Lista
Månadens 10 bästa låtar – november 2016
Publicerad: 7 december 2016 av redaktionen
November 2016: en albummånad där Erik Lundin cementerade sin plats på hiphopstjärnhimlen – likaså där legendariska A Tribe Called Quest visade att de hör hemma där för alltid. Ştiu Nu Ştiu släppte en av det senaste årets bästa svenska postpunkplattor. Jonathan Johanssons fantastiska år kulminerade i fullängdaren Love & Devotion.
Live fanns det ännu fler höjdpunkter: Tim Hecker satte oss i trans för andra gången på kort tid och Sampha fick tryckkokaren med hajp att explodera – för att inte tala om när Wilco fick oss att återupptäcka deras enorma låtskatt.
Låtar då? Ja, tio stycken har vi samlat ihop nedan. Vi gillar dem jättemycket.
Här kan du lyssna på den här månadens låtar på Spotify och här kan du lyssna på vår uppsamling med allt från 2016.
-
10. Farväl till ungdomen & Maja Gödicke - En vinternatt
Text av Nike Rydberg
Tioårsjubilerande Göteborgsetiketten Luxury har lyst upp hela 2016 med två av sina finaste akter: i mars gav Farväl till ungdomen ut ett öronbedövande vackert mörker till album, medan Maja Gödicke tonsatte fjärdedelslivskriser såväl som dansgolv med sin Blå. Nu stänger de året tillsammans med En vinternatt, och samarbetet låter exakt lika bra som det gör på pappret. Egentligen lägger sig duetten alldeles för nära The Cures hjärtvärkande Disintegration för att kvalificera sig som regelrätt jullåt (Farväl till ungdomen har tidigare tolkat just Plainsong på svenska) och det är nog lika bra. ”Du väcker mig / har överlevt / igen”, viskar Maja Gödicke och Kåre Vernby ut i vinternatten, här centrerad kring millimeteravstånden i en säng. Syntslingorna vilar som snötäcken över dem, och väderleken blir mest en ursäkt för att stanna där.
-
9. Maggie Rogers - Dog Years
Text av David Winsnes
Det är kanske lätt att vara cynisk inför Maggie Rogers, men man är dum om man låter det Idol-byggda introducerandet med Pharrell som hype-man hindra en från att lyssna. Hennes låtar bär ett egensinnigt skimmer men har samtidigt hög kommersiell spännvidd, vilket innebär att de stora skivbolagen kommer slåss om att få chansen att krympa ihop henne. Tills dess är både Alaska och nu senast Dog Years kulörta dagdrömmar till hits som trots melodierna gör sig bäst på en bergstopp eller i ett vindskydd snarare än på en klubb. Rogers smyger in små utsmyckningar, en ettrig hackspett, andra ekande fåglar, organiska trumljud, kanske för att skapa en avspegling av sitt livfulla själv. “I’ll be singing you in all of my songs”, sjunger hon på Dog Years och trots sin kommande storpublik har Rogers känts sådan från start; som om hon varje morgon vaknar och verkar ha ett helt skogsmyller av saker inom sig som väntar på att få formas. Inom kort kommer de intrycken ta henne till toppen av festivalaffischerna.
-
8. The Weeknd - I Feel It Coming (feat. Daft Punk)
Text av Magnus Olsson
Med Random Access Memories manifesterade Daft Punk ”give life back to music”, varpå de släppte en discoinfluerad fullängdare. En slags återgång till svunnen tid som fick nostalgimätaren att slå i taket utan att kännas passé. Det andra samarbetet med The Weeknd är lite som en fortsättning i samma anda. I Feel It Coming är en nedcabbad åktur i solnedgången som hämtad från soundtracket till Drive. Att en av vår tids största röster visar upp sina lena stämband ovanpå smooth produktioner för tankarna till 80-talet och en viss King of Pop.
-
7. A Tribe Called Quest - The Space Program
Text av Martin Kørra
Handen upp den som för några månader sen trodde att A Tribe Called Quest hade det i sig att år 2016 släppa ett politiskt drivet album som inte idé- och beatmässigt låg och vältrade sig i förlegad 90-talsnostalgi. We Got It From Here… kom i stället som en ursinnig käftsmäll från förorten, där den största behållningen kanske var att det faktiskt ändå lät som 1998. A Tribe Called Quest lämnade oss aldrig. När så stora delar av hiphopen lutar sig mot maximalistiska beats och korsbefruktar sig med popmusiken känns ATCQs avskalade instrumentation som en modig och fräsch vind. De har självförtroendet att lägga ut texten och gör det med eftertryck: The Space Programs hook (”there ain’t a space program for niggas / yo, you stuck here, nigga”) känns till en början som tomt effektsökeri, tills du inser att det inte handlar om rymden överhuvudtaget. Att flow och versbyten sker som om gruppen oavbrutet burit mikrofonen mellan varandra som en olympisk fackla ända sedan 1998 är bara bonus. Det här är ingen statussökande ensemble-låt à la Really Doe eller 1Train. Det här är A Tribe Called Quest vid sitt allra bästa.
-
6. Nathan Fake - DEGREELESSNESS (feat. Prurient)
Text av Hugo Gerlach
Under åtta minuter skapar Nathan Fake. Under de inledande minuterna är det svårt att se vad: det knastrar, sprakar, en avlägsen röst mumlar något men texturen är grumlig. Rösten, medvetet dold av musikens muller, tillhör amerikanska noisemusikern Prurient och är långt ifrån de avgrundsvrål han vanligtvis brukar ägna sig åt. Successivt växer DEGREELESSNESS, men i takt med låtens styrka vägrar den alltjämt ta en fast form. Mörk ambient, mer pulserande IBM-beats och orientalisk psykedelia ger skapelsen en säregen karaktär. När klimaxet lurar runt hörnet drar besten, som nu är lika mycket ett kvidande vidunder som en olycksbådande datormaskin, en sista suck och sjunker tillbaka från det ingenting den en gång kom.
-
5. Jonathan Johansson - Rosa himmel
Text av Freja Wehrling
En kraftmätning mellan dagens varma rester och nattens kalla skuggor drar ibland över skyn och under denna färgsprakande kamp känns det som att världen stannar upp. Under ett par ögonblick är det något mystiskt och utomjordiskt som försiggår strax utanför atmosfären och all vetenskap känns påhittad. Den rosa himlen är snarare en känsla än vad den är ett naturfenomen, och det är just detta som Jonathan Johansson har dragit fram ur drömlika syntar och arialiknande körsång. Den mjuka balladen från Love & Devotion binder samman albumet, samtidigt som att den är en av låtarna som hänger sig kvar lite extra i medvetandet. En påminnelse på hur vardagen finns överallt och hela tiden, men ändå inte behöver bli alldaglig. Små ögonblick som flamingorosa solnedgångar bokstavligen sätter färg på den och Jonathan Johansson lyckas fånga detta.
-
4. Childish Gambino - Redbone
Text av Nikolas Berndt
Donald Glover har lämnat hiphopen bakom sig. På nysläppta albumet Awaken, My Love! går han fortfarande under namnet Childish Gambino men har tagit sig an ett helt nytt sound. Redan på första singeln gav han en tydlig signal om att han ersatt hiphopbeatsen och den tveksamma rappen med en total omfamning av neofunk och soul. Samma sak gäller Redbone, där inga ord spottas längre, hans röst i stället så effektdrypande och samtidigt så sammetslen att den skär igenom ljudbilden som ett gitarrsolo taget rakt från Funkadelics Maggot Brain. Allt är så polerat och utfört med en påtaglig respekt för de artister som inspirerat honom – även om det solklara funkiga groovet skriker Parliament levereras det som en hyllning snarare än ett plagiat. En ändring i riktning svår att bua för, speciellt när det avrundar året med ett av sina mest catchiga låtar. ”Stay woke!” sjunger han i refrängen, men han lyckas fånga vår uppmärksamhet långt innan det.
-
3. Hater - Mental Haven
Text av Filip Hiltmann
Malmöbandet Hater går från klarhet till klarhet. Efter årets hyllade Radius EP släppte bandet under förra månaden sin kanske bästa låt hittills. Mental Haven är pop-perfektion, och ytterligare ett bevis på att det här är ett band att räkna med i fortsättningen. Lyssna bara på refrängen, där sång och instrumentation smälter samman på det vackraste av vis. Hater blev handplockade att öppna för The Radio Dept. på deras Sverigedatum nu i början av månaden. Fortsätter de att ösa ur sig material som Mental Haven lär det komma fler såna chanser. Det här är ett band som har framtiden vid sina fötter.
-
2. Erik Lundin - Abiat
Text av Stina Vickhoff
Det blev som vi hoppades – Suedi följdes upp med EP:n Välkommen hem. Fem spår, där tidigare singeln De ba blev så redan prisats i förra månadens lista. Abiat sträcker sig bortom alla hyllningskörer. EP:ns fem spår är individuellt väldigt starka i sig, men ändå bleknar allt i jämförelse med denna. Texten är sylvass, beatet genialt och sex minuter skulle kunna fortgå långt mycket längre. Sällan att en text och ett beat slutar upp i en perfekt symbios där de kompletterar varandra på detta sätt. Där historien om kokainets väg från Västerort till Stureplan lika mycket känns i inledningens upptrappade bas som i textens smutsiga beskrivning av en toaring på en fin klubb. Abiat är soundtracket till detta år och nästa.
-
1. The xx - On Hold
Text av Rikard Berg
Det tar över en och en halv minut innan The xx karaktäristiskt ekande gitarrer gör entré i On Hold, trions comebacksingel efter ett fyraårigt uppehåll. På den tiden – de fyra åren – har Jamie xx gått från tystlåten sidofigur till omslagspojke, och solodebuten In Colour har tagit honom till såväl toppen av årsbästalistor som de stora scenerna. På den tiden – en och en halv minut – är det också hans produktion som tydligast färgar av sig på The xx. Svepande syntar, illavarslande basgångar och en storögd duett mellan Romy och Oliver är visserligen inget vi är ovana att se från bandet, men samplingen av Hall & Oates I Can’t Go for That (No Can Do) är sannerligen det. Den är den vackrare spegelbilden av mainstreamtrenden att ha en samplingsslinga efter refrängen, likt, säg Where Are Ü Now, och det yttersta exemplet på att The xx klarar av sin klubbigare inriktning galant. Med On Hold klär de dansgolven i skimrande ledsamhet – inför albumsläppet om en månad håller vi andan som i väntan på ett Hall & Oates-dropp.