Lista

Månadens 10 bästa låtar – juli 2016

Publicerad: 15 augusti 2016 av redaktionen

Hörni! Juli har sprungit förbi och vi har knappt märkt det. Eller, jo, det har vi ju. Här är tio låtar som bevisar det. Fram tills nu har vi varit på semester, om man nu kan ha det i den här branschen. I helgen var vi på Way Out West, och utspritt över hela redaktionen är det inte omöjligt att vi såg samtliga spelningar. Ni kan läsa om några av dem här. En vi gärna velat skriva om var den av The Avalanches, men de ställde som bekant in så det blev inget med det. Så vi satte en låt från deras nya skiva högst upp, lite som kompensation sådär. Eller egentligen inte – den är ju ärligt svinbra. Resten av listan vågar vi inte spoila, så ni får scrolla vidare.

Här hittar ni månadens lista på Spotify.

  • 10. Preoccupations - Degraded

    Text av Johanna Eliasson

    Degraded är så till brädden fylld av en hopplöshet att den enda längtan som finns är den efter ett slut. Kanske kan den tolkas handla om en relation som ruttnar inifrån, men mest kanske om mänskligheten generellt med vår dekadens och förfall. I vilket fall ligger någon slags befriande domedag och väntar vid horisonten och kommer närmre och närmre. Tillsammans med den förra singeln Anxiety kan vi se fram emot ett riktigt mörk albumsläpp från Preoccupations, som tidigare gick under namnet Viet Cong.

  • 9. Kishi Bashi – Say Yeah

    Text av Freja Wehrling

    Som ett trasigt dataspel hänger Say Yeah upp sig i början av låten. Synten samlas ihop till en hård boll och studsar runt, men precis när man tror att de knastrande ljuden ska explodera rätas plötsligt tonerna ut och stråkar sköljer istället igenom. Plötsligt flödar instrumenten ut i en regnbågsfärgad flod på vilken Kishi Bashis röst flyter. Här befinner sig amerikanen någonstans mitt emellan sina tidigare verk och Say Yeah blir den yttersta blandningen av hans färgsprakande palett. I låten finns alla komponenter med, både det orkestrala och det digitala, men vad som framförallt utmärker låten är det utomordentligt funkiga beatet som den färdas med. Say Yeah för sig med en lekfull hoppfullhet som smittar av och när det sista ”All I want is one last chance as your lover” klingar ut lämnas man med en välbehövlig tilltro för omvärlden.

  • 8. Crystal Castles - Char

    Text av Freja Wehrling

    Som Crystal Castles 2.0 är pressen stor på Ethan Kath och Edith Frances. Efter det infekterade uppbrottet med Alice Glass har gruppen haft mycket att bevisa då Glass, i alla fall i publikens ögon, var gruppens huvudsakliga energikälla. Sedan Frail, 2015, har den uppdaterade gruppen gett ut singlar med några månaders mellanrum inför kommande Amnesty (I). I Char, som är den senaste i raden låtar post-Glass, återkommer det omisskännliga Crystal Castles-soundet även om nya bandmedlemmen Frances sång ger låten en avgjort skörare omfamning än tidigare verk. Singeln är lika delar hypnotisk som melankolisk samtidigt som refrängens ”All you do is cry” förstärker detta. Även om bandet också med Glass rörde sig mot lugnare områden på (III) är det poppiga i Char något nytt. Här är det som att de mjukare syntarna vadderar låten mot realitetens kyla – en mjuk syntdröm som både kan få dig att dansa och gråta.

  • 7. Massive Attack - The Spoils

    Text av Noa Söderberg

    Viss musik är rakt igenom sorgsen. Den kryper sig på en, in under skinnet, och blir (om det är rätt gjort) en famn att kapitulera i. Trots att den inte lovar något som helst hopp. The Spoils är en sådan famn. Hope Sandoval, som under 90-talet var frontfigur i Mazzy Star, sjunger om att fortsätta älska någon villkorslöst trots att man blivit förrådd. Lågmälda syntar kontrasterar storslagna stråkarrangemang och blir en rak, men inte övertydlig, resa rakt ner i mörkret.

  • 6. Ji Nilsson - Make Me Blu

    Text av Johanna Eliasson

    Hela Ji Nilssons diskografi är marinerad i en stämning lika kleinblå som hennes hår. Som titeln antyder klingar Make Me Blu i samma ton och är ett spår i raden av bitterljuva hymner sjungen till ännu en omöjlig kärlek. Men med WoodzSTHLMs porlande marimbas, en fångande melodi och hooken som lika gärna hade kunnat infogas i en klubbig househit lockar Nilsson fram ett pirr i magen som får en att vilja fly ut i sommarnatten för att lappa ihop sitt trasiga hjärta på första bästa sätt.

  • 5. Jenn Champion - No One

    Text av Martin Kørra

    Det är något kladdigt och nästan fånigt känslosamt över Jenn Champions elektroniska beats och sorgsna popröst. De inledande sekunderna på No One låter som tagna från The Antlers amoröst deppiga Hospice, trots att det är regissören Nicolas Winding Refn som står som uttalad inspiration. Och nog använder de båda ytligheterna i sina respektive medium för att förmedla känslor. När föraren i Drive puttar undan sin kärlek från fara saktar Refn ner tiden, ändrar ljussättning i realtid, fadear in ambient musik och du kan nästan se honom blinka förnöjt någonstans där bakom kameran. ”Känn!” skriker han. På samma sätt blir känslorna nästan övertydligt exponerade i Champions senaste singel. Hon trycker upp sitt hjärta i ansikter på dig, låter melodin utvecklas och fortsätter någonstans i bakgrunden att skrika ”Känn!”. Men där finns också svärta och ett oemotståndligt driv som gör det svårt att sätta fingret på vem hon egentligen emulerar. Till slut går det bara konstatera att Jenn Champion just nu gör något väldigt, väldigt eget.

  • 4. Justice - Safe and Sound

    Text av Magnus Olsson

    Det har gått fem år sedan Justice senast var i ropet, och det har ryktats många gånger om den där efterlängtade uppföljaren till den mer rockbaserade Audio, Video, Disco. Med singeln Safe and Sound bryter de inte bara tystnaden, även ny mark. Från hårt huggna beats och fläskiga produktioner låter Safe and Sound som musikens Saint Tropez – ledig disco, uppknäppt linnéskjorta och ett sexigt groove i sann 70-talsanda. Och utan att lämna sitt DNA, dansgolvet.

  • 3. Shura - Nothing's Real

    Text av Maja Björsne
    Shura är en av sommarens kanske hetaste artister och dessutom Sverigeaktuell med en spelning på Popaganda i slutet av augusti. I början av juli släppte hon sitt debutalbum Nothing’s Real, på vilket vi hittar låten med samma namn. Det är 80-tal och futurism, en modern Madonna som friskt blandar innovativa samplingar med stråkar och tydliga discoinfluenser. Vackert och vågat. Framåt och bakåt, ena foten i Boney M. och andra i tidsenlig electronica och hiphop. Det handlar om alienation, om en känsla av att inte höra till och passa in, om oförståelse för livet självt – för hur snabbt det gick, går och kommer att gå. Är det så här det är att vara vuxen? Är det så här det är att finnas till?
  • 2. Tami T - Eat Me When I Bleed

    Text av Freja Wehrling

    Om du inte redan förstått på titeln vad låten handlar om görs detta klart med den inledande frasen ”I can’t go for five days and five nights without a tongue inbetween my thighs”. Eat Me When I Bleed är en bön – nej, en befallning – inpaketerad i glittrande piano och neonfärgade melodier. Tami T (f.d Tamaki) har kommit att bli känd för sina barnförbjudna, men ack så oskuldsfulla låtar. De rör sig alltid i ett slags ingenmansland där enbart hon bestämmer vad som får sägas eller inte och vad som är rätt eller fel. När könsroller faktiskt tillåts existera så är det för att ifrågasättas: ”If this was something men did it would be such a big thing in pornography”. Hon lägger fram rätt övertygande argument för sin sak, så du kan knappast göra något annat än lyda.

  • 1. The Avalanches - Because I'm Me

    Text av Rikard Berg

    Det har gått 16 år sedan The Avalanches släppte sitt debutalbum Since I Left You, som fortfarande saknar motstycke i sitt sätt att skapa harmonier med endast samplingar. I juli anlände till sist den efterlängtade uppföljaren. The Avalanches har sagt att ifall Since I Left You är paradiset, så har de med Wildflower skapat soundtracket för roadtripen när du åker dit.

    Because I’m Me är öppningslåten på detta soundtrack. Den handlar om att lämna sina sorger bakom sig och gå ut i världen med ett leende och en stolthet för den du är. Det hade kunnat varit ett lika enerverande budskap som maniskt glada ansikten på tidningsomslagen när du, trött på livet, står i Ica-kön. Men bara om det inte vore för att musiken faktiskt låter som att all sol i hela världen lyser ner och upp din omgivning. Med takter från tidig disco, ett grandiost arrangemang och en refräng som låter som en bortglömd Jackson 5-hit är det låten som sätter igång resan som är Wildflower. För en 16 år lång roadtrip är det svårt att tänka sig ett bättre sällskap.