Lista
Årets 50 bästa låtar – 2016
Publicerad: 19 december 2016 av redaktionen
Låt oss avsluta 2016 med några lånade ord ifrån den store Mange Schmidt. ”A, okej, då var det dags igen / Festivalrykten fortfarande glassigt men / Nya listor, nya låtar, ny hemsida, nytt glow / Men det är samma gamla sajt med ett härligt flow”. Vi har i sedvanlig ordning röstat fram 50 av de låtar som fick oss att känna lite extra mycket i år. Några låtar som har gjort att sommaren blivit ännu varmare, att dansgolvet blivit ännu fetare och att hoppet har vuxit lite mer. Några nykomlingar har lyckats mäta sig med giganterna, medan vi har rekordmycket svenskt i toppen i år som lyckats putta ner lite av det internationella.
Både vår 100 album stora albumlista och följande låtlista lämnar oss med en insikt – att trots det hektiska och tumultpackade året har musikåret ändå lyckats vara helt fantastiskt. Så oavsett hur mycket kaos 2017 har att bjuda på, kommer vi ändå sitta framför datorn med handen för pannan och beklaga ”hur ska jag kunna välja några favoriter bland alla dessa grymma plattor?”. Till dess får ni ett gäng rangordnade låtar att hålla med oss om, att bli förargade och klaga över, eller något fantastiskt att upptäcka som ni kanske har missat. En Spotifylista med 48 av de 50 låtarna hittar ni här.
-
50. Preoccupations - Memory
Text av Johanna Eliasson
Memory lever sitt eget liv. På sina dryga elva minuter hinner den skapa och omskapa sig själv flera gånger om. I öppningen är den kolsvart mörk, för att i etapper bli lättare och lättare och landa i en bitterljuv refräng som helt lyfter en från marken. Snart löper den amok igen och genom en katarsis kokar den ner till att bara innehålla ett euforiskt bubblande. Den senare halvan är snarare ett musikaliskt vågskvalp än strukturerad musik, och ångan från Memory ligger kvar i luften långt efter att tonerna har sipprat ut. Preoccupations blixtrar till i sin briljans genom att visa hur bekymmerslöst de kan skifta mellan vitt skilda sinnesstämningar på bara några sekunder.
-
49. Bottenvikens Silverkyrka - Din kropp för dig utgiven
Text av Hugo Gerlach
Bottenvikens Silverkyrka gör väckelseacid. På EP:n Det stora uppvaknandet är influenserna lika vida som de är oväntade. Under inledande Din kropp för dig utgiven kombineras kyrkorglar med hårt pulserande technobeats och prästlika fraser som tillsammans med en avlägsen kör sätter stämningen ytterligare innan en puttrande synt börjar dominera ljudbilden. Där existerar de i fridfull symbios innan himlaportarna öppnas, syntmelodin som successivt frekvenshöjts är nu fullkomligt transformerad till en vettlös acidslinga som sköljer över oss med fasansfull frenesi. Armar kastas upp i skyn mot övre makter, kroppar skakar i oförklarliga spasmer, sinnen sprängs av nyvunna insikter. Församlingen hälsar dig välkommen. Acid amen.
-
48. Maja Gödicke - Blå
Text av Johanna Eliasson
Maja Gödicke river med en i bara farten av den livskarusell hon sjunger om i Blå. Hon gör om effekten av motgångar och livsomvälvande händelser till en boxarring där det är Maja vs Livet. ”Vill / ska / kommer resa mig i sista ronden” sjunger hon, och vad annars finns det att intala sig själv? Fötterna liksom spritter med i den studsiga refrängen, och Blå får mig att dansa runt alldeles för mig själv och känna iver över att få upptäcka alla knasiga vändningar livet kommer att ta. Jag vill, ska, kommer också att resa mig i sista ronden!
-
47. Drake - Too Good (feat. Rihanna)
Text av Stina Vickhoff
VIEWS dominerade listorna med samtliga spår, men först med Too Good är Drakes hybris ordentligt befogad. Att sampla jamaicanska Popcaans Love Yuh Bad och låta Rihannas hesa stämma smeka sig igenom andra versen visar sig vara två lyckosamma drag. För att inte tala om ett beat som lämnar oss med kollektiv träningsvärk i benen efter upprepade försök att dansa snyggt med så låg tyngdpunkt som möjligt.
-
46. Real D - Rhodes That
Text av David Winsnes
Rhodes That är att äta glass och dricka öl i frekventa omgångar på en takterass i Vasastan. Rhodes That är inte att komma dit senare än utannonserat och det har blivit fullt. Rhodes That är att ta skärgårdsbåtarna från Saltholmens färjeterminal och springa runt på klipporna på Vrångö. Rhodes That är inte att det blir mulet framåt kvällskvisten och shortsen känns som ett felval. Rhodes That är att vara på Trädgården och kolla till höger och se att Thom Yorke står bredvid dig fast egentligen handlar det om att du är full och dålig på att känna igen ansikten. Rhodes That är inte att lägga upp en bild på personen och få kommentarer från bekanta som menar att det inte alls är Thom Yorke. Rhodes That är alla ens somrar hopknycklade till en boll som flyger fram och tillbaka mellan två strandrackets. Rhodes That är en hård 909-kick, en fluffig trummix och en lysande Alice Coltrane-sampling. Rhodes That är 90-tal, 10-tal och alla tal vi någonsin kan tänka oss.
-
45. Oathbreaker - Second Son of R.
Text av John Jonsén
Det känns som att Oathbreaker försöker gräva ut ens hjärta med en rostig kratta under Second Son of R. Alla ursinnesvrål ifrån Caro Tanghes titanförstärkta stämband tillsammans med den instrumentala vemodsvortex som ständigt byggs upp lämnar en med blödande köttsår. Ändå känns låtens text betydligt mer smärtsam i jämförelse. De shoegazeinfuserade black metal-tonerna gör som ondast när Tanghe lågmält och rent sjunger ut om sin alkoholberoende pappa. Under låtens bräckliga sekunder innan det infernoliknande avslutet lämnas vi med raderna ”For too long scraps of pictures in a box / is what remains of those childhood dreams / You’ll never know / the person I’ve become” – och som totalt besatt skriker hon sedan ut all sin ångest under en halv minut, som en exorcism. Second Son of R. hittar avslut i den ändlösa sorgen.
-
44. Hurula - Ont som jag
Text av Olivia Nordell
Lukten av piss, kniven mot strupen, snuten – och mitt i allt en kärlekshistoria som gått åt helvete. Allt är åt helvete och det finns ingenting kvar. ”Det finns bara kvar ett brus där i mitt huvud där ditt namn en gång var” illustrerar det, och är dessutom en sådan rad man spolar tillbaka till om och om igen för att höra Hurulas röst, nästan ensam, berätta en historia man bara måste återspela för att kunna vältra sig i den, om och om igen. De distade gitarrerna och Hurulas nästan panikartade skrik kombineras till ett spår, eller framför allt en förnimmelse, som är svår att skaka av sig.
-
43. Ariana Grande - Into You
Text av John Jonsén
På många sätt är Into You en perfekt kärlekslåt. Den funkar när du sitter hemma ensam och drömmer om någon du är småkär i, när du hånglar upp någon på dansgolvet, när du dansar naken för ditt ragg eller bara för att återupptäcka den flörtiga kärleken i ett förhållande. Ariana Grande framför låten på ett så fysiskt och trånande sätt att det blir fullkomligt omöjligt att inte känna fjärilar i magen när den spelas. Den pulserande refrängen och produktionens glänsande lyster skapar tillsammans en av Grandes bästa stunder i karriären – något som får resten av Dangerous Woman att blekna i jämförelse. Att inte alla nattklubbar har den på repeat varje helg känns nästan som ett tjänstefel – men i risk för att inte starta offentliga orgier är det kanske bäst om den ändå stannar i vardagsrumshögtalarna, mellan två människor.
-
42. Hanna Järver - Närke
Text av John Jonsén
Alla som någonsin flyttat ifrån sin hemstad kommer alltid att ha en speciell hatkärlek till den. Du kan flytta till Göteborg, Stockholm, London eller Berlin – men minnet av alla barndomsvänner och namnet på varenda liten stadsdel kommer följa med dig till graven, oavsett hur många mil du flyr. Exakt den känslan har Hanna Järver lyckats beskriva så perfekt med Närke. Allt det kyliga, smått vemodiga och svindlande i hennes dansanta syntpopslingor är precis hur kroppen känner när du återvänder hem och alla gamla minnen kommer tillbaka med attackfart. Hur du gjorde bort dig på alla fester och alla gånger du gått hem ensam mitt i natten känns plötsligt som i går. Därför känns det tacksamt att Närke ens existerar – för det finns få låtar som får hatkärleken till en hemstad så värd att uppleva.
-
41. liv - Wings of Love
Text av Johanna Eliasson
Wings of Love är egentligen enkel i sitt utförande, men effekten blir storslagen. Introducerad av marscherande trumslag slår låten målmedvetet upp en ny lägerplats att husera i rent musikaliskt. Lykke Li behöver egentligen inga medhjälpare, men hon har nu slagit sitt kloka huvud ihop med ett gäng med kopplingar till INGRID-kollektivet. Kombinationen av Lykke Li med medlemmar från Miike Snow och Peter Bjorn and John liknar inte något som någon av dem har gjort tidigare. Att bitterljuva Wings of Love också kommer i en längre version där de har tagit in Jasbir Jassi förlänger inte bara låten rent längdmässigt, utan också i djup.
-
40. Rihanna - Work (feat. Drake)
Text av Sofia Rönnkvist
Work är en perfekt släpig och samtidigt händelserik poplåt där Rihanna är kaxig, sexig och stolt. Hon vrider upp sin karibiska accent och äger sitt ursprung, speciellt i harangen ”duration / patience / decoration / foundation” och gör låten om möjligt ännu mer bombastisk. Även beatet är karibiskt inspirerat och tillsammans med Drakes känslofyllda rader letade Work sig in på varenda topplista. Kan du twerka har detta troligtvis varit din bästa partylåt i år. Om inte har den säkert varit det ändå.
-
39. Hater - Mental Haven
Text av David Winsnes
Årets mest självklara skrammelpop stod Hater för. Mental Havens titel allena pekar mot vad många övervintrade indiesjälar måste ha känt vid första bekantskapen; under ett år då R&B, hiphop och den mer hitinriktade popmusiken dominerade även alternativa musikkällor, blev Hater ett elixir för oss som saknade blandbandskompatibel musik. Haters oborstade gitarrer hade världens bästa studs, deras trummis spelade som om han nyss varit på lyckad dejt, och Caroline Landalhs raspiga röst fångade samma känsla som Johan Duncanson i början av 00-talet (den liknelsen beror inte på att banden nyss spelat i Sverige tillsammans!). Hater låter på Mental Haven helt enkelt som att de är på väg att skapa det syskon till Lesser Matters som aldrig kom. Det kanske blir något helt annat, men vi litar på Haters omdömde. Om Hater har skaffat sig en enda hatare hitintills är det dags för den personen att i stället fila på sitt smakmässiga självhat.
-
38. The Weeknd - Starboy (feat. Daft Punk)
Text av Magnus Olsson
Storslagna samarbeten låter nästan alltid lovande i teorin, i praktiken är det långt ifrån lika självskrivet. Att para ihop Daft Punks Drive-orienterade ljudbilder med The Weeknds honungslena stämband är dock till och med bättre än vad vi vågat hoppats på. Starboy har ett musikaliskt snitt som förmodligen placerar den omkring Homework-eran och ambitioner att ta över världen i sann Michael Jackson-anda. När Abel Tesfaye fraserar refrängen ”I’m a motherfucker Starboy” är det med en sådan övertygelse att streamingmätaren kunde stått på noll och vi fortfarande blivit både golvade och övertygad om hans stjärnglans. Med den här låten kryper The Weeknd på allvar ur den omhuldade och hemlighetsfulla bilden av sig själv, likt en kokongs omvandling till fjäril. Och just nu flyger han högt däruppe.
-
37. David Bowie - Dollar Days
Text av Erik Blohmé
Bland alla nyanser av svart på David Bowies svansång Blackstar är Dollar Days den mest blåskimrande och sentimentala. Saxofonsolon och sång om gröna fält, teatraliska gester och handlösa fall, död och levnadsvilja. Låten får en nästan profetisk dimension när Bowie sjunger ”I’m dying to / push their backs against the grain / and fool them all again and again” – det är sant både på allegorisk och ordagrann nivå. De dystra mollackorden ges ändå en oerhörd värme av Bowies passionerade röst och oerhörda närvaro, ett bevis på stjärnans förmåga att gå rakt genom rutan, sjunga sig rakt igenom mörk materia, ända fram till slutet av karriären.
-
36. Jefre Cantu-Ledesma - Love’s Refrain
Text av David Winsnes
Jag vill gärna testa floating, ett fiskyoga-liknande fenomen där man förnimmer viktlöshet i en flyttank, men det har inte blivit av än. Tills dess är Love’s Refrain ett fullgott substitut. Hämtad från Jefre Cantu-Ledesmas mästerliga drone-EP In Summer är det en ljudvägg som påminner om ett annat av decenniets mest levande ambientstycken – finska Ous Mals Marraskuu. Båda är Studio Ghibli-sagor körda genom en köttpress – naiva, oskuldsfulla melodier klädda i melankoliska muller. Cantu-Ledesmas tolkning av kärleken var en av årets mest drabbande, i en sju minuter lång låt som hann gå från popinspirerad till turbulent för att till sist landa i ett dissonant vrål. En sönderfallande refräng på repeat, lite tyngre, och lite vackrare för varje adderat knaster.
-
35. Nick Cave & The Bad Seeds - I Need You
Text av David Winsnes
“You’re standing in the supermarket, nothing, holding hands / In your red dress, falling, falling in, falling in”, sjunger Nick Cave i I Need You. Eftersom Skeleton Tree är nattsvart musiklyssning blir effekten liknande den i Schindler’s List, när Spielberg introducerar en liten flicka med röd rock i den svartvita världen. Caves iakttagelse av den röda klänningen blir en sorglig symbol – den synliggör livlösheten i sitt sammanhang. I Need You är dyster. Warren Ellis infallande körsång får den att låta som en psalm tömd på hopp. Huvuddelen av Skeleton Tree skrevs innan Caves 15-åriga son Arthur gick bort i fjol, men den handlar från start till mål om döden och eftermälet. Han sjunger på ett annat sätt här, en tung sång som inte går att härma, som liksom trummorna saknar luft. Ingenting spelar någon roll, upprepar Nick Cave gång på gång, och I Need Yous walkover på livet – som bara skulle kunna uppstå ur något fyllt av värde – fick nog många att känna precis tvärtom.
-
34. Chance the Rapper - No Problem (feat. Lil Wayne & 2 Chainz)
Text av Martin Kørra
Chance the Rappers gospelvibrerande hiphop markerade redan i maj startskottet för Chicago-sommaren och det tog inte lång tid innan han gick från att vara en lokal ikon till hela USA:s älskling. Utan att någonsin ha haft ett skivbolag i ryggen står No Problem ut som ett självsäkert långfinger mot storpamparna – ”If one more label try to stop me / it’s gon’ be some dreadhead niggas in ya lobby” går hooken, arg och sympatisk som bara Chance kan göra dem. Han rappar, sjunger och gläfsar ur sig ett ”uh uh uh” här och där, som om glädjen i kroppen höll honom gisslan. Allt mot ett beat som fullkomligen skriker ”song of the summer”. Att han under året målat upp Kanye West som en mentor börjar mer och mer kännas som ett feltänk: ifall Acid Rap indikerade att den sistnämnde inte sitter ohotad på den amerikanska hiphoptronen, så har Chance med Coloring Book precis tagit sina första bestämda kliv in i tronrummet.
-
33. Silvana Imam - I·M·A·M pt. 2
Text av Stina Vickhoff
”Ge mig hela riket” skanderar uppföljaren till I·M·A·M från EP:n När du ser mig · se dig, som var startskottet på ett aldrig tystat segertåg. Sverige blev Silvanas detta året, både kritiker och fans omfamnade henne med ett fanatiskt kärleksgrepp. I·M·A·M pt. 2 representerar i perfektum Silvanas förmåga att balansera aggressivitet och lekfullhet – det rasande budskapet över svenskt klassamhälles ruttna orättvisa och norska rapparen tillika sidekicken Unge Ferraris samt RMH-pappa Babaks gästspel gör detta till en av årets vassaste låtar.
-
32. Solange - Cranes in the Sky
Text av Freja Wehrling
I en mjuk uppstegring lär Solange ut konsten att älska sig själv. Eller kanske är det ännu mer en historia om att fly för att man inte är kapabel till att älska sig själv – det finns ju så många anledningar till att inte göra det och så många sätt att fly på. ”I tried to dance it away / I tried to change it with my hair ”, ”I tried to let go my lover / Thought if I was alone then maybe I could recover”. Knowles beskriver det så simpelt, men också så träffande att det hugger till. Hon delar generöst med sig av sina livsupplevelser och uppmanar oss till att inte repetera hennes misstag. Cranes in the Sky är en repetitiv lektion, men i stället för att blir sövande blir den till ett hypnotiskt mantra. Amerikanskans olika körsånger flyter ihop och flyger iväg. Kvar står du på marken, men en aning lättare än innan.
-
31. Leonard Cohen - You Want It Darker
Text av Erik Blohmé
Leonard Cohen var på många sätt sånglyrikens mörka mästare, men lät ofta sin chockerande svartsynthet kontrasteras av doa-körer och varma stråkar – en textrad som ”give me crack and anal sex” blir lätt till parodi i fel ljudmiljö. You Want It Darker gör på så sätt skäl för sitt namn: Cohen låter mörkret i texterna möta det lika svarta ackompanjemanget av ödesdigra manskörer och trummor som svaga hjärtslag. Resultatet är en förkrossande tyngd som bara ökar genom Cohens raspiga sång, lika grov som det grövsta sandpappret i träslöjdsalen men lika öm som en ASMR-kanal på Youtube. ”We kill the flame” sjunger han i refrängen. Han skojar inte.
-
30. Kendrick Lamar - untitled 07 levitate
Text av Amel Suljevic
”It basically is the simplest form of representing just being above all the madness, all the bullshit.” Så beskriver Kendrick Lamar HiiPower – sinnestätningen som han i samband med 2011 års Section.80 manifesterade, främst i avslutningsspåret namngiven efter rörelsen. På Lamars främsta låt under 2016 – untitled 07 levitate – förlänger rapparen hur den nivån av spiritualitet egentligen känns. Det innebär att vara ovan all form av traditionell tillfredsställelse – såväl materialistisk som sexuell. Vad det än må vara så får den vår kanske främsta rappare i dag att skapa enastående musik, och det tackar vi för.
-
29. Frankie Cosmos - On the Lips
Text av Freja Wehrling
Frankie Cosmos har en fallenhet för att få rätt deppiga låtar att verka hoppingivande eller rentav glada. Hennes första studioalbum Next Thing är fyllt av just sådana alster och allra tydligast är det i den lågmälda poppärlan On the Lips. Här sjunger Greta Kline om en trånande kyss som aldrig blir till, men i den lättsamma paketering som texten presenteras i känns detta knappast särskilt hjärtslitande. Gitarriffen och trummorna blir en studsmatta för den bräckliga sången som tänker högt. I sina funderingar efter en sen kväll ute frågar Kline sig själv ”Why would I kiss you / If I could kiss you”. En vägledning till svaret på frågan presenteras lite vagt med ”I know you could’ve kissed me / But I’ll have to wait”, men det avslöjas aldrig något konkret om vad som faktiskt hade hänt. Snarare bryts tankarna här av i förtid av ett tunnelbanetåg och vi lämnas därför kvar med enbart ofullständiga hypoteser om framtiden. Svaret får sugas på, för som alltid är det så mycket lättare att tänka på saker när de inte längre är helt reella.
-
28. Solange - Don't Touch My Hair
Text av Olivia Nordell
Solange skrev en uppsats innan sitt albumsläpp om att vara svart och hur hon faktiskt påverkas av det. Hon skrev: ”Many times the tone just simply says, ’I do not feel you belong here.’” Det är vad Don’t Touch My Hair handlar om – mikroaggressioner, övertrampen på den personliga integriteten, vad som egentligen förmedlas när någon tar på hennes hår. För det som sägs när det händer är just det att hon är annorlunda, befäster idén om ett normalt och ett onormalt hår. Så med cowbells och en genomborrande bas växer Solanges röst och upprepar sig som ett mantra, om och om igen att hon är sin egen och ingen annans, att hon hör hemma här – och om alla fighter som behövde tas för att komma till den insikten.
-
27. Mitski - Your Best American Girl
Text av Nike Rydberg
Mitskis senaste album heter Puberty 2 och låter precis så: där går hon som 24-åring igenom ännu en skavande övergångsperiod av identitetssökande, för att någonstans lära sig acceptera vem hon är och var hon kommer ifrån. Känslan av att vara annorlunda än alla andra avhandlas i psykisk ohälsa såväl som etnicitet, som allra mest kraftfullt kanaliserat i Your Best American Girl. Här målar Mitski upp samma dilemma kring det så kallade mellanskapet som Erik Lundin gjort på svenska – att ligga i limbo mellan en japansk respektive amerikansk identitet, men i slutändan känna sig otillräcklig på båda sidor. Allt det här återspeglas i en hudlös kärlekshistoria om att känna sig underlägsen den man alltid velat ha, att vilja bli betraktad som den man vill vara, men förakta sig själv lika mycket som man älskar någon annan. ”Your mother wouldn’t approve of the way my mother raised me / But I do, I finally do”, konstaterar Mitski i den sista mullrande refrängen. Det viktigaste är inte att vara alla andras Best American Girl – det är att vara sin egen – men Mitskis blödande resa till självacceptans tog henne en lång bit på vägen.
-
26. Radiohead - Daydreaming
Text av Noa Söderberg
I videon till Daydreaming vandrar Thom Yorke oupphörligen framåt genom vardagliga situationer: kök, kemtvättar och sjukhus. Nya dörrar fortsätter hela tiden att öppnas, men rörelsen tycks inte leda någon vart. Yorkes blick är ständigt sökande, alltid på väg någon annanstans, utan att veta var. Låten handlar om Yorkes relation till sin före detta fru, som han förra året separerade ifrån efter 23 år tillsammans. I likhet med Radioheads hela konstnärliga gärning är det en berättelse om sökande: efter en ny identitet när ens livsspegel är borta, efter glädje, efter mening.
I slutet av videon vandrar Yorke upp för ett snöklätt berg och in i en iskall grotta. Liggandes i skenet från den värmande elden repeterar han mantrat ”Half of my life”, spolat baklänges, gång på gång. Var tar man vägen när personen man delat halva sitt liv med försvinner?
-
25. James Blake - I Need a Forest Fire (feat. Bon Iver)
Text av Sofia Rönnkvist
Både James Blake och Bon Iver har varit efterlängtade när det gäller nytt material i år, och när de två finstämda skickliga artisterna gick samman för att skapa magi så gjorde de det med bravur. I Need a Forest Fire kombinerar vackert den tunga basen som är så typisk för James Blake tillsammans med Bon Ivers unika röst. I bakgrunden ligger Blakes mörkare stämma och skapar ett djup i låten som annars har ett rullande beat som lämnar plats åt rösterna. Det är en minimalistisk produktion utförd med en imponerande känsla för detaljer – precis som de båda artisterna även visat upp på sina respektive fullängdare från i år.
-
24. Bon Iver - 33 ”GOD”
Text av Stina Vickhoff
Andra singeln från ett album mer efterlängtat än sommar för en svenne – och när de första pianotonerna slår an är vi lugna igen, Justin Vernon är vår igen. Den musikaliska resa han gjort från For Emma, Forever Ago, via självbetitlade Bon Iver, Bon Iver och fram till 22, A Million visar på ett sound som är under konstant förändring. Då: avskalat med smärtad lämnad röst. I dag: massiv orkester och experimentell uppitchad röst. Oavsett vad är det väldigt bra och 33 ”GOD” satte ribban högt för det som komma skulle.
-
23. Rostam - Gravity Don’t Pull Me
Text av Hugo Gerlach
Bara veckor efter Rostam Batmanglijs odramatiska uttåg från Vampire Weekend delade han med sig av Gravity Don’t Pull Me. Likheterna med gruppens material är flera, men det som blir tydligt är Rostams centrala roll i Vampire Weekends fantastiska popmelodier. Kostymen är nu mer slickt syntig, ljudbilden är lekfullt bubblande, den underliggande R&B-produktionen är stilfull och modern. Det märks att Rostam har producerat musik åt popstorheter som Carly Rae Jepsen, Haim och Santigold. Vidare är texten personligare än mycket av vad som skapades med gruppen, mycket tack vare den påtagliga ångesten i Rostams röst. När han erkänner för sig själv och oss lyssnare att han också sårade den andra personen i förhållandet är det hjärtat som brister, ett sår oläkt sår som rivs upp på nytt, trots tiden som gått. Att inte tänka på det som hänt är omöjligt, som att förneka gravitationen. Med sin jordnära och utelämnande text etsar sig Gravity Don’t Pull Me fast, inte alltid i det aktiva medvetandet, men ständigt bubblande under ytan.
-
22. Whitney - No Woman
Text av Sofia Rönnkvist
I all sin försiktighet ligger det genialiska som gör No Woman till en av årets bästa låtar. Den slingrar sig fram i en dimma, och utan att explicit säga så mycket så ger den dig allt som behövs för att förstå det förvirrade kärleksdramat som låten handlar om. Less is more, och med sina stämningsfulla stråkar och sparsamma trumpeter målar de upp en melankolisk sommardag i indiepopens tecken. Den drömska låten balanserar mellan att vara feel good och sorgsen med sina återkommande matta gitarriff, som föder fantasier om både bättre och sämre dagar. Det vi nu fantiserar om är den bättre dagen när Whitney är tillbaka på svensk mark nästa gång som de hintade om på sin spelning på Pustervik i vintras.
-
21. Erik Lundin - Abiat
Text av Noa Söderberg
Abiat är lika mycket kriminalnovell som låt. Historien om en ung förortsman som hittar en utväg genom knarklangning berättas uteslutande genom fragmentariska detaljer, och tillsammans målar de en bild av hans liv och identitet. ”Show, don’t tell”-tekniken används så utbrett att texten närmast liknar stiligt berättad journalistik. Berättelsens toppar och dalar följs åt av ett lika dynamiskt beat (signerat Mats Norman) som sväller, sjunker ihop och slår ut i full blom om vartannat. Hela tiden i rörelse. Efter att sista versen avslutats med orden ”Nu står det hans namn på en gravsten” blixtrar det kring Erik Lundins autotunade röst när allt kulminerar i ett svart och fulländat klimax.
-
20. Beyoncé – Sorry
Text av Stina Vickhoff
”Tell him, boy bye / middle fingers up” var 2016 mer än några rader ur en låt – det var ett mantra för alla som fått nog, fått nog av förtryck, fått nog av snubbar som upprepat beter sig som skit. Sedan kan man önska att alla Beyoncé-fans lärde sig läsa innan de gav sig på stackars arma TV-kocken Rachel Ray som ju låter slående likt komikern Rachel Roy aka ”Becky with the good hair” aka ett potentiellt vänsterprassel från Jay Zs sida. Sorry har i alla fall lärt och stärkt oss att inte vara det minsta sorry, boy bye.
-
19. Iiris Viljanen - Plötsligt ful
Text av Maja Björsne
Iiris Viljanens förlossning har känts långdragen. Vägen till solodebuten har sedan uppbrottet från Vasas flora och fauna gått via första singeln Årstavikens strand och ett instrumentalt pianoalbum, till första ”riktiga” albumet Mercedes, där vi som fjärde spår hittar Plötsligt ful. Titeln beskriver den cykliskt återkommande och plötsligt uppdykande PMDS-deriverade livsvånda som, med stegrande frustration, sammanfattas i raderna ”Vem har sagt att jag vill ha barn / varje månad eller alls?”. Det är träffsäker och enkel spoken word-lyrik med Viljanens eminenta pianokomposition som ryggrad. Svårare än så behöver det inte vara – faktum är att Plötsligt ful ofta har just enkelheten att tacka för sin skarphet och känsla.
-
18. The Avalanches - Because I'm Me
Text av Magnus Olsson
”Du som gillar exotiska och baleariska ljudbilder borde verkligen digga The Avalanches” fick jag höra av en bekant. Det är en ganska korrekt beskrivning av hur australiensarnas sample-baserade musik låter på det beryktade comebackalbumet Wildflower. Deras tidlösa uttryck kommer från eviga timmar av letande i vinylbackar och resultatet är närmast ett mixtape som för bortglömda soul- och hiphop-pärlor samman, sockrat med ljudet av västindiska barer. Något som i sig skapar vibben av löst sittande Hawaii-skjortor, samtidigt som vi färdas genom musikhistoriens baksidor. För även om många av historierna inte nått ut, är det som att den här duon ger dem en andra chans i en helt ny kontext.
-
17. Danny Brown - When It Rain
Text av Nikolas Berndt
Det var svårt att inte bli exalterad när Danny Brown berättade att han inspirerats av bland annat Talking Heads, System of a Down och Björk inför senaste albumet Atrocity Exhibition. Egentligen behöver ett sådant uttalande inte betyda så mycket, men oavsett dallrade jag av nyfikenhet. När When It Rain släpptes insåg vi att det inte var lika mycket en omfamning av dessa band som en inspiration att våga pusha sina egna gränser. På låten har han sammanfogat sina bästa egenskaper för att ge oss en av sina starkaste och mest egendomliga låtar någonsin. Hans välbekanta flow, attityd och förmåga till absurda rim flyter bekymmerslöst på över låtens obskyra och mörka produktionen, som består av febrila slagverk och en upprepande, sinnesrubbade syntslinga. Det är utfört på det där knarkiga och sexiga sättet som bara Danny Brown lyckas åstadkomma. Han får oss att ivrigt hålla andan i nästan en och en halv minut innan basen introduceras och trycker ner oss till en ännu tyngre och mörkare domän. Det är subtila förändringar som ger låten sitt konstanta driv, en hejdlös energi som bara blir starkare efter varje upprepning. En hit, inte tack vare något annat än dess dekadenta och berusande effekt.
-
16. Frank Ocean - Nights
Text av Erik Blohmé
Nights är en låt som illustrerar det begränsande i att kalla ett musikstycke för just ”låt”. Musiken går genom olika cykler, omsveps av olika atmosfärer och ikläder sig olika färger. Det löper ändå många samlande trådar genom musiken, återkommande motiv och teman, för att inte tala om melodislingor. Frank Ocean lyckas omfatta tvetydig kärlek, försummade relationer, osköna arbetstider, Katrina-katastrofen, sex och spiritualitet. Egentligen handlar den om allt och inget – en impressionistisk tavla av en period i Franks liv, med både klart ljusa och tungt mörka partier som framhäver varandra.
-
15. Liss - Sorry
Text av Filip Hiltmann
Få namn på den här listan osar lika mycket framtid som danska Liss. Efter att ha varit föremål för hajp ett bra tag skrev bandet till slut på för kreddiga XL Recordings och släppte i våras en efterlängtad EP. Det starkaste spåret från den heter Sorry, en R&B-influerad semiballad med rötterna i ett svunnet 80-tal. Trots att låten heter Sorry så verkar sångaren Søren Holm aldrig vara särskilt ledsen, han verkar inte bry sig nämnvärt. Ursäktandet känns helt enkelt inte genuint, precis som det kan vara ibland när man inte delar samma syn på en relation som till slut går till ända. Hans obrydda ursäktande ovanpå en av årets mest välproducerade ljudbilder är en fenomenal kombination, och som genast sätter kommande Liss-släpp på listan över 2017 års mest efterlängtade.
-
14. Frank Ocean - Ivy
Text av Rikard Berg
Frank Ocean blickar tillbaka på gamla romanser som ingen annan – han förnekar inte smärtsamma uppbrott, men inte heller förminskar han sina gladare minnen. I en tidig version av Ivy från 2013 gick texten “you broke my heart last week / I’ll probably feel better by the weekend”. Tre år senare är perspektivet det omvända: “I broke your heart last week / you’ll probably feel better by the weekend”. I den lilla förändringen ligger något stort, att se tillbaka ovanifrån och plötsligt se fler vinklar än bara från sitt eget huvud. Över Ivy ligger ett nostalgiskt skimmer som känns mer hälsosamt än vad nostalgi någonsin gjort. I de glittrande gitarrerna, i basen som spinner som en katt, i den råa popkänslan som fick en så traditionellt genremässig motsats som Car Seat Headrest att göra en cover – där vibrerar den vackra insikten om att oavsett hur blodigt saker må ha slutat så finns det skäl till att komma ihåg allt som faktiskt varit bra.
-
13. Floating Points - Kuiper
Text av David Winsnes
Sam Shepherd ägnade de fem år det tog för honom att sammanställa sitt debutalbum Elaenia åt att samtidigt DJ:a och ta en doktorsexamen i neurovetenskap. Så lät den också, en av fjolårets främsta skivor, som en korsning av teori och fysik, ett konserthus och en klubb. På Kuiper, ett 18 och en halv minut långt big bang till uppföljare, har den silkeslena jazzelektron evolverat till pulserande, psykedelisk rockmusik. “Great record to put on in a furniture store”, skrev en i kommentarsfältet under det elektroniska smakrådet Resident Advisors recension, en nätplats som gav flera exempel på före detta Floating Points-fans kritik mot maximalismens intåg. Gillar du inte crescendon blir Kuiper svårsmält – den låter som om Nils Frahm och Pink Floyd byggt en gemensam farkost för att resa genom galaxen – men dess kraftfulla framfart och detaljrika dynamik är häpnadsväckande. År 2014 tog Sam Shepherd en PhD i neurovetenskap. År 2016 doktorerade han i grandios postrock.
-
12. Kanye West - Ultralight Beam (feat. Chance the Rapper, The-Dream, Kelly Price & Kirk Franklin)
Text av Amel Suljevic
Ultralight Beam är 2016 års välbehövliga musikaliska välsignelse. Det är en fyraårig Snapchatkändis som är närmast besatt av Gud. Det är en harmonisk Kanye West som ber för föräldraskap och ett sargat Paris. Det är själfulla inhopp av Kelly Price, Kirk Franklin och en mäktig kyrkokör. Och det är en Chance the Rapper som aldrig har varit bättre. Ultralight Beam är modern gospel orkestrerad av Chicagos hiphop-söner. I en tid där tongångarna kring Kanye West främst handlar om sneakers och en potentiell psykisk kollaps är det skönt att höra en av samtidens största artister i ett tillstånd där han såväl musikaliskt som lyriskt verkar vara tillfreds.
-
11. Savages - Adore
Text av Nikolas Berndt
“I understand the urgency of life” sjunger Jehnny Beth med sådan övertygelse att vi också känner brådskan. Varje versrad avslutas med frågan: är det mänskligt att älska livet? Bör vi känna skam för det begär och den längtan som uppkommer i livet? Det är en fråga som hänger som ett moln över hela låten, som tillfälligt spricker i den otippade Queen-influerade refrängen, som Beth själv törs svara på i låtens dundrande klimax. Där hör vi hennes falsett som aldrig förr – den ber oss, nej, gör inget annat än tvingar oss att förstå hennes insikt, i hopp om att få oss att själva försöka besvara frågan. Adore är Savages hittills vackraste verk. Det inledde året med ett slags hopp och det känns lika relevant och närvarande som då – hur som helst kanske svårare att besvara i denna stund när vi blickar mot skakiga tider.
-
10. Porches – Mood
Text av Maja Björsne
Att på 2:28 skapa sådana känslostormar som på Mood är imponerande till och med för det på elektropophimmeln snabbt stigande stjärnskottet Porches. Imponerande – men långt ifrån otippat. Föga tvivel råder nämligen kring att Porches, eller Aaron Maine, som virket i verandan egentligen heter, och flickvännen Greta Kline (Frankie Cosmos) är ett av de absolut hetaste musikparen just nu. Eftersom de båda mest går klädda i godtyckliga thrift store-fynd, har de främst sin musik att tacka för eventuell indieikonism, något som i Porches fall förklaras på bästa möjliga sätt av låtar som Mood. Här är det essensen, det viktigaste, som får ta plats. Basgång och syntslinga i perfekt avvägd kollaboration ger det 80-talsdoftande undervattenssound som är albumet Pools signum. Lägg till Maines vassa produktion och hans svävande sparsmakade sånginsats, så är du där, i bassängen, i det apatiska mellanrummet. ”Don’t know what I’d do / But I don’t want to be here”. Mood är, förvånande nog, precis vad man kan förvänta sig: en sinnesstämning. Ett humör, försiktigt sönderplockat och återmonterat i form av melankoliskt pulserande, medryckande syntpop.
-
9. Car Seat Headrest - The Ballad of the Costa Concordia
Text av Nike Rydberg
Kryssningsfartyget M/S Costa Concordia lämnade 32 dödsfall efter sig när det gick på grund utanför Toscana för fyra år sedan. Det krävs nog en särskild ödesmättad hopplöshet för att applicera den där katastrofen på sitt eget liv, och ett havsstormande hjärnmaskineri för att koppla samman den med 00-talsfenomenet Dido. 24-årige Will Toledo, låtskrivaren bakom Car Seat Headrest, har båda delar. ”I won’t go down with this shit / I will put my hands up and surrender / There will be no more flags above my door / I have lost, and always will be”, parafraserar han Didos White Flag under The Ballad of the Costa Concordia. Vid den punkten har hela genombrottsalbumet Teens of Denial gestaltat hans smärta inför att bli vuxen. Att redigera sin barndoms musik blir en överlevnadsstrategi, att se sitt psyke som det kapsejsande skeppet blir en annan.
Costa Concordias låtstruktur skenar iväg i takt med känslorna och råkar i rena farten lysa upp alla Car Seat Headrests styrkor: att skriva låttexter som små romaner, att få gitarrer att klinga som både svärd och Sonic Youth, att ställa frågor som varje livrädd 20-åring någonsin behövt höra från någon annan. Till exempel: hur i helvete förväntas man må så här dåligt och inte vara full varje dag, men däremot laga middag till sig själv? Hur förväntas man öppna upp sitt hjärta för världen när man inte ens vet vem man är? Car Seat Headrest vände sitt ut och in, gjorde sitt ”jag” till ett ”vi” och visade varenda fuck-up att man aldrig, aldrig kommer att vara den enda.
-
8. The xx - On Hold
Text av Filip Hiltmann
Det går inte att förneka att Jamie xx fantastiska solodebut In Colour från förra året hörs i On Hold. Den drivande Hall & Oates-samplingen som pryder den smittsamma refränghooken är ett exempel på något som inte skulle kunna ha gjorts av någon annan än Jamie. Men det märks också att det inte bara är Jamie som är den drivande kraften här. Både Romy och Olivers mer stilla insatser är lika essentiella för The xx nu än mer förfinade ljudbild. On Hold är ett typexempel på när en grupp fungerar som en enhet, där alla får bidra med lika mycket till slutprodukten.
Som poplåt är On Hold nästintill ultimat. Den har allt man kan tänkas vilja ha och lite till, samtidigt som den passar lika bra för festen som dagen efter. Att det här bara är det första vi har bjudits på från ett kommande album är nästan skrämmande med tanke på att det säkert gömmer sig fler juveler i den samling låtar som The xx tänkt ge ut.
-
7. The Radio Dept. - Teach Me to Forget
Text av Hugo Gerlach
Första gången The Radio Dept. arbetade med en extern producent skickade de grunden av Teach Me to Forget till vännen Tomas Bodén, där tanken var att skapa en gladare och dansant poplåt. Efter ett par turer fram och tillbaka. De låter rakare och maffigare än någonsin, med tydliga houseinspirationer och ett storslaget pulserande beat. Det säregna Radio Dept.-skimret är mindre påtagligt men ändå ständigt närvarande. Tematiken i texten återkommer hela tiden till frihet och frigörelse, men tolkningsmöjligheterna är flera: är det en avslutande kommentar på albumets fascisttema i övrigt, en person som bara har minnen att glömma eller det faktum att bandet själva nu har avslutat sin något infekterade relation med skivbolaget Labrador? Oavsett vad så visar The Radio Dept. att de verkligen behärskar det elektroniska dansspåret som inleddes på Occupied. Med Teach Me to Forget förenar de pop och house på ett vis som är lika eget som det är episkt.
-
6. Jenny Hval - Conceptual Romance
Text av Martin Kørra
Att älska är att ge det man inte har till någon som inte vill ha det, skrev den franske psykoanalytikern Jacques Lacan och beskrev med en enda mening kärlekens narcissistiska fiktion kontra ofullkomliga verklighet. Kärleken är asymmetrisk och i Conceptual Romance har den nästan vänt ut och in på sig själv: ”So I lose my gaze to keep you / creating a curve for the eyes / A rejected body”, sjunger Jenny Hval med omöjligt lugn stämma, men hela tiden med sammanbrottet lätt hägrande. Subjektet har gjort sig själv till objekt och kvar finns bara död luft. Det är enkelt att beskylla Jenny Hval för att vara cynisk, men det krävs intellektuellt mod och konstnärlig ambition för att våga fästa blicken på sanningen och ändå ta med sig något vackert och hoppfullt. Att förkasta kärleken på grund av dess imperfektioner vore att låta hjärtat skrumpna. Berusad på vansinne och mot mörkt sömnig bakgrundsmelodi fortsätter hon: ”but come with me, I want to show you something / the original wound, the origin of the world!”. Det inre livet har krockat med det yttre och i tomrummet däremellan finns både människans sorg och drivkraft bevarad. Jenny Hval har med andra ord tonsatt evigheten.
-
5. ANOHNI - Drone Bomb Me
Text av David Winsnes
I valrörelsen 2008 var Obama starkt emot Bushs sätt att kriga mot terrorismen, med tortyr och drönarattacker som machetes. Fyra år senare hade han ökat de luftburet styrda attackerna med 800 procent i länder som Pakistan, Afghanistan och Jemen. ANOHNIs debutalbum väjer inte, låter sig inte blidkas av den leende presidentens charm – påminner hela tiden om primitiva avrättningar, den världsliga upptiningen, storebrors ögon och farliga män med stadig hand på avtryckarknappen. På Obama upprepas hans namn så entonigt att det börjar låta som ett klagorop: “Ooooh bomb aaah”.
Drone Bomb Me är den melodiöst mer publikfriande historien om en afghansk flicka som ber explosionerna som sker i staden att centreras kring henne. Hennes familj är sprängd i spillror och hon vill följa efter: “Choose me / Let me be the one / The one that you choose tonight”, viskar ANOHNI inifrån hennes kropp. Vädjan mot skyn är vacker som en kärlekshistoria, med Hudson Mohawke och Oneohtrix Point Nevers mjuka trapproduktion som fångar låtens stora egenskaper: önskan i att bara kunna fälla ett skyddande täcke över alla städer under attack, kontra den bistra verkligheten, där inte ens de till synes vänligaste ledarna vägrar döda från sitt kontor.
-
4. Radiohead - True Love Waits
Text av Rikard Berg
Att kalla True Love Waits för en av de bästa låtarna 2016 är för många blasfemi. Vissa skulle säga att den var bäst redan 1995, då den för första gången framfördes live. Andra skulle hävda att den var bäst 2001, då den släpptes som b-sida till I Might Be Wrong i en akustisk liveversion. Radiohead försökte spela in låten till såväl OK Computer som Kid A och Amnesiac, men de kände aldrig att de lyckades göra låten rättvisa. 2012 berättade producenten Nigel Godrich i en intervju att den inte skulle släppas förrän Thom Yorke kände att “it has a reason to exist as a recording”.
Bara ett par år senare fann han den anledningen. Yorke skilde sig 2015 från sin fru efter 23 år tillsammans och det nya albumet A Moon Shaped Pool är en uppgörelse med den sorgen. Som den tunga kronan på verket sitter till sist True Love Waits i ett kallt och mörkt pianoarrangemang. Vad som en gång var ett parfymerat kärleksbrev har nu solkats ner, slitits sönder och ändrat form helt och hållet. När Thom Yorke sjunger “I’ll drown my beliefs / to have your babies” är det numer med ångest i rösten. “Your tiny hands / your crazy kitten smile” är inte längre rader om beundran, utan om bleka minnen som nästan förstörts helt och hållet. “Just don’t leave / don’t leave” har slutat vara en viskning nattetid i den andras öra, och i stället blivit tomma blickar ut i intet när du vänder dig om ännu en gång och inte kan somna. True Love Waits skrevs som den definitiva kärlekssången, men när den till sist ges ut är den en symbol för allt som gått förlorat.
-
3. Little Jinder - Super 8
Text av John Jonsén
Det känns som att vi inte har lärt oss något under 2016. Vi försöker utvecklas som samhälle och röra oss mot vettigare värderingar, men ändå lyckas människor sitta och fega bakom en mobilskärm och skriva hatkommentarer – som Little Jinder har fått uppleva gång på gång. Men var kommer all den ändlösa aggressionen ifrån? Är vi verkligen bara så hatiska som art? Eller är det något patetiskt försök att få utlopp för ett mindervärdeskomplex?
Detta är min hypotes. Folk har börjat inse vad Little Jinder egentligen är kapabel till. Hon har en naturlig karisma som automatiskt absorberar allt medieutrymme som hon berör, hon börjar få den uppmärksamhet som hon förtjänar och framför allt för att hon kan skriva en låt som Super 8. I sig själv är den så perfekt skriven, med kirurgiskt placerade melodier och ackordföljder. Hjärtat blöder verkligen litermängder varje gång refrängen kommer. Det är någonting som mainstreampopen verkar ha förstått vikten av, nu när Dannys version ligger och gosar kring femmiljonersstrecket av antal lyssningar på Spotify efter bara en månad. Det känns som att Max Martin och Thomas G:son börjar känna en varm andedräkt i nacken – för med Super 8 bevisar Little Jinder att hon kan ta båda deras jobb.
-
2. Jonathan Johansson - Real Thing
Text av Johanna Eliasson
Vissa kärlekslåtar behöver man själv vara stormande förälskad för att riktigt känna igen sig i. Men Real Thing ger lika mycket eufori som en hel förälskelse i sig, och alla får vara med på tåget. Att själv vara kär är snarare en bonus. Trots att de öppnande basslingorna och trumslagen är bastanta känns de ändå lika fjäderlätta av hopp och pirrande mage som det är att vakna upp nykär. Från öppning till ridå genomsyras spåret av en känsla av att magnetiskt dras till något eller någon. När Jonathan Johansson mot slutet av låten inte längre kan hindra sig själv från att springa bara för att komma fram lite snarare, då är vi lyssnare med och springer lika målmedvetet vid hans sida. Med för Jonathan ikoniska rader som ”lite sweet och lite dirty / du gillar sweet och dirty” och en polerad finish över en rå bas positionerar sig Real Thing som det av hans spår som lättast tar sig fram och in i själen. Ska tagga pannan för dig, Jonathan.
-
1. Blood Orange - Best to You (feat. Empress Of)
Text av Olivia Nordell
På Freetown Sound har Blood Orange, eller Dev Hynes om man vill vara lite personlig, tagit in en uppsjö av både genrer och nya röster. Alla gästsångare är dels med för att ge liv åt och validera det Hynes berättar om, dels för att ge en plats till de som sällan hörs. Identiteten är viktig för Hynes – det är ett tema som ständigt bränns och märks av i hans texter, likaså den tillhörande kampen för att få kunna utforska alla delar av den. I Best to You vänds dock perspektivet från utvändigt till invändigt, till en känslomässig kamp kontra en kamp sporrad av omvärlden. Best to You berättar om det mest basala, det som bränns oavsett identitet.
Som i ett självreflekterande samtal med sig själv sjunger Empress Of ”I can’t be the girl you want / but I can be the thing you throw away”, med Hynes vaksamma ”Do you really want to? Did he even notice?” i bakgrunden. Inlindat i livfulla trummor och atmosfäriska ljud, i pop full av rörelse, göms en djupt sorgsen och mentalt ihjälslagen person. Det är en person som ger allt utan att få något i gengäld, en person som distraherar sig själv med hopp. Det är vad Best to You är – en representation av den sista gnistrande glimten hopp som tar över allt, som får en att förtränga all logik. I ett par svindlande, perfekt komponerade, dansanta ögonblick existerar verkligheten utanför nästan inte alls.