. Så summerar han alltså samtiden och existensen i den postmoderna västvärlden, i en av sina bästa låttexter, ackompanjerad av en stegrande komposition med stråkar, tonartshöjning, körer, och extra allt i största allmänhet. Känslan av menlöshet och meningsfullhet som existerar parallellt genom hela albumet I Love You, Honeybear kulminerar under Holy Shit, av att vara vilsen och hemma på samma gång i en värld som är både fruktansvärd och komisk. Det är både sorgligt och roligt, en svår balansgång som Tillman behärskar på ett sätt som torde göra Morrissey avundsjuk.

  • 43. The World is A Beautiful Place and I Am No Longer Afraid to Die - I Can Be Afraid of Anything

    Text av David Winsnes

    Harmlessness, emobandet The World Is… andra fullängdare om man inte räknar spoken word-samarbetet Between Bodies, avslutas med det de just nu gör rätt oöverträffat: två mastodontstycken fyllda med lika mycket närgångna bekännelser som känsloladdade temposkiftningar. I Can Be Afraid of Anything är först ut och även om de många medlemmarna har skrivit och skrikit mycket och poetiskt om psykisk ohälsa tidigare är det här deras mest omfångsrika ögonblick hittills. Gitarristen Tyler Bussey och sångaren David Bellos text är baserad på deras erfarenheter med depression och fungerar delvis som en hoppfull uppmaning till de som behöver det om att söka hjälp. ”Force yourself to ignore your friend or call your friend or make a friend or fight your friend”, säger Bello i en presstext. Själva låtens text målar i vanlig ordning med mer delikata penslar och innehåller flera stunder som kan få ett hugg att skära genom bröstet. I Can Be Afraid of Anything är svår att fånga in musikaliskt – den är lite av varje men det lilla är alltid väldigt mycket. Den hinner bland annat innehålla ett fantastiskt crescendo och en efterföljande kaotisk duett-del. Raden ”Being this age always seemed so far away” rusar förbi mot slutet, en insikt de flesta musiker hade gjort till sin uppgift att få att kränga av sorg. The World Is… är för upptagna med annat för att stanna till, de har liv att leva, att berätta om, och även om de inte nödvändigtvis har grävt sig ur den illasinnade grop de målar upp tänker de inte låta den begränsa dem.

  • 42. Jib Kidder - In Between

    Text av Klas Mattsson

    Jib Kidder har på sitt senaste album, Teaspoon to the Ocean, tagit klivet ur underjorden och släppt sitt mest lättillgängliga album hittills. En av höjdpunkterna är ledsingeln In Between, som tycks besitta nästan feberdrömska kvalitéer. På ytan kan låten tyckas vara en ordinär gitarrdriven rocklåt, men den sparsamma men drömska produktionen och Jib Kidders spruckna stämma ger den en nästan kuslig känsla. Känslan av att vara på en välbekant plats fast inte känna igen sig. Eller som att träffa en trevlig gammal vän i ett ödsligt spökhus.

  • 41. Holly Herndon - Morning Sun

    Text av Martin Kørra

    Holly Herndons mikroidéer (ett inledande ”Wake up” följs av ”lås upp”-klicket från iPhone – lika obligatoriskt som vilken annan morgonrutin som helst) möter större tankar om maktkritik och rymdkolonisering (!) på Morning Sun, en låt som kanske enklast beskrivs som en märklig korsbefruktning av new wave och Herndons sedvanligt experimentella stil. Musikvideon till låten visar Herndon spatserandes runt på en karg ökenplanet i full rymdmundering. ”May it be more humane and fair than the world your governments have made before” lyder en textremsa och det är först då som Herndons inspirationskällor och referenspunkter överhuvudtaget känns greppbara. Hon skapar inte bara musik från helt andra planeter, utan för helt andra planeter. Kanske kommer vi om 50 år att minnas henne som planeten Mars första superstjärna. Bildligt talat.

  • 40. Makthaverskan - Witness

    Text av John Jonsén

    För resten av världen är Makthaverskan en svårbegriplig postpunkhybrid av Siouxsie and the Banshees och Savages, men här i hemlandet känns soundet lika familjärt som knäckebröd och mellanmjölk. Deras material handlar ju trots allt om den svenska kollektiva ungdomen. Från det faktiska mästerverk som II är, har bandet tagit den inkapslade svenska popångesten och totalt omformat det till någonting revolutionerande, främmande och dystopiskt på Witness. Maja Milners röst låter mer ödeläggande än någonsin och bandets energi är fullkomligt ostoppbar. Witness är så mycket mer än en Broder Daniel-parallell eller ett soundtrack för regniga hemgångar från krogen – den är första kapitlet till Makthaverskans stundande världsdomination.

  • 39. Miley Cyrus - BB Talk

    Text av Martin Kørra

    Precis som i tankeexperimentet med Schrödingers katt lyckas Miley Cyrus vara många saker på samma gång. Hon är storbolagens darling, sin egen kreativa vilja; vulgär och oskyldig. BB Talk för samman de där sidorna, låter dem hälsa på varandra och umgås. Rent konceptuellt tar låten avstamp i en expojkväns barnsliga bebisprat, vilka emojis han använde, och, till slut, hur gott hans armhåla luktade och hur förtrollande hans tandrad var (”Why the fuck would I wanna look at your teeth, but I do!”). De överdrivet emotionella dagboksnoteringarna hintar om att vi alla, på någon nivå, är bebisar. YouTube-kommentarerna har som vanligt när det gäller Miley vantolkat och förvrängt både låt och video till en symbol för västvärldens underliggande pedofiltendenser. Men det är en annan femma. BB Talk hotar hela tiden med att spricka vid sömmarna av känsloporrigt vältrande, men på något sätt håller den. En av årets mest emotionellt explosiva låtar är alltså signerad Miley Cyrus, och av alla saker man kan vara är hon framför allt en oerhörd konstnär.

  • 38. Susanne Sundfør - Delirious

    Text av Hugo Gerlach

    Med välproducerade elektroniska beats, en utsökt mix av 80-talets pulserande synthar och en mer direkt pop har Norges motsvarighet till Robyn i Delirious en utsökt singel. Det THX-liknande introt ger låten direkt en storslagen inramning, en känsla som växer sig större när Susanne Sundfør tar ton med sin kraftfulla stämma, för att slutligen kulminera i ett klubbigt potpurri när trummorna dundrar in. Strängarna som blir fler och mer intensiva låten igenom prickar in den filmiska känslan perfekt, och Sundførs röst ligger mot slutet nästan överallt i mixen samtidigt, där lager på lager ger refrängen och körningen en pampig anda. Om inte The Hunger Games-trilogin redan varit avslutad hade spåret fungerat utmärkt som soundtrack till valfri installation, men nu kan det inte vara mer än en tidsfråga innan vi hör Delirious mullra över eftertexterna på nästa stora Hollywood-produktion.

  • 37. Hot Chip - Need You Now

    Text av Olivia Nordell

    Need You Now är en berättelse om att vilja fly från sig själv men samtidigt viljan om att hitta någon som kan föra en tillbaka till sig själv, om att börja om från början, starta på ruta ett. Själva kärnan i den intagande låten är den fängslande hooken från Sinnamons I Need You Now – need you now, på repeat, om och om igen. Alex Taylors röst blandas perfekt med hooken, skapar en sorts distans till den alldeles för använda frasen, de kalla electroverserna som bryter för en klassisk houseballad-refräng. I sticket sjunger han ”And if we try to stay alone we’ll be playing with a force beyond control” och förklarar, komplext i all okomplexitet, om att behöva någon i sin värld som är på väg att gå förlorad.

  • 36. Silvana Imam - Jag dör för dig

    Text av Rikard Berg

    Silvana Imam har alltid varit Kanye West, om Silvana/Beatrice är Sveriges motsvarighet till Kanye/Kim. Hon har alltid varit den stöddiga och lika maktgalen som Kung Midas. 2015 har hon fortsatt leverera hits om att leva för stunden och fuck alla andra, Knark för att nämna en. Men på Jag dör för dig, en av de mest drabbande kärlekslåtar jag hört på svenska, gör hon det motsatta och lyfter blicken från adrenalinpumpade kvällar upp mot evigheten. Hon skulle dö för dig. Hon sa, sa, sa det. Hon är en naturkraft! Hon borde brukas! Beatrice Eli kan känna sig lyckligt lottad.

  • 35. Mattias Alkberg - Tjugonde

    Text av Erik Blohmé

    Mattias Alkberg är en minst sagt omväxlande artist, som byter musikstil lite som vi andra byter underkläder. Detta är dock helt oproblematiskt då han med denna ombytlighet snarare visat sig vara en ännu mer begåvad artist än vad vi redan trodde. Den elektroniska och autotunade Tjugonde lyser som ett irrbloss i ett mörker av svensk vardagsångest när textrader om en tillfällig frist från räkningar, dömande blickar, baraccudor, vithajar och gamar seglar genom ett skimrande fält av elektronisk fauna. Det är en så genuint rörande låt att inga lager av autotune eller reverb kan hindra Alkberg från att vara precis lika närvarande som om han skulle stått själv med en ensam gitarr.

  • 34. Låpsley - Hurt Me

    Text av Johanna Eliasson

    När Hurt Me kom i augusti var jag ganska skeptisk. Vid första intrycket tycktes mig ljudbilden alltför polerad och Holly Lapsley Fletcher verkade vältra sig i en pastichaktig självömkan. Men jag lyckades inte undvika den – låten spelades på min arbetsplats på repeat och publikation efter publikation rekommenderade den. Sakta övertygade den mig om sitt existensberättigande, och snart kunde jag inte sluta lyssna på den. Låpsley förmedlar precis den där desperationen i att gripa efter varje halmstrå för att bara få låtsas att allt är bra, bara ett litet tag till. Den innehar snarare ärlighet och sårbarhet än självömkan, och Hollys känslofyllda röst passar perfekt för att förmedla just den där känslan. Förhoppningsvis fortsätter Låpsley på det poppigare spår Hurt Me har lett in henne på, för hon gör det riktigt bra.

  • 33. Erik Lundin - Haffla

    Text av David Winsnes

    Det har skrivits oerhört mycket om Erik Lundins texter, av oss till exempel och det med rätta, men man bör inte glömma hans producent Mats Normans förmåga att skapa låtar som känns som fallskärmar som vecklar ut sig och drar iväg en. Haffla handlar som titeln antyder om att festa och den låter som ett huvudnummer på den mest överdådiga utgångskvällen du kan tänka dig. Den melanesiska kören, som avhandlats här, är en oskuldsfull tändtråd till Lundins ostädade historier, vilket leder till euforiska upplösningar mellan knivskarpa verser. ”Gråa dagar, många minnesbilder är makabra”. Suedi bestod av fem spår, alla nedstänkta med den färgen, men där fanns många gånger en kontrasterande känsla som var sprudlande. Skumpa och socialrealism, strobljus och polissirener. Kören sjöng om sitt upplevda krig, Lundin klippte ut och placerade in den i sitt eget.

  • 32. U.S. Girls - Damn That Valley

    Text av Johanna Eliasson

    Damn That Valley har nästan lite av en tivolikänsla i sig – den vaggande, reggaeinspirerade basgången och den nästintill neurotiska röstsektionen skapar någonting som balanserar på gränsen till galenskap, när den kombineras med den mörka tonen i texten. Det är i det gränslandet spåret är som mest intressant. I detta nummer tar U.S. Girls rollen som amerikansk änka som förlorat sin andra hälft i strid – desperationen i utropet ”Where is my man?” illustreras ännu tydligare i den tillhörande videon där hon i frustration hytter med knutna händer mot nationalsymboler som Washingtonmonumentet och Vita Huset.

  • 31. Kelela - Rewind

    Text av Klas Mattsson

    Rewind sjunger Kelela om det omöjliga i att kunna vrida tillbaka tiden. Hennes stämma ackompanjeras av en effektfull basslinga, som trots sin minimalism tycks fylla ut hela ljudbilden, och tankarna förs direkt till en klubbmiljö. Men det är inte där som texten verkar utspela sig. Hon sjunger inte om att kunna vrida tillbaka tiden på grund av nostalgi, men för att kunna undgå tankarna som ockuperar hennes medvetande. Låtens fyra minuter är en glamourös berättelse om kärlek, om hur det kan kännas berusande och nästan göra en besatt. Lyckligtvis går det att spola tillbaka till början av Rewind ett oändligt antal gånger.

  • 30. Kurt Vile - Pretty Pimpin

    Text av Freja Wehrling

    Redan vid det första ”I woke up this morning” är du fast. Pretty Pimpins gung rycker tag i dig och sången som lojt smyger in i låten kanske sätter ord på vad du egentligen tänker när du kollar dig själv i spegeln. Kurt Viles humoristiska tolkning av en identitetskris berättar rättframt om självdistans och förväntningar på livet. Det är poetiskt, träffsäkert och bara Vile döper en låt om självtvivel till Pretty Pimpin. Amerikanen briljerar dessutom även som musiker i detta stycke där tuggande trummor och nonchalant gitarr tillsammans skapar en beroendeframkallande hit.

  • 29. Robyn & La Bagatelle Magique - Love Is Free

    Text av Noa Söderberg

    Kan man sjunga ”boom boom boom chica boom” i en seriös danslåt 2015? Och paketera det med en grotesk omslagsbild på slitna, lappade jeans och en blombukett? Kanske är det jag som är långsam med att förstå trendvändningar, men när jag hörde Love Is Free första gången kunde jag inte låta bli att skratta. Ganska snart därefter började dock det tillbakalutade 90-talsgroovet växa sig fast mer och mer. De skrikiga syntarna, de lite för släpiga trummorna och Robyns omedelbara coolhet bildar en perfekt symbios. Innan hon trädde fram med La Bagatelle Magique var det ingen som visste det, men nu verkar det alldeles uppenbart: att göra dansmusik såhär år 2015 är inte bara möjligt, utan också något av det bästa man kan ägna sig åt.

  • 28. Death Grips - On GP

    Text av Erik Blohmé

    Som en febrig reflektion över döden, filtrerad genom Death Grips karaktäristiskt skruvade ljudbild, nådde On GP oss som andra singel från det löjligt efterlängtade albumet Jenny Death. Vad som var mer överraskande än låtens skruvade stil var nog dess existentiella och djupt melankoliska inriktning. Låtens titel är en förkortning av ”on general principle”, och syftar på att protagonisten egentligen skulle begå självmord av rena principskäl om han inte kände så många förpliktelser som höll honom kvar vid livet. Med tanke på att Death Grips verkar vara på väg tillbaka så får vi hoppas att låttexten enbart ska tolkas självbiografiskt ur bandets synvinkel, och inte som en representation av MC Rides mående. Oavsett så är On GP ett monster till låt, som blandar grunge, hiphop och post-punk till en mycket märklig och minnesvärd röra.

  • 27. Madi Banja - Du och jag

    Text av Noa Söderberg

    Att se Madi Banja på Nefertiti för några veckor sedan kändes som att få en inblick i framtiden. Och som att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt: att han uppträder på en liten, svettig klubb, där skiljelinjen mellan publik och artist är obefintlig, lär inte vara möjligt särskilt länge till. I extranumret gästade Lorentz och tillsammans körde de helt enkelt Du och jag en gång till. Det var allt som behövdes. Hit nummer två från Det var inte med meningen är en rak partybanger om att åka motorcross, hänga med sitt squad och söka kärleken. Kombinationen av studsig EDM, trapbeats och Madis autotunedränkta, säregna svenska får alla dansgolv att välta.

  • 26. Amason - Flygplatsen

    Text av Maja Björsne

    Allt är som det ska med Amason. Skavankerna är medvetna, välberäknade. Det finns tanke bakom varje ton, varje tomrum, och Flygplatsen blir platsen där allt detta inkarneras, ett öppet torg där varje frasig kant tillåts möta en annan. Uppenbart är att Amason gör sig bäst på svenska – Amanda Bergmans röst lyfter, blir på samma gång starkare och ömtåligare. Kring denna skörhet byggs Flygplatsen upp, planka för planka, spik för spik. Trä från en urskog, rostigt järn, putsat krom. En rakryggad pianoslinga, ett ursäktslöst arrangemang, och känslan man lämnas med. Den som väger tyngst. Den som sveps bort med vinden.

  • 25. Destroyer - Dream Lover

    Text av Martin Kørra

    På 2011 års Kaputt användes saxofon många gånger som ett fyrljus en disig höstmorgon. Stilla, elektronisk ambiens låg som en tät dimma i bakgrunden medan invaggande saxofontoner gav något att fokusera och styra sin uppmäksamhet mot. Det var musik för ensamma människor, måhända med siktet inställt på det där fyrljuset, liksom visualiserat i musikvideon till Savage Night at the Opera. Dream Lover är motsatsen. Energiska saxofoner målar upp bilden av framåtrusande Hell’s Angels-trupper snarare än en ensam motorcykelfärd, samtidigt som frontmannen Dan Bejars annars så sömniga figur tycks förvridas till en ung, maratonkutande Bruce Springsteen någonstans där bakom högtalarna. Energin går i polemik med Bejars kroppsliga fysik och när ett sista, romantiskt intonerande ”Dream lover, I kno-ow” ekat ut står det klart att Destroyer skapat en av årets mest medryckande urladdningar.

  • 24. Rihanna - Bitch Better Have My Money

    Text av Magnus Olsson

    Vi slutar aldrig förvånas vid det här laget. Rihanna är inte bara en av vår tids främsta hitmakare, hon är också en av vår tids största röster. Bitch Better Have My Money är en dollardrypande historia från den Barbados-födda sångerskan. Den har allt det där som krävs för listettor – en slagkraftig refräng, ett repetitivt mönster och en lyxig produktion. Men det stannar inte där, den har det där som Kim Kardashian kallar ”breaking the Internet” – en fras i stil med ”tänkte leva life” som etsar sig fast. En fras som är större än låten själv. Så meme-vänlig att Rihanna själv inte behöver stå som avsändare. Ja, till och med jag har sagt ”Bitch Better Have My Money” för mig själv när jag stått i kassakön på ICA. I hård konkurrens med Hotline Bling och Adeles Hello utnämner vi Bitch Better Have My Money till årets meme-vänligaste låt.

  • 23. Floating Points - Silhouettes (I, II & III)

    Text av Hugo Gerlach

    Det krävs ett visst mod att göra tyst musik. Inte ljudlös, inte försiktig, utan tyst. Sådan som växer sig i styrka, kulminerar, långsamt avtar, sprakar till och börjar om på nytt. Sam Shepherd behärskar sådant som få andra. På Silhouettes tre olika delar blandar han sömlöst jazz, ambient och deep house i en fusion som för sig med ett sådant pondus att det är svårt att föreställa sig att ingen försökt sig på samma idé tidigare. Oavsett om det är jazziga trummor, finstämda stråkar eller en eterisk kör så styr Shepherd sina bandmedlemmar med en bestämd hand. Utsökt planerat svävar instrumenten stundtals i det gränslandet där de knappt går att uppfatta, innan de helt försvinner ut ur ljudbilden för att senare återvända med förnyad styrka. Det är som om samtliga av Floating Points tidigare spår bara byggt upp till detta: ständigt med en fot i housen har han experimenterat med allt från nordafrikansk folkmusik till brasiliansk jazz. Alltid intressant och spännande, men aldrig så väl utfört och med en så noggrann pricksäkerhet som nu.

  • 22. Julia Holter - Sea Calls Me Home

    Text av Nike Rydberg

    Julia Holter tillbringar stora delar av Have You in My Wilderness med att söka efter ett sammanhang, vänta på personer som aldrig kommer, famla efter ”the proper way to ask for a cigarette”. Sea Calls Me Home framstår som albumets kärna, och inte bara genom att vara placerad i mitten. Under låtens första sekund har Holter redan konstaterat att hon inte behöver någon. Snart börjar havet kalla på henne, men efter upptrappningen mot den Broadcast-minnande refrängen utbrister hon ”I can’t swim”, med ett euforiskt utropstecken placerat efter varje ord. Det är albumets titel kanaliserat i en enda mening – Holter kommer alltid att välja friheten i sin vildmark. Utan fast punkt, utan sällskap, utan cigg. När Sea Calls Me Homes visslingssolo plötsligt ersätts av ett magiskt saxofonsolo har hon hittat hem mer än någonsin.

  • 21. FKA twigs - In Time

    Text av Olivia Nordell

    FKA twigs EP M3LL155X slog ner som ett bombnedslag i somras, ett år efter hyllade LP1. Plötsligt fanns där fem låtar signerade twigs som var totalt annorlunda än det hon tidigare skapat. Där fanns In Time. In Time där melankolin som hon på ett fantastiskt sätt behandlade på LP1 kunde återfinnas, med hennes röst som tycks omsluta och inkludera allt. Nya, tyngre beats som nästan låter futuristiska och före sin tid under en text om ett förhållande som är på väg utför, med en röst som stundvis rör sig allt mer mot 90-tals-R&B-hållet. In Time spyr ut en sorts desperation som visar sig i ljuden, de virvlande vokalerna och krossande beaten. Den är talande för twigs artisteri – nytt, fräscht och överväldigande.

  • 20. Jamie xx - I Know There's Gonna Be (Good Times) (ft. Young Thug & Popcaan)

    Text av Filip Hiltmann

    Direkt från den inledande The Persuasions-samplingen råder det inga tvivel om vad för typ av låt det här är. Tillsammans med Young Thug och Popcaan har Jamie xx skapat något som skriker sommar, sena nätter och lycka – något som osar bra tider, helt enkelt. Precis som en gammal discodänga med ett snarlikt namn är I Know There’s Gonna Be (Good Times) en låt som människor förenas kring, som får människor att må bra. 2015 års man of the hour blev den tillbakadragne producenten från London, och Good Times är ett typexempel på varför. Att väva ihop gammal soul, dancehall, Young Thugs egensinniga sångstil och Popcaan till en och samma hit är inget som gemene producent fixar. Jamie xx fixade det, och såg samtidigt till att skriva in sitt debutalbum i historieböckerna.

  • 19. Erik Lundin - Annie Lööf

    Text av John Jonsén

    ”500-kronorssedeln kallas röding. Politikern Annie är rödhårig och heter Lööf i efternamn. Annie Lööf låter som ’I need love/löv’ och rullar najs av tungan. Den referensstuvningen dög mer än tillräckligt för rapnörden i mig. Låten Annie Lööf var född.” Att Erik Lundin väljer att kalla sig för just rapnörd är långt ifrån en underdrift. Hans lingvistiska förmågor är likt ett språkligt underbarn, där det finns lika mycket säregna kvalitéer i hans narrativ som det finns småspontanta stilfulla språkkombinationer (”Hon ba snälla du, jag ba snälla vi / Hon ba sorry boy, jag ba c’est la vie”). På ett debutsläpp så sargat av åskådningar kring droger och kriminalitet har Lundin ändå tid för inbäddad humor, speciellt på Annie Lööf, som gör låten så multidimensionell att den knappast lämnar någon oberörd: ”Min brorsa var mån om miljön / han stal mina kedjor sedan gick han och panta / Han ville väl bli dietist / för när han väl var framme fick spargrisen banta.” Språknördar och rapavgudare – rejoice! Ni har fått en ny idol.

  • 18. Natalie Prass - My Baby Don't Understand Me

    Text av Nike Rydberg

    Förstaspåret på Natalie Prass debutalbum hade inte gjort sig fel på Sharon van Ettens heartbreak-epos Are We There från förra året. Till exempel så här skulle låtlistan se ut: ”Your Love is Killing Me”, ”I Love You But I’m Lost”, My Baby Don’t Understand Me. Den sistnämnda inleds av Prass mumlandes ”I don’t feel much / Afraid I don’t feel anything at all”, för att sedan låta de följande fem minuterna bevisa den totala motsatsen. De skulle egentligen vara lätta att missta för tillrättalagd brunchmusik, men framfördes av en artist som lät lika blottlagd som bruten itu. Med otroligt välorkestrerade retrosoularrangemang kändes My Baby Don’t Understand Me behagligt familjär, men samtidigt helt egen.

  • 17. Zara Larsson - Lush Life

    Text av Maja Björsne

    2015 blev inte bara ett musikår för Zara Larsson – lika mycket har det handlat om aktivism, politik och samhällskritik. Med hashtagtrenden #backazara, en viral bild på ett kondombeklätt underben och flertalet feministiska uttalanden har Zara blivit lite av en symbol för den unga generationens feminism och antirasism. Häri ligger mycket av det som gör Lush Life till mer än bara en dansgolvsdefibrillator till sommarplåga: det finns något oerhört hoppfullt i att hela Sverige, och stora delar av Europa, skriker sig hesa till just Zara Larssons musik. Att Lush Life därtill är djävulskt bra, blir grädden på ett redan Michelinvärdigt mos.

  • 16. Animal Collective - FloriDada

    Text av Johanna Eliasson

    I ivriga FloriDada målas ett färgglatt kollage av olika geografiska platser och sinnesförnimmelser upp, vilket rättfärdigar de nästan överkommunicerade referenserna till dadaismen. I den kaosartade låten skönjer vi gränsdragningar på kartor, människovärme och surrealistiska förvridningar av tid och plats. Kanske är det just en längtan efter att bli fri från platsbundenhet som uttrycks, med rader som ”I wanna discover the key / And open the everywhere place”. Har man vaknat på fel sida sängen i ett mörkt vinter-Sverige måste det här i alla fall vara den bästa låten för att transportera en någonstans varmare, och omvända humöret åtminstone under några minuter.

  • 15. Unknown Mortal Orchestra - Multi-Love

    Text av Rikard Berg

    “Multi-Love checked into my heart and trashed it like a hotel room” sjunger Ruben Nielson bara några sekunder in på nya plattan. Det skulle kunna vara en direkt anspelning på att albumet med samma namn är på väg att leverera psykedelisk rock av kalibern att åtminstone en tv kommer flyga ut genom fönstret. Mer metaforiskt är det också hans berättelse om en polyamorös relation han levt i, som vänt honom upp och ner. Nielson försöker hänga med så gott det går. Musikaliskt är det i alla fall inga problem, han och hans band trallar fram en melodi som slingrar sig fram och tillbaka, över tempohöjningar och en oklar versbyggnad, och landar i att vara en av de mest nynnvänliga psykrocklåtarna 2015.

  • 14. Ought - Beautiful Blue Sky

    Text av Nike Rydberg

    Enligt sägnen ska Ought en gång ha blivit vräkta från sin lägenhet efter att hyresvärden hört dem repa: ”[He] said we were ’not normal’. He said we were insane, and then he called the cops and had us kicked out of our apartment.” Första gången vi fick höra Beautiful Blue Sky en Roskildenatt i somras resulterade det i en av årets bästa spelningar, men det hade lika gärna kunnat sluta på ett liknande sätt. Refrängen slog rekord i banala fraser per sekund (”How’s the church? How’s the job? How’s the family? Beautiful weather today!”) men framställdes med en sådan frenesi att det blev svårt att skilja mellan sammanbrott och genialitet. Svaret var både och: när Tim Darcy upprepar ”I feel alright” är det med tonläget hos någon som desperat försöker intala sig själv precis det. Beautiful Blue Sky tar vid där det kultförklarade postpunkbandet Life Without Buildings slutade år 2002, efter att ha vilat passionerad spoken word mot dynamiska Midwest-emoarrangemang. När det begav sig ska en recensent tydligen ha skrivit att ”bara galna människor” kunde tycka om dem – Ought följde efter, fångade ångesten i allt det enfaldiga och kanaliserade det i årets kortaste åtta minuter.

  • 13. The Weeknd - Can't Feel My Face

    Text av Anton Magnusson

    I flera år har Abel Tesfaye rört sig i skuggorna och hans introverta persona har skapat en mystik kring honom. Men 2015 blev året The Weeknd skulle bli världens största popstjärna enligt hans skivbolag (det tyckte också Apple – företagsjätten stod för premiären av Can’t Feel My Face under deras lanseringsevent av Apple Music i juni). Tillsammans med svenska hitmakaren Max Martin och The Cardigans-gitarristen Peter Svensson (som tidigare arbetat med Tesfaye på Ariana Grande-duetten Love Me Harder) började snickeriet på vad som skulle bli en av årets absolut största låtar. Trots att den fjantigt nog egentligen handlar om hans kärlek till kokain så har vi en poplåt utan dess like, med en omåttligt svängig basgång och Tesfayes änglalika röst när den är som absolut bäst. Efter alla hits måste till och med Max Martin nypt sig i armen efter att ha hört det slutliga resultatet.

  • 12. Deerhunter - Breaker

    Text av David Winsnes

    Med en av indievärldens mest oberäkneliga frontmän som ytterst ansvarig har Lockett Pundt fått symbolisera det sansade i Deerhunter. Bradford Cox kreativa galenskap har givit Atlanta-bandet en unik position, men det är alltid välkommet när Pundt tar över pennan och vispar ihop något mer melodiöst och gitarrdrivet som omväxling. På Fading Frontier skrev han Ad Astra, en finfin påminnelse om hur omvälvande Deerhunter en gång i tiden var för den mer meditativa delen av shoegazescenen, men överraskande nog inte Breaker. Singeln är nämligen en typisk Lockett-komposition – en puttrande rockduett mellan Cox och Pundt som verkar leva i symbios med himlar fria från moln och bilar utan tak. I själva verket skriver en sansad Cox om bilar utan kontroll, om bilolyckan han skadades i för ett år sedan och hur den påverkat honom. Han hinner bland annat få in en blinking till Stellan Skarsgårds förlamade karaktär i von Triers Breaking the Waves och sedan, när man väntar sig att den strålande refrängen ska skölja in för tredje gången, stänger Deerhunter butiken och går hem. Det är lite fult. Det är väldigt snyggt.

  • 11. Carly Rae Jepsen - Run Away With Me

    Text av Klas Mattsson

    När Carly Rae Jepsen skulle spela in sitt senaste album, passande nog titulerat E•MO•TION, hade hon redan en världshit med Call Me Maybe i ryggen. Istället för att rida på vågen som uppstod lät hon istället uppföljaren ta den tid som behövdes för att säkerställa kvalitet. Men pratar man om känslostormen Run Away With Me är kvalitet en underdrift – låten är snarare perfektion. Under fyra minuter berättar Jepsen om överväldigande kärlek, om känslan av att vilja rymma iväg med någon, att vara på äventyr med någon. Det slår gnistor om henne när hon tar ton i refrängen, och hon visar på hur effektfull en poplåt kan vara. Run Away With Me är Jepsens största ögonblick hittills.

  • 10. Yumi Zouma - Catastrophe

    Text av Olivia Nordell

    Förra året hamnade Yumi Zoumas debut på plats 14 på vår albumlista, med motiveringen ”Att lyssna på Yumi Zouma är som att äta en fyrarätters på det där stället en alltid velat gå till där priset är överkomligt.” Catastrophe, från deras andra EP, är en extra dimension till dem som inte bara är överkomlig. Den har alla kännetecknen för en klassisk drömpoplåt – stämsång, omedelbara melodier och trånande gitarrslingor, men utan att försvinna in i mängden av alla dessa klassiska drömpopspår som finns ute i världsrymden. Den är melankoliskt hoppfull, tidlös i sin tolkning av det – förmedlar en känsla av nostalgi, sommar och halvironiska paraplydrinkar blandat med en trovärdig sorgsenhet bara en sådan text kan förmedla. Yumi Zouma är inte bara ett överkomligt pris, de är värda varenda krona – den magiska refrängen i Catastrophe bevisar det.

  • 9. Sufjan Stevens - Should Have Known Better

    Text av Maja Björsne

    Årets kanske vackraste låt är signerad Sufjan Stevens. Should Have Known Better är en sorgeprocess i en kantstött, fem minuter lång glasburk. Utan lock: vi svävar fritt i ett epos över en bortgången mor, en sorgesång över en försvunnen barndom. Sedan – nytändning, en försiktig sådan. En enkel melodislinga introduceras, därefter sker en subtil skiftning vad gäller text och tematik, och i dessas samverkan ryms på något vis allt det där som kommer sedan, efter att den första, hänsynslösa sorgetsunamin har lagt sig och det mesta av eftersvallet har ebbat ut. Tacksamheten, acceptansen, hoppet. Det nya, främmande, det blygsamt vackra som kanske, konstigt nog, har sorgen att tacka för sin existens.

  • 8. The Radio Dept. - Occupied

    Text av Magnus Olsson

    Det skulle dröja fyra år innan The Radio Dept. följde upp hyllade fullängdaren Clinging to a Scheme. Och så dök den plötsligt upp, helt utan förvarning och bara veckor innan det svenska riksdagsvalet: danstörstiga Death to Fascism. Som alltid, extremt genomtänkt. Men olikt allt annat. Det här var början på något nytt, långt bort från bandets drömska shoegazerötter. Årets Occupied må vara ett avbrott från bandets poparrangemang, men inte från Johan Duncansons kärlekshistorier och hans eviga hopp om tvåsamhet. Med ett beat för kalla nätter och varma dansgolv har The Radio Dept. släppt en episk låtjävel som eggar igång alla våra sinnen och klockar in på strax över sju minuter. Himlen är nära nu.

  • 7. Courtney Barnett - Depreston

    Text av Filip Hiltmann

    Depreston är både en kul ordlek (depression + en förort till Melbourne, Preston) och det kanske finaste ögonblicket på Courtney Barnetts magnifika debutalbum. Med sin brukliga slackerattityd behandlar Barnett medelklassdilemmat i att flytta ut till förorten efter att ha bott i stan alldeles för länge. Detta levereras med ett stilgrepp som skriker tristess, både på sättet hon sjunger och i instrumenteringen. Genomgående genom låten lyckas Barnett transformera det tarvligt vardagliga till något vackert men ändå ångestfyllt. En egenskap som få artister som väljer att fokusera på det vardagliga besitter. Courtney Barnett är en av de som allra bäst tonsatt året 2015, och Depreston är en av hennes finaste stunder.

  • 6. Kendrick Lamar - King Kunta

    Text av Noa Söderberg

    I Kendrick Lamars barndomshem såg familjen på tv-serien Roots. Där figurerar Kunta Kinte, en gambiansk man som under 1700-talet skickas till USA för att bli slav. När han misslyckas med en rymning skär ägaren av honom ena foten för att förhindra ytterligare försök. Länge hävdade Alex Haley, författaren vars novell serien bygger på, att historien är delvis sann. En upphovsrättslig tvist visade dock att mycket var stulet.

    Oavsett novellens sanningshalt så är Kendrick Lamars tolkning i högsta grad verklig. Det är en berättelse om svart upprättelse, sedd ur ett personligt perspektiv. Han gör Kunta till kung för att förklara sin egen paradoxala situation: att vara förtryckt av en rasistisk värld och samtidigt vara en av samtidens största (och rikaste) artister. Med hjälp av vansinnigt svängig funk och en modern variant av Another One Bites the Dust-basgången försäkrar Kendrick att hans pågående rymningsförsök inte kommer misslyckas. Oavsett hur många som vill skära av honom fötterna.

  • 5. Drake - Hotline Bling

    Text av Amel Suljevic

    Just när man börjat tänka att ordet cellphone utplånats, när varannan bebis första ord är ”smartphone”, så limmar han fast öppningsraden i sinnet på i stort sett hela världen. ”You used to call me on my cellphone”. Med det starkaste av lim. Hotline Bling är, tillsammans med 2013 års Hold On, We’re Going Home, kanadensarens största hit. Uppbyggd på en sampling från Timmy ThomasWhy Can’t We Live Together och en närmast identisk version först presenterad som en remix av Virginia-artisten D.R.A.M:s Cha Cha har lett till att låten har fått gå flera ronder av plagiatanklagelser. Men det är knappast det enda den oemotståndliga hiten har upplevt år 2015. Den står för årets mest omtalade och meme-genererande video. Sällan har internet förenats i en världslig symbios av kreativitet som när man skapat den ena Hotline Bling-omvandlingen efter den andra.

    Den har även triggat en rad artister att skapa sina egna versioner av låten. Allt från stora namn som Erykah Badu, Kehlani och Justin Bieber (det ryktas även om en Adele-version) till de svenska stjärnhoppen August Heldt och Julia Adams. Låten har egentligen väldigt lite att göra med det utmärkande dunkla Toronto-soundet som Drake och hans OVO-besättning gjort sig kända för. Det finns inget mörkt och mystiskt med Hotline Bling. Drake har istället utnyttjat sin andra talang: att åka snålskjuts på lånade sound och sätta sin prägel på det. En prägel som ofta innebär plötslig succé. Hotline Bling målar upp din tillvaro med behagliga färger i solnedgångens färgskala. Och den får till och med den mest konservative av raplyssnare att damma fram några salsa-moves.

  • 4. Tame Impala - Let It Happen

    Text av Freja Wehrling

    Som ett skenande tåg pulserar Let It Happen oändligt fram och trots temposvägningar förlorar det aldrig fart. Som premiärsingel från Currents förstod man redan vid de första tonerna på låten att Kevin Parker och Tame Impala ytterligare har utvecklat sin musik. Med små ändringar har de skapat sig ett nytt sound, annorlunda från tidigare plattor, men fortfarande samma slags psykedelia de är kända för. I och med Let It Happen visar bandet också hur de inte kan placeras in i endast en kategori och att de inte låter genre och titlar bestämma över hur musiken ska låta. Och det vinner australiensarna på, för låten kan lika gärna höras på ett dansgolv, där människor med neon på kinderna stampar i takt till den, som att den kan spelas i en dimma av rök och batikfärger där målet är hitta meningen med livet. Oavsett vem du är krokar sig Let It Happen fast vid dig och kräver din uppmärksamhet tills sista gitarrslingan klingat ut och Kevin Parkers falsett inte längre hörs.

  • 3. Julia Holter - Feel You

    Text av Hugo Gerlach

    Feel You visar Julia Holter återigen upp vilken makalös textförfattare och musiker hon är. Läggs för mycket fokus på den texten är det lätt missa den fond som byggs upp runt omkring, den tavla Holter valt ut som ljudkuliss. Att kalla det kuliss blir dock plågsamt missvisande, när det instrumentala granskas närmare blir det tydligt att det är fel att förminska stråkarna och strukturen till något i bakgrunden, något sekundärt. Den kräver att ta plats, precis som texten. Symbiotiskt tar de med lyssnaren på en förkrossande resa med utgångspunkt i ett regnigt Mexiko, där Holters stolpiga rader känns mer och mer som tonsatt poesi: fraserna och frågorna målar upp en sinnesstämning som växlar mellan förvirring och övertygelse. För poetiskt och teatraliskt är det: strängarna är luftiga och tilltalande, trummorna stadigt växlande mellan start och paus utan att bli enformiga, körningen smeker öronen på precis rätt ställe. Art pop som, för en gångs skull, är lika mycket konst som den är pop.

  • 2. Grimes - Kill V. Maim

    Text av David Winsnes

    Grimes har under flera års tid skruvat till sina pophits: grunder tydligt influerade av kommersiell popmusik men med en blick som sneglat mot en hammare att slå sönder det förväntade med. Kill V. Maim är dock första gången hon leker med egenskaperna hos en Dilophosaurus, dinosaurien som dödar Wayne ’Newman’ Knights karaktär Dennis Nedry i Jurassic Park. I en (med all säkerhet faktamässigt tveksam) skildring av besten går den i filmen från ett sött hundvalpssubstitut till ett angreppslystet monster. På sin personliga favoritlåt från skivan Art Angels genomgår Grimes samma transformation – växlande mellan överdriven gullighet och förlösande vrål sjunger hon en historia som är intressant både på ytan och djupet.

    Kill V. Maim handlar om Al Pacino i Gudfadern II, har hon själv sagt, med de adderade attributen att han är en vampyr som kan byta kön och resa genom rymden. En narrativ-remix av yppersta klass. Andra har tolkat gangstertemat i låten som en referens till John Lockes politiska teorier om att totalt krig är frihet – alla mot alla, alla är jämlika, alla är fria. ”You gave up being good when you declared a state of war”, sjunger Grimes och låter sin mest explosionsartade refräng i karriären kedjedetonera tills alla konkurrenter med självinsikt hissar vit flagg. ”Don’t behave” är en återkommande rad i Kill V. Maim och genom den taktiken svängde hon runt allas förväntningar i år. Här låter Grimes som att hon agerar på instinkt, som att hon satts i en situation hon måste uppleva för att veta hur hon hanterar. Årets mest medryckande revolution.

  • 1. Jamie xx - Loud Places (ft. Romy)

    Text av Magnus Olsson

    Sällan har färgningarna av någons uppväxt varit lika tydliga som i fallet Jamie xx. Hela hans barndom präglas av föräldrarnas förkärlek till soul och jazz, vilket också förklarar samarbetet med legendaren Gil-Scott Heron några år senare. Ett samarbete som förmodligen aldrig blivit av om det inte vore för hans farbröder som båda på varsitt håll agerade DJ:s – eller discjockeys, som det snarare hette när de begav sig. Den ena av dem harvade runt på barer i New York, den andra i Sheffield. Tillsammans la de inte bara grunden för hans musiksmak, utan också för hans karriär. Såväl hans debutalbum In Colour som hans gästroll hos BBC Radio 1 bär tydliga avtryck från hans musikaliska hem.

    I en skivbutik i Detroit får Jamie tag i jazztrummisen Idris Muhammads skapelse – den bortglömda discopärlan Could Heaven Ever Be Like This. Resten är en färgsprakande historia: en uppvisning i hur The xx går från kontrasterna svart och vitt till ett spektra i regnbågens alla färger, allt under Jamies egna flagg. Loud Places är den förädlade versionen av Idris Muhammads låtskatt, en svepande ballad som stegar mot skyn tillsammans med The xx-kollegan Romy Madley-Croft och snuddar vid atmosfären. Samma minimalistiska historia som Londontrion presenterat för omvärlden fast med ytterligare en dimension – en stjärnklar himmel och med Jamie xx produktioner i huvudrollen.

    Från att ha agerat som en av hjärnorna i ett av våra mest banbrytande och älskade indieband, har Jamie i år tagit steget ut som en ny musikalisk vägvisare. Helt på egen hand.