Lista

Månadens 10 bästa låtar – september 2016

Publicerad: 7 oktober 2016 av redaktionen

September blev vädermässigt en ovanligt varm månad. Musikmässigt genomsyrades den dock, som sig bör, av sorg och mörker. Nick Cave släppte till exempel ett helt album om att vara rotlöst ångestfylld. Danny Brown vred om sin psykotiskt mörka hiphop ytterligare några varv på sin Joy Division-döpta Atrocity Exhibition. För att inte tala om Bon Ivers uppvaknande som autotunead och ledsen robot.

Några var väl lite mer glada också. El Perro Del Mar låter till exempel levande och fylld av hopp på sitt nya album Kokoro. The Weeknd är dessutom en motherfucking starboy, meme-vänligt nog. Vi är också glada för att vi fått så mycket fin musik. Tack alla artister. Tack it.

Här finns listan att höra på Spotify.

  • 10. Pional - The Way That You Like (feat. Empress Of)

    Text av Rikard Berg

    Spanska producenten Pional har länge varit ett etablerat namn inom deep house-scenen, men det är först med The Way That You Like som han visar prov på lika fingerfärdiga pop- som danskunskaper. I stil med vad Romy och Jamie xx gjorde på Loud Places förra året, skapar Empress Of och Pional en låt som känns som att stå stilla på en klubb och se kärleken passera revy – tillräckligt nära för att kunna greppa men inte tillräckligt för att kunna fånga.

  • 9. LIV - Wings of Love

    Text av Magnus Olsson

    Lykke Lis tillvaro i Los Angeles har i allra högsta grad färgat och format det nya projektet LIV. Tillsammans med medlemmar ur Miike Snow och Peter Bjorn and John tar de oss på en tidsresa till Chateau Marmonts dekadenta glansdagar. Det nya ”rockprojektet” flörtar både med Becks Loser och Fleetwood Mac, i sitt försök att ljudsätta Haight Ashbury. Och mycket väl kan det här vara soundtracket för en ny hippievåg. Projektet i sig vilar redan på kollektivism. Det är åtminstone en bra början.

  • 8. Cymbals Eat Guitars - Mallwalking

    Text av David Winsnes
    “Mama take me mall walking, you know that I’m an empty kid”, sjunger, nästan halvskriker, sångaren Joseph D’Agostino på Mallwalking. “You buy me stuff to try and fill me up / But I think I am bottomless”. Fyra album in i karriären har han aldrig känts mindre sansad, men Cymbals Eat Guitars skulle inte vara Cymbals Eat Guitars om de inte behållit fattningen och stängt in plågorna i en hårt paketerad blandning av atmosfär och explosion. New York-bandet har aldrig stannat i sin stad: med låtar om Indiana, Philadelphia och Jackson, om stormiga hav och kollisioner i rymden, har de målat en allt bredare panoramabild av USA och omgivningen. Skivan Pretty Years är den sköraste skildringen hittills, och D’Agostino skriver på ett sätt som är enkelt för lyssnaren att färglägga. En bil som svänger in på parkeringsplatsen, välkomnande neonskyltar, öde affärer och kroppar som driver från punkt till punkt, obenägna att prata men med kapital att köpa.
  • 7. El Perro Del Mar - Kouign-Amman

    Text av Maja Björsne

    På sin nysläppta fullängdare Kokoro visar El Perro Del Mar upp ett sound fött ur en kärleksaffär mellan bland annat Japan och den betydligt mer klassiska Göteborgspop som hon debuterade med för ett knappt decennium sedan. Nyfiket och innovativt, nästintill vågat: att trampa runt i musikalisk terräng minerad med anklagelser om kulturell appropriering kräver idag aktsam navigering. Sarah Assbring visar sig vara duktig med kompassen. Döpt efter ett franskt bakverk är Kouign-Amman en utmärkt representant för ett album som lyckas kombinera influenser från i alla fall hälften av världens hörn och samtidigt kritisera konsumtion och småsinthet.

  • 6. Preoccupations - Memory

    Text av David Winsnes
    Matt Flegel har sagt att Memory handlar om att betrakta någon förlora sig själv, bli galen så att säga, och den 11 minuter långa låten är väl en hyfsad allegori av det där. Uppdelad i tre delar – ett intro som sjungs av Flegel, en temposkiftande mellandel där Dan Boeckner glänser bakom mikrofonen, och ett långt, ödesmättat droneoutro – är den årets mörkaste duett om att vittra sönder som människa. Sedvanligt korthugget kulminerar det i ett gemensamt mässande, “Erasing (erasing)/ Your memory (memory) / Erasing (erasing) / Your memory (memory)”, och den efterföljande insikten att det bara är Preoccupations som kan göra det här. Bygga en hel plattas mest euforiskt high five-kompatibla del kring ett ursinnigt mörker, en tyst resignation.
  • 5. Bon Iver - 666 ʇ

    Text av Filip Hiltmann
    Bon Iver har med sitt senaste album 22, A Million lyckats med konststycket att skapa ett album som i det närmaste kan beskrivas som en modern klassiker. Givets kanske allra främsta spår stavas 666 ʇ (uttalas 666 uppochnedvänd pil) och är ett strålande exempel på hur Justin Vernon skriver låtar år 2016. Utan att någonsin tumma på kvalitet eller melodi utforskar han nya ljudlandskap, och låter samtidigt aldrig essensen som gjort Bon Iver till en av samtidens viktigaste akter försvinna. För bästa möjliga effekt bör 666 ʇ höras i kontext, mellan 29 #Strafford APTS och 21 M♢♢N WATER. Lyssna – det finns inte en chans att du ångrar dig.
  • 4. Danny Brown - Really Doe (feat. Kendrick Lamar, Earl Sweatshirt & Ab-Soul)

    Text av Johanna Eliasson
    Även om det från början var meningen att Danny Brown skulle stå som dirigent för Really Doe blev slutresultatet inte helt som planterat. Han presenterar istället en rad kollaboratörer som tillsammans tillåts ta mer utrymme än Brown själv, bland annat Kendrick Lamar som ansvarar för den större andelen av ordspottandet och är huvudrollsinnehavare i refrängen. De drar sina fraser över ett beat som står och stampar som i kraftansträngning inför att attackera och en bas som effektfullt endast dyker upp över ytan vid väl valda tillfällen. Som stämningssättare ligger i bakgrunden ett spöklikt skimmer som för tankarna till en övergiven nöjespark och går i stil med juggalo-maskerna på singelns omslag. Sammanlagt blir det hela ett helt unikt uttryck som ändå klingar Danny Brown, även när han tar ett steg tillbaks och låter andra komplettera hans verk.
  • 3. IAN SWEET - Cactus Couch

    Text av Nike Rydberg

    Om Honey Is Cool hade bildats två decennier senare, i Boston och med en vurm för shoegaze så hade de förmodligen låtit som IAN SWEET. Trions frontperson Jilian Medford låter precis lika smärtsamt känslosvallande som Karin Dreijer en gång gjorde, och båda har lyckligtvis en minutiöst genomtänkt instrumentation att vila huvudet mot. I IAN SWEETs fall resulterade det i Shapeshifter – ett av årets mest intressanta och bräckliga debutalbum (Medford ska under skrivprocessen ha varit så deprimerad att hon inte längre minns hur låtarna kom till). Cactus Couch är på flera sätt den perfekta sammanfattningen av bandets styrkor. ”The freckles on my skin, they don’t exist if no one’s looking / You never pay attention to the smaller things like the marks on my body”, sjunger Medford och förkroppsligar den ångest och längtan som lägger grunden för albumet. Bandet följer efter henne i varje impuls, uppfyllda av en nervös energi inte helt olik den hos samtida postpunkare som Ought och Krill. Till slut är orden ”EVERYTHING IS WRONG WITH ME” det enda som återstår av Cactus Couch, men då har IAN SWEETs sammanbrott också mynnat ut i sex minuter av helt perfekt indierock.

  • 2. The Weeknd - Starboy (feat. Daft Punk)

    Text av Erik Blohmé

    The Weeknd har klippt av sig sin extravaganta frisyr, och kanske mer än så. I musikvideon till Starboy mördar han sig själv och demolerar sin egen lägenhet, vilket väl får betraktas som en inte-så-subtil metafor för pånyttfödelse och tabula rasa. Exakt vad denna metamorfos består i får vi se på det nya albumet, men att döma av Starboy kanske det handlar om att Abel Tesfaye lämnar de mer ortodoxa R&B-influenserna bakom sig och omfamnar sin inre popstjärna på allvar. Inget dåligt erbjudande med tanke på hur otroligt väl The Weeknd fungerar som en melankolisk arvtagare Michael Jackson. Daft Punks produktion passar den lena sångaren som handen i handsken och refrängen klistrar sig fast redan efter första lyssningen.

  • 1. Nick Cave & the Bad Seeds - I Need You

    Text av Erik Blohmé
    I Need You spretar på alla möjliga sätt. Som en rastlös vålnad vägrar den komma till ro och svingar vilt men kontrollerat omkring sig under sina sex intensiva minuter, alltmedan Nick Caves närvaro blir skrämmande påtaglig genom den sargade, elektriska rösten som skanderar i förgrunden. Trots att låten känns lite som ett kollage är den märkligt sammanhållen, och ett verkligt bevis på hur samspelta Bad Seeds faktiskt är – det är svårt att få såhär lös musik att låta enhetlig. Texten om uppgivenhet, längtan och tillgivenhet i ett köpcentrum står som substitut för den ordlösa sorgen som vibrerar i musiken och löper som en röd tråd genom hela albumet Skeleton Tree. Det är riktigt eländigt, men samtidigt drabbande och vitalt. I Need You kan förstöra vilken solig dag som helst, men det är värt att offra sitt goda humör för att uppleva något såhär intimt och autentiskt.