Lista
Månadens 10 bästa låtar – februari 2018
Publicerad: 7 mars 2018 av redaktionen
Under februari har vi nått två rejäla milstolpar för 2018. Vi har bevittnat en av årets bästa liveframträdanden signerad Nils Frahm och krönt Car Seat Headrests återinspelning av Twin Fantasy till årets första fullpoängsplatta. Bra start på året! Någon som också har fått ett riktigt startskott är Sarah Klang, som vi älskar lika mycket live som i inspelad form. Några gamla rävar har visat sig ha äss kvar i sina ärmar ännu – MGMT och OMD, till exempel. Dessvärre kan vi inte säga samma sak om Justin Timberlake som verkar ha gått vilse i skogen, snarare än att ha funnit sig själv i den.
Vi har snackat med Studio Barnhus-aktuella Ishi vu om de samarbeten han gjort och om nästa släpp kommer bli mörkare, för att få svar som ”Jag har insett att jag själv dött flera gånger”. Vi gjorde också en aning mer lättsmält insats och samlade redaktionens 10 bästa The Killers-hits inför bandets Globengig för några veckor sedan.
I vanlig ordning har vi dessutom korat de 10 bästa låtarna som februari har gett oss. En blandning av lite postpunk, rutinerad deep house, hypad jazzpop och supersnygg soul, bland annat. Samtliga låtar finns i en Spotify-lista här, och en uppsamlingslista för alla månader finns här.
-
10. Koji Ono - So High
Text av Hugo Gerlach
Förra året gav det franska skivbolaget Chuwanaga ut sitt första släpp: en samlingsskiva med bortglömda och nu framgrävda britfunk-spår från sent 70-tal och tidigt 80-tal. Andrasläppet med Koji Ono är visserligen helt och hållet nya produktioner men den japanbördiga fransosen döljer inte sina referenser: britfunk och nu-discoduon Metro Area är två givna hållpunkter. Debutsingeln So High är fylld av glättiga gitarrer och solblekta syntar samt har ett housigt tempo med en groove som är mer jazz-funk än något annat. Den fångar in känslan av att klocka ut från jobbet en kvart tidigare på fredagseftermiddagar, dansa sig hela vägen hem för att blanda en paraplydrink så färgstark att den verkar radioaktiv innan veckans måsten och ansvar nu helt och hållet ligger på hold tills måndag morgon.
-
9. Ought - Disaffectation
Text av Jonathan Bonn
Är Ought postpunk? Är de new wave? Eller är de pop? Vad man än väljer att kategorisera in Montrealkvartetten som så finns det ingen stämpel som blir hundraprocentigt korrekt. På sitt senaste album Room Inside the World blandar de influenser från alla möjliga håll, och slutresultatet blir minst sagt färggrant. Disaffectation är på många sätt en epitom av albumet – en kombination av en postpunkig basgång, Mark E. Smith-klingande sång och en poppig hook som bitvis kontrasterar mot mer udda passager. Det är precis lagom mörkt och precis lagom dansant – med andra ord är det Ought i sin allra bästa och mest koncentrerade form.
-
8. Palm - Heavy Lifting
Text av Jonathan Bonn
I den organiserade kakafonin som är Palms senaste album Rock Island sticker Heavy Lifting ut som en förhållandevis linjär och spårbunden historia. Bandets spretiga, innovativa och konstant föränderliga tongångar utgör grund för låten, men det kaotiska experimenterandet bryts stundtals av med partier som för tankarna till hur Foals dansanta mathrock lät för sisådär tio år sedan. Av alla låtar på albumet kan Heavy Lifting mycket väl vara den minst krävande och mest belönande för lyssnaren – vilket i sig är en imponerande bedrift.
-
7. MorMor - Heaven’s Only Wishful
Text av Magnus Olsson
MorMor, ett namn så långt ifrån hajp att det förmodligen gör det till hajpat. Det här är den nya frukten av Torontos bubblande musikscen, en stad som gett oss den moderna R&B-scenen på bara några år. Men Seth Nyquist som den lovande kanadensaren egentligen heter, tänker inte springa ut i redan upptrampade spår. Med en uppväxt där The Beatles, Feist och Motown har haft en lika central plats har han skapat ett bländade sound där sofistikerade låttexter vilar på en poppig bädd av snyggt huggna beats, akustiska gitarrer tillsammans med en änglalik röst. Det här är en skänk från ovan.
-
6. Beach House - Lemon Glow
Text av Moa Björkman
Om våra hjärtan bankade extra under alla hjärtans dag var det inte tack vare någon romans. Snarare var det för att drömska Beach House släppte Lemon Glow och utannonserade ett nytt album, vilket kastade ”I LOVE YOU”-nallar och fadda chokladaskar ännu längre åt helvete än innan. Den karaktäristiska och svävande orgelns återkomst är en så mycket varmare present. Bakom de studsande syntarna tickar en trummaskin, men sveps med tiden in under det varma ljudbildstäcke som duon så ofta lyckas skapa. Victoria Legrand sjunger om känslomässiga våglängder som matchar, synkar i ”I come alive / you stay all night”. Det får snön att tina upp lite grann och det gör det klassiska 14/2-hatet också.
-
5. A.A.L. - Some Kind of Game
Text av Hugo Gerlach
I februari dammade Nicolas Jaar av sitt gamla alias A.A.L. (Against All Logic) och släppte ett helt album utan fanfar och väldigt få märkte något alls. Med sin säregna eklekticism nedtonad är albumet 2012-2017 en rätt spretig historia, förutom att majoriteten av spåren är dansgolvsanpassade. Some Kind of Game är inget undantag, och med ett BPM strax över 120 får pianoackorden ett inneboende driv som är housigare än mycket Jaar gjort tidigare i karriären. Kombinerat med en soulsampling där Jaar lyfter fram de mest bombastiska delarna blir resultatet en sprudlande deep house-dänga som kan få vilka filosofistudenter som helst att sluta diskutera marxistisk dialektik på förfesten och i stället dansa så rödvinet skvätter.
-
4. Ravyn Lenae - The Night Song
Text av Rikard Berg
Sångerskan Ravyn Lenae, född 1999, är en supertalang i soulvärlden. På sin nya EP Crush, ute sedan februaris början, teamar hon upp med en annan supertalang i samma värld – producenten och DIY-artisten Steve Lacy, född 1998. De två gör musik tillsammans som är sprängfylld med klistriga stick av melodier och en glödhet produktion. Steve behärskar cirka alla instrument som kan behövas och skapar alltid ett sound fullt av detaljer och innovativa idéer. Ravyn har i sin tur full kontroll över soulmusikens själva kärna – stora känslor genom små intonationer. Hela EP:n strålar, The Night Song lite extra.
-
3. Iceage - Catch It
Text av Martin Kørra
Att det gått 4 år sen Iceage senast släppte skiva låter värre än det egentligen är. Sidoprojektet Marching Church debuterade med This World Is Not Enough 2014, och blommade ut (både artistiskt och storleksmässigt) två år senare, med Telling It Like It Is. Låtar som Let It Come Down, Lion’s Den, och Talking Heads-doftande Heart of Life (”Fistfucked by destiny!”) går under skivetiketten Sacred Bones flagg och hade utan problem kunnat fylla Iceage-skorna. Bandets bana går faktiskt delvis att spåra i nämnda låtar: jazzinfluenser och mer utlevt, vågat och självsäkert experimenterande med instrumentation hittar du även på Catch It. Ifall senaste given Plowing Into the Field of Love flörtade med det mest amerikanska (och australiensiska, i Nick Cave & The Bad Seeds) så befinner sig Catch It i samma americana-märkta fack, men det har blivit svårare att haka fast ljudbilden i någon enskild artist. Iceage, som så ofta försökt låta visa bortom sina år, är alltså ett band som ständigt mognar i sina referenser. På Catch It har de stigit in i en referensvärld bortom den självklara och inte helt slumpartat gjort en av sina mest catchiga låtar någonsin.
-
2. Nilüfer Yanya - Thanks 4 Nothing
Text av Rikard Berg
22-åriga Nilüfer Yanya har varit en av Londons största snackisar under det senaste året. För varje litet släpp hon gör, alltså totalt ett par singlar och ett par EP:s, har uppbyggnaden känts allt mer som att det är på väg mot någonting riktigt, riktigt stort. Med Thanks 4 Nothing är det som att marken har börjat mullra. Hennes indiepop karvas ut till att bli mer unik för varje snitt, och vad som nyss kunde beskrivas som en stark King Krule-inspiration har nu landat i ett finputsat och egenägt jazzpopsound. Låten är obesvärat snygg, lika enkel som självklar, och blottar vem artisten Nilüfer Yanya är utan någon fasad. “I don’t want to make things better / thanks for nothing, lasts forever” låter sylvasst vid hennes läppar. Med tio sekunder kvar börjar hon bygga upp ett crescendo, men slutar precis före utbrottet. Det är som att ana mullret till en stundande jordbävning.
-
1. Car Seat Headrest - Bodys
Text av David Winsnes
Car Seat Headrests största uppvisning hittills i hetsig maximalism inleds med meningen ”I’m sick of meaning, I just wanna hold you” och vrålar ”When we dance!” mot slutet – ett utropstecken som inte ens behöver sin låts kontext, det är sedan länge uppenbart att Bodys är Will Toledos uppgörelse med sin överanalyserande hjärna. Det borde faktiskt vara en ganska töntig bekantskap – bra rock- och popmusik ska skjuta förståndet ifrån sig och omfamna ruset inuti sina ackordföljder, men att uttryckligen sjunga om detsamma brukar resultera i kletiga historier. Tur då att Toledo är en så fantastisk textförfattare att hans yrsliga utfall aldrig tagnerar tomma strofer. Bodys är i stället motsatsen, en överdådig Car Seat Headrest-manifestation, en låt så vacker att den bara hade kunnat skrivas av en tonåring (2011), omarbetas och släppas på nytt av densamma i vuxen ålder (2018).
Toledo för tidigt i Bodys en dialog med sig själv.
”Is it the chorus yet?”
”No, it’s just the building of the verse, so when the chorus does come it’ll be more rewarding.”Men här finns ingenting att vänta på. När den startar låter det som att Will Toledo har byggt sina dundrande verser under lång, lång tid, och på sätt och vis har han ju gjort det. Sju år, och här är den häpnadsväckande förlösningen.