Lista
Månadens bästa låtar – april 2019
Publicerad: 6 maj 2019 av
redaktionen
Aprilskämten tycktes överflödiga under en månad då Way Out West öppnade butik på Stureplan (medan stockholmska indie-institutionen Melodybox riskerade stängning), då jättefestivalen Woodstock plötsligt ställde in och då Pete Doherty skapade nya rubriker genom en incident med en igelkott. Men som musikmånad svingade april åt alla möjliga håll: bland recensionerna hyllade vi genombrottsalbumet från superstjärnan Lizzo, redaktionsfavoriter som King Gizzard och Kornél Kovács, veteraner som Tallest Man on Earth och Avey Tare (alla albumrecensioner finns att läsa här).
Dessutom: FKA twigs kom äntligen tillbaka, medan Weyes Blood överträffade sig själv. Xiu Xiu respektive Colin Stetson gav varsin fantastisk spelning på skandinavisk mark (missa inte heller vår intervju med de förstnämnda). Som vanligt avslutar vi nu månaden med våra favoritlåtar – däribland nytt från Tame Impala, Ride, Four Tet, Carla dal Forno och I Love Your Lifestyle.
Vår uppdaterade Spotify-lista med alla 26 låtar hittar du här.
En uppsamling med låtarna från alla månadslistor 2019 hittar du i sin tur här.
-
Grace Ives - Anything
Text av Rikard Berg
Att börja yra om ett genombrott är kanske överdrivet, när Grace Ives har potentialen att slå igenom ännu så mycket mer. Vi nöjer oss med att konstatera att hennes hemmasnickrade syntpop är en av vårens stora höjdpunkter, och en av årets mest spännande upptäckter. Anything är det nya albumets självklara mittpunkt, med sina bultande beats och blödande känslor. Den klockar in på strax under två minuter, precis som majoriteten av låtarna på skivan, men på den korta tiden hinner hon ändå aspirera till titeln som indievärldens roligaste nytillskott.
-
Kevin Abstract - Baby Boy
Text av Daria Spitza
BROCKHAMPTON-medlemmen Kevin Abstract tog den alternativa hiphopscenen med storm när han år 2016 släppte sin första officiella soloplatta American Boyfriend: A Suburban Love Story. Det var sårbart, ärligt, naket och roligt. Med en bittersöt high school-romantik och texter om livet som svart gay-man i en till stor del snubbig hiphopsfär fick han en hängiven fanbas. När hans senaste album ARIZONA BABY släpptes för drygt en vecka sedan blev få av dem besvikna – skivan är en resa genom USA:s mångdimensionella landskap och full av välkomponerade låtar som är lika vettiga som sköna att lyssna på. Bäst är kanske ändå låten Baby Boy – med sina ärliga verser och en catchy refräng är den nästintill oemotståndlig.
-
Empath - Roses That Cry
Text av John Jonsén
Det har funnits ett noisepopformat hål i världen sedan Perfect Pussy bestämde sig för att kasta in handduken. Allt ångestladdat fuzzkaos som omgav debuten Say Yes to Love gav så mycket mersmak att det nästan gjorde fysiskt ont i kroppen att inte få en uppföljare. Lyckligtvis så kom bandets skoningslösa trummis Garrett Koloski till räddning, när han och resten av Empath bildades ur Perfect Pussys ruiner. Medan det finns nog med likheter i Empath för att stilla abstinensbesväret av Say Yes to Love, har det nybildade bandet alltid levt i en annan del av noisepopspektrumet, som i ett färgsprakande terrarium fyllt av nyskapande flora och fauna. Roses That Cry är långt ifrån ett undantag med sitt bultande och nervkittlande trumkomp, tillsammans med gitarrerna som spräcker gränsen av hur förödande ett durackord kan vara och ändå inte låta som att de försöker knivmörda en. Lika mycket är låten full av sommarvärme och sockervaddssötma, i mitten av allt detta. Roses That Cry är ett äventyr genom anarki och solsken, och framför allt en av Empaths starkaste låtar hittills.
-
Jimi Somewhere - Blue Skies
Text av Daria Spitza
Jimi Somewhere, eller Benjamin Schandy som han egentligen heter, har byggt upp en mångfacetterad ljudbild: hiphop, pop, emo och indierock vävs ihop till en salig mix. Med förmågan att både sjunga och skriva, modet att ta till oväntade influenser och bemästrandet av konsten som är att skapa ett enhetligt koncept dessa till trots, är han så gott som i hamn. Hans senaste projekt, Ponyboy EP, är 26 minuter av drömmiga gitarrer, falsettsång, tonårstankar och mjuka rapverser. Blue Skies lyser starkast och gör sig perfekt som ett nostalgiskt soundtrack under vårsolen.