Lista

Månadens 10 bästa låtar – april 2017

Publicerad: 6 maj 2017 av redaktionen

Under april besökte vi två festivaler: afterski-vurmande Åre Sessions i norr och dess experimentella antites Intonal i söder. Vi gjorde flera stora intervjuer: den svenska hiphop- och R&B-scenen finns representerad i form Ikhana, Busu och F.N.Y. Vi hann även med att träffa amerikanska webbsensationen Maggie Rogers samt ett inhemskt dito i Slowgold.

Lägg därtill att både Gorillaz och Kendrick Lamar släppt efterlängtade skivor. Det har inte varit helt lätt, men vi har också plockat fram tio av månadens vassaste låtar. Precis som affischerna hos Åre Sessions och Intonal är spridningen stor: charmig new wave-pop, skarpskjutande hiphop och utomjordisk krautrock.

Se listan med aprils bästa låtar nedan, samt en Spotify-lista med låtarna här och en uppsamlingslista med våra favoriter från året här.

  • 10. Shabazz Palaces - Shine a Light

    Text av Martin Kørra

    ”Don’t compare my beats with his / he ain’t up off these streets” rappade Palaceer Lazaro på Black Ups Free Press and Curl och förklarade i samma andetag att Shabazz Palaces har mer gemensamt med Vintergatan än med valfri Compton-adress.  I ett hiphopklimat där mästerverken tycks avlösa varandra blir likriktigheten smärtsamt tydlig när du zoomar ut och drar musikparalleller som sträcker sig längre än till 90-talet. Uppfriskande, då, att Shabazz Palaces inte ens går mot strömmen utan helt och hållet håller till i en annan flod. Tendai Maraires afroinfluerade beats drar influenser från Afrika medan Lazaro tycks expandera ordboken för varje ny låt man släpper.  ”She said I’m too deep, then she fell asleep / how that llama repeat sounds hella sweet” rappar han av ingen särskild anledning medan bakgrundsbeatet – samplat från Dee Dee Sharps I Really Love You – stiger, skiner och lyser som solen över savannen. ”Shine a light” upprepar en autotunead Thaddillac. Det är få, och förmodligen inga så bra som Shabazz Palaces, som om och om igen riktar strålkastaren mot hiphop-etablissemanget och exponerar fegheten och bristen på experimentation.

  • 9. Chastity Belt - Caught in a Lie

    Text av Rikard Berg

    Den bistra verklighet som Chastity Belt förr flytt från med hämningslös postpunk verkar till sist ha hunnit ifatt dem. Inga leenden finns kvar på bandets nya singlar, tagna från albumet I Used to Spend So Much Time Alone som släpps i juni. Caught in a Lie är dräpande sorgsen och kryper av samma uppgivna frustration som låten handlar om – när Julia Shapiro tjuter ut “I’ll take a shot of whatever you got” tror vi henne. Gitarrerna har en bitterljuv klang, men det enda verkligt ljuva med Caught in a Lie är nöjet i att någon annan faktiskt verkar förstå ens djupa hopplöshet.

  • 8. Clark - Catastrophe Anthem

    Text av David Winsnes

    På sitt tionde album, efter hundratals låtar, presenterade Warp-artisten Chris Clark kanske fram sin allra starkaste samling låtar i karriären – ett fascinerande möte mellan hård dissonans och monstruösa melodier. Mest iögonfallande är Catastrophe Anthem, med en barnkör som dystopiskt mässar ”We are your ancestors” utan att Clarke för en sekund tänder ljuset i låten. Att i titeln påstå sig ha skrivit Låten om den tillkommande undergången är djärvt, men faktum är att Clarke åtminstone kommer nära facit med sin blandning av mild mänsklighet och pompösa kakofoni.

  • 7. Floating Points - Silurian Blue

    Text av Hugo Gerlach

    Efter debutalbumet Eleania har Floating Points sakta men säkert rört sig bort från sina housiga produktioner. Fantastiska singeln Kuiper från förra året markerade ytterligare ett steg, där massiv postrock kombinerades med psykedeliska utsvävningar. Med lika delar Can, Neu! och Pink Floyd (episka slutspåret Echoes från Meddle ligger nära till hands) rör han sig nu vidare bort mot krautrocken – utan att kompromissa med sina elektroniska och jazziga rötter. Silurian Blue är inspirerad av flera sessioner i Mojaveöknen, där ljuden ändrar form och textur när de studsar mot de Mars-liknande stenformationerna. Beståndsdelarna är ständigt föränderliga, förvillande och utforskande innan de förenas till en gemensam organism och skjuter Floating Points med band vidare ut i rymden för ett aldrig sinande jammande.

  • 6. Kamasi Washington - Truth

    Text av Erik Blohmé

    Med tanke på att debutalbumet The Epic var mer än två timmar långt är det inte förvånande att Truth klockar in på 13 minuter. EP:n Harmony of Difference kommer senare i år, och av singeln att döma bjuder släppet antagligen på samma panoramiska jazzodysséer som Kamasi Washington unisont hyllades för på sin LP. Låten är som ett mikrokosmos av hans sound – den bygger långsamt upp musiken från ett försiktigt pianoackord till en vidsträckt horisont av körsång, stråkar och smattrande hi-hats. Truth är som att ta glashissen till högsta våningen för att upptäcka att hissen fortsatt färdas upp mot solen efter skyskrapan tagit slut.

  • 5. Laurel Halo - Jelly

    Text av Rikard Berg

    Musik som spridda anteckningar, som ett färgglatt kollage – Laurel Halo har alltid jobbat med lösa strukturer. När hon nu är tillbaka med singeln Jelly har hon dessutom plockat fram mikrofonen igen, vilken hon la ifrån sig på sitt senaste album, och ger oss vackert gåtfulla texter. Tillsammans med de två gästartisterna Klein och Lafawndah skapar hon ett funkigt sommargroove som känns som att det är mitt i processen att smälta bort. Bland melodiska basgångar, ekande syntslag och samplingar av äppeltuggor står Laurel Halo i mitten, håller i trådarna och dirigerar vilt som aldrig förut.

  • 4. New Feelings - If You Want Me to Dance

    Text av Magnus Olsson

    New Feelings är inte ett försök att referera till en svunnen tid – det är som att sugas in och uppleva 80-talet. Från pressbilderna till arrangemanget, varenda detalj är konserverat 80-tal av bästa tänkbara snitt. Bitvis flörtar man med Pulp på debutsingeln och übertokiga If You Want Me to Dance, men landar trots allt i ett eget universum med en stegrande saxofon och en fulsnygg men helt oemotståndlig refräng. Men när du väl lyssnat finner du dig själv nynnandes ”I can do the twist and the tango” och sekunder senare är du förmodligen uppe på dansgolvet.

  • 3. Kendrick Lamar - DNA.

    Text av Nikolas Berndt

    I GOT I GOT I GOT ungefär 183 nya anledningar, en för varje sekund av DNA., till varför Kendrick Lamar fortfarande visar att han inte bara är en av tidernas bästa rappare, utan också artister. Som om vi behövde övertygas – faktumet att han nu släppt ett album per år tre år i rad är sig själv ett testamente på vad han är kapabel till som konstnär. Och det är svårt att egentligen inte kalla honom något annat än just det – en konstnär. För trots att DAMN. kan klassas som hans mest kommersiella album lyckas han ändå bädda in så många lager mellan raderna, så många historier och teman som gör återspelningsvärdet oändligt. I detta fall tar det fart med DNA., albumets i princip första låt. Det är ett lokomotiv fyllt av ilska mot medier och fördomarna som fortfarande existerar i dag. Det är ett spår där Kendrick aldrig saktar ner, aldrig slutar kasta ord – han är snabbare och argare än det redan tunga och intensiva beatet. Han kommer aldrig låta något eller någon överrösta honom och med DNA. stannar han tiden för oss alla som kanske, om än bara för en sekund, tvivlade på honom.

  • 2. Jefre Cantu-Ledesma - A Song of Summer

    Text av David Winsnes

    Droneartisten Jefre Cantu-Ledesma fångade allt motljus i världen i sin håv och föste in det i sin första sommarhit. A Song of Summer är en tio minuter lång utblomning av Bilinda Butcher-liknande sång, ett vibrerande gitarrsolo och sagolika klanger, karaktäristiskt gömt under den stora ljudmattan. Men om Ledesma på fjolårets In Summer grävde ned sin kärlek i en grop, låter det den här gången mer som att han befinner sig två meter under vattenytan sekunden efter ett dyk. Han brukar ge oss avlägsna minnen, men den nya singeln är känslan av att väckas av solen mot sängkläderna en ledig morgon och känna hur allting lever här och nu.

  • 1. Arca - Desafío

    Text av David Winsnes

    Efter att ha blivit övertalad av sin vän och samarbetspartner Björk gick Arca från att vara en producent utan språk till att omfamna sitt venezuelanska ursprung. På sitt självbetitlade tredje album sjunger han ut på spanska – språket som hans egna föräldrar bråkade och skildes genom. Den nya intima riktningen har bland annat fått ytterligare utlopp genom en trio videor, där Desafíos mardrömsskildring framstår som en konstnärligare version av Hoziers virala Take Me to Churchkomplement. Ingenting annat kommer låta som Arcas 43 minuter musik i år och höjdpunkten Desafío är hans bästa produktion under sina aktiva år, en R&B-opera som bär hela världens tyngd i sin kropp.