Lista
Årets 100 bästa album – 2018
Publicerad: 22 december 2018 av redaktionen
Ytterligare ett år har passerat förbi. Och vilket år! Det var vinterkyla in i april, sedan blev det värmebölja fram till augusti. Sveriges politiker tävlade i vem som var bäst på att inte bilda regering. Handelskrig var det nya svarta. Jesper Rönndahl blev offer för oträffsäker statlig hiphop-satir från Kina efter att några kinesiska turister ville övernatta i en hotellobby.
Men det har också varit ett riktigt kanonår för album. Sarah Klang tog steget från På spåret till svenska folket. MGMT gjorde en storstilad comeback efter flera års radiotystnad. U.S. Girls släppte sitt bästa album hittills. Car Seat Headrest gav vi högsta betyg. Men musikåret bestod ju så klart inte bara av bra album – vi passar också på att minnas att Sting och Shaggy gjorde ett album ihop (?) och att Justin Timberlake gjorde sin absolut sämsta skiva i karriären. Du kommer lyckligtvis inte kunna läsa om de två skivorna på den här listan. Däremot kommer du kunna läsa om 100 suveräna album som vi har rangordnat efter flera veckors omröstningar, diskussioner och skrivarstugor. Resultatet av denna process ser du här nedanför.
Tack för i år och hoppas vi ses igen nästa år – då vi dessutom ska summera hela 10-talet.
En Spotify-lista med utvalda låtar från årets 100 bästa album hittar ni här.
-
100. Cloud Nothings – Last Building Burning
Text av Nikolas Berndt
Dylan Baldis nu fyrmannaband har alltid lyckats skapa något grandiost ur det banala, något ödesmättande och livsviktigt ur tonårsångesten och dagboksinläggen som vi inte törs visa någon annan. “I thought I would be more than this!” skrek Baldi år 2012 och sjöng således ledmotivet för den generation som han var en del av och som kom efter – den som kastats in i en värld där de varken förstod sig själva eller världen de befann sig i. Efter några upp- och nedgångar är Cloud Nothings senaste alster lika mycket en återvändo till form, som en utveckling av det som alltid varit bandets starkaste kärna: att hänsynslöst och rått propellera varandra och lyssnaren in i en virvelvind av hänsynslös ångest och motstridighet. Last Building Burning är ljudet av momentum, om att försöka ta kontroll över kaoset, och att inse att det är förgäves – så låt det skölja över.
-
99. John Maus – Addendum
Text av Johanna Eliasson
Mörk eufori och molande syntar omfamnar en så snart Addendum går på. John Maus målar upp en excentrisk ljudbild som skulle kunna fungera som soundtrack för en spelhall, kyrka och klubb på en och samma gång, eller kanske snarare en fantasikombination av de tre. Maus ord ligger ofta långt bak i produktionen eller är höljda i effekter och viskningar, men hans rader låter för det mesta som lekfulla förkunningar, som att det är tänkt att lyssnaren sitter bänkad i den klubbiga arkadkyrkan för att ta in varje ord. Fastän Addendum är dränkt i mörkerskrud är det eskapistisk, euforiskt och på sitt eget sällsamma sätt ett feelgood-album.
-
98. 1010 Benja SL – Two Houses
Text av Filip Hiltmann
Likt Jai Paul är det just nu inte mycket som är känt om vem som döljer sig bakom det svårförståeliga artistnamnet 1010 Benja SL. Han bor i Kansas City, skriver och producerar allt själv, släpper musik på kreddiga Young Turks och skapar låtar som just nu inte låter som någon annat. Eller som Pitchfork beskrev singeln Wind Up Space: ”If you’ve ever wondered what it would sound like if Michael Jackson sang a ballad written and produced by Björk, wonder no more.” Med årets storslagna EP Two Houses bevisar 1010 Benja SL att han är mer än bara internethajp – betydligt mer. I gränslandet mellan framtids-R&B, hiphop och renodlad pop har han skapat en EP som känns lika tidlös som 2018. I dagens förgängliga musikklimat är det helt klart det bästa betyget en kan få.
-
97. Soccer Mommy – Clean
Text av David Winsnes
”Why’d you have to go and make things so complicated? / I see the way you’re / Actin’ like you’re somebody else, gets me frustrated”, sjöng Avril Lavigne i ett av 2002 års mest klassiska popögonblick, Complicated. Nashville-baserade Sophie Allison, eller Soccer Mommy, inspireras av den typen av listpop när hon skriver sina hook-tunga indielåtar. Låtskriveriet på Clean bär tydliga spår av artister som Lavigne och Taylor Swift och hela skivans tematik känns som en utvidgning av Complicated. Allison letar efter vem hon är, vilken typ av person hon ska vara, och lyckas skriva både moget och i detalj utan att tappa sin poetiska ådra. Avslutningen är stillsam men desto mer laddad. Efter att ha navigerat genom metaforer och beskrivit sig som en egendom i Your Dog börjar hon växa uppåt: ”Wildflowers don’t grow in the city / I dreamt the sidewalk broke in two / The earth was calling to me / A vine stretched down Fifth Avenue / It came in through my window / Carry me home like you used to”.
-
96. Kraus – Path
Text av Jonathan Bonn
Trots att Kraus låter som en hel shoegazeorkester är det i själva verket ett enmannaprojekt signerat Brooklynmusikern Will Kraus. På sin andra fullängdare Path bygger han drömska ljudväggar av virvlande gitarrer, öronbedövande feedback och dånande trummor – som en oförutsedd men uppskattad kombination av Pinkshinyultrablast och Sannhet. Med undantag för de lågmälda öppnings- och avslutningsspåren är Path en 30 minuter lång konstant injektion av högkvalitativ shoegaze. Kraus står stadigt med fotfäste i genrens rötter, men med blicken fäst i framtiden.
-
95. The Sea and Cake – Any Day
Text av Jonathan Bonn
24 år och elva album in i karriären låter The Sea and Cake mer livfulla än någonsin. Trots att sex år har passerat sedan deras senaste fullängdare tycks inte Chicagobandet ha förlorat något av det momentum de byggt upp med sina tidigare släpp. På Any Day levereras den tidlösa, jazzinfluerade indierock som The Sea and Cake gjort till sitt signum med nyvunnen energi. Omslagets solblekta pastellfärger är en perfekt representation av albumet – de ljumna, nostalgiska tonerna tar sig uttryck både i drivande, rytmiska indierocknummer som Cover the Mountain och Day Moon, men också i Occurs och These Falling Arms mjuka jazzmelodier. Mer än något annat utstrålar Any Day värme – det är ett album som kommer få dig att vilja hitta första bästa solnedgång, vira in dig i en filt och längta efter att den långa vintern ska vara över.
-
94. Arctic Monkeys – Tranquility Base Hotel & Casino
Text av Freja Wehrling
Tranquility Base Hotel & Casino var precis det album man tänkte att det skulle vara, trots den skarpa svängen från Arctic Monkeys vanliga rock. Här har Alex Turner tagit med sig resterande bandmedlemmar till sitt hotell någonstans i rymden, och på något sätt har rymdbasen också förflyttat sig bakåt till Blade Runners 80-talsfuturistiska omvärld. En äkta rockstjärnas medelålderskris kort sammanfattat. Det är extremt excentriskt, men görs så helhjärtat att det bara är att gapa och svälja. När Turner säger att han är ”a big thing in deep space” så finns det inget annat alternativ än att tro på hans ord. Kanske är hans rymdvärld bara deliriska visioner i melodiform, men de är precis lika överdrivna som de är tilldragande.
-
93. Ought – Room Inside the World
Text av Nikolas Berndt
Postpunk-revivalvågen tycks aldrig ta slut, och framförallt aldrig sluta producera material som konstant överträffar sig själv. Med andra ord är det nästan löjligt att kalla den en revival-våg när gång på gång vi påminns om att de bästa akterna just nu inte längre behöver förlita sig på gamla troper eller throwbacks. Snarare skriver de in sig i samtiden och anammar alla dess komplexiteter och quirks genom att just utmana dem. Bland allt detta lyckas ändå kvartetten från Montreal stå i en klass helt för sig själva – mer än ett band framstår Ought som en kraft, som blåser in poetiskt liv i den gråa och postmoderna världen, kritiserar systemets strukturer och ideologi med skarpa observationer samtidigt som de andas ut en kreativitet som vägrar att kategoriseras. Room Inside the World, med sin ambivalenta titel, känns ändå just som det, ett eget litet hörn där Ought kan möblera hur de än vill. Om kvartetten tidigare präglats av att ständigt jämföras med föregående influenser, har de med årets album lagt marken för en ny terräng av kommande band – där det dramatiska och teatraliska i stället blir motsvarigheten till långfingret åt alla konventioner och regler.
-
92. Gazelle Twin – Pastoral
Text av Erik Blohmé
100% Brexit-ångest, syntar och beats med samma känsla som att ramla in i en bordskant, fräsande hat och panisk klaustrofobi. Aldrig har England känts så litet som på Gazelle Twins Pastoral. De konfrontativa låtarna varvas med introspektiva ljudlandskap som förmedlar den hopplösa känslan av att ingenting kommer bli bättre. Avslutande Over the Hills, som matchar en inspelning av folkvisan Over the Hills and Far Away med en syntpad som låter som evigheten själv, är bara ett av många ögonblick på Pastoral som kommer hemsöka oss för en lång tid framöver. Gazelle Twin har gjort ett perfekt skräckfilmssoundtrack till farsen i det brittiska parlamentet.
-
91. Father John Misty – God’s Favorite Customer
Text av Erik Blohmé
Joshua Tillmans nya album är tveklöst mer anspråkslöst än hans polariserande mastodontverk Pure Comedy från förra året. Det är ett mer traditionellt album som förför lyssnaren med direkta melodier, stämsång och humor byggd på svidande självförakt. Ibland är det skönt när artister bara gör det enkelt för sig själva, och sina lyssnare – på God’s Favorite Customer finns allt som vi älskar eller hatar med Father John Misty i dess mest kristalliserade, essentiella form. En hopplöst störig, trasig människa som skriver sardoniska poplåtar och sparkar vilt åt alla håll, men med samma stilla utstrålning som Elton John vid ett piano sent på kvällen. Det går att hata Joshua Tillmans attityd, men det är omöjligt att inte kapitulera inför hans melodier.
-
90. CHAI – Pink
Text av Rikard Berg
I landet mellan CSS Let’s Make Love… och band som B-52’s och Devo bor poppunkbandet CHAI. Mellan “We! Are! So! Cute! Nice! Face! C’mon! Yeah!” och “I’m not a Barbie! You’re not a Barbie!” ligger deras attityd. De flesta texter är på japanska, men den skarpa gällheten behöver inte översättas. Inte undra på att de kallar sin musik för “neo-kawaii” – ett begrepp de tagit full kontroll över. CHAI är ett band som stormar fram, först 2017 när Pink gavs ut i Japan och sedan i år när inte mindre än två ansedda västbolag plockat upp dem (Burger Records i USA och Heavenly i Storbritannien). Här hamnar de på ungefär samma scen som Guerilla Toss, Dream Wife och Hinds – stökiga, smittsamma och otroligt roliga.
-
89. Bill Ryder-Jones – Yawn
Text av Klas Mattsson
Bill Ryder-Jones har på Yawn skulpterat sitt kanske mest personliga verk – en avskalad personlig skiva där hans talanger som låtskrivare får skina. Det är nedstämd musik, men nödvändigtvis inte ledsam musik – det är melankoliskt på samma sätt som att stirra ut över en snövit åker en mulen dag och se en fågel flyga ensam på himlavalvet. Det är musik du kan värma dig med. Eller som Ryder-Jones själv sa i en intervju på tal om skivans sparsamma instrumentation: ”It was a long winter”.
-
88. The Garden – Mirror Might Steal Your Charm
Text av Rikard Berg
Om du plussar ihop åldern på The Garden-tvillingarna Wyatt Shears, 24, och Fletcher Shears, 24, så kommer du ändå inte upp i antalet album och EP:s de skyfflat ur sig (inräknat solokarriärerna som Enjoy och Puzzle). Mirror Might Steal Your Charm är kanske deras bästa och mest fokuserade hittills – men spelades ändå in i ett kort svep, självproducerades och gavs ut illa kvickt. Som all deras musik karaktäriseras skivan av babblig sång, billiga ljudeffekter, tumultartad bas och tumultartade trummor. Man skulle kanske kunna likna dem vid postpunkikonerna The Fall, men bara om du lägger in i ekvationen att de troligen först betade av både Bloodhound Gang och The Prodigy under uppväxten. På skivan följs Who Am I Going to Share All of This Wine With? upp av tvåteckenstiteln : ( – det säger mycket om vilka de är.
-
87. Jonny Greenwood – Phantom Thread
Text av Martin Kørra
Hur en gitarrist i ett popband ihop med en regissör vars första tre filmer handlade om att ta kokain framför och sedermera bakom kameran (åtminstone bildligt talat) hamnade så här nära Bach är ett mysterium. I en intervju med Esquire berättar Radioheads Jonny Greenwood att ”det enda önskemålet från Paul Thomas Andersons sida var ’big-ass strings’, vilket torde vara amerikanska för ’orkester'”. Vi kan väl säga att han levererade enligt beställning, men här finns också ensamma pianon, fragment av Steve Reich och Schubert och kanske är det inget mysterium, trots allt. För att parafrasera Lesley Manvilles Cyril Woodcock: ”The answer to the question is sincerity”.
-
86. Djrum – Portrait With Firewood
Text av Johanna Eliasson
Portrait With Firewood är en befrielse och ett botemedel. Flödet av känslor och stämningar tar en på en närmast meditativ resa. Först med luftiga pianotoner och stråkar som snart växer tillsammans med trapbeats och bas till klimax i Sex. Djrum tar en från lugn till extas för att till sist lämna en i ro igen. Det är andetagslätt och stentungt. Flygande och avgrundsdjupt. Portrait With Firewood skvallrar om Felix Manuels jazz-skolning och gör en perfekt avvägning mellan det elektroniska och det analoga. Det är bara att andas in, sluta ögonen och följa med på färden.
-
85. Thom Yorke – Suspiria
Text av Filip Hiltmann
När det framkom att Thom Yorke skulle skapa sitt första filmsoundtrack någonsin, och ta sig an Luca Guadagninos nyinspelning av Dario Argentos skräckklassiker Suspiria från 1977, var det många som trillade av stolen. Originalsoundtracket av det italienska progressiva rockbandet Goblin hör till ett av genrens mest ikoniska, och frågan var hur Yorke skulle förhålla sig till ett så kultförklarat original. Precis som filmen i sig är Yorkes verk tämligen olikt originalet, och i stället för att tolka eller spinna vidare på Goblins dissonanta prog skapar han en helt egen ljudvärld som sömlöst samexisterar med det visuella. Det här är inte ett verk skapat enbart för att väcka filmen till liv, utan även den mest filmhatande person har god anledning att låta sig hänföras av Thom Yorkes magiska och förtrollande klangvärld. Ett bestående filmsoundtrack lyckas med konsten att både ackompanjera filmen och stå på egna ben utan det visuella – Suspiria lyckas med det flera gånger om.
-
84. Little Jinder – Hejdå
Text av Nike Rydberg
Genom att begrava sitt artistnamn för gott verkade Josefine Jinder ha funnit ett s.k. ”lifehack”: gör ditt förflutna till ett alter-ego som måste dö, och bli fri. Med det sagt, och utan att alldeles blanda ihop verk och upphovskvinna, så blev jag bokstavligen orolig av att höra Hejdå. Det sista albumet från Little Jinder lät som ett rop på hjälp från en plats bortom all räddning, ständigt överskuggad av depressionens mest isolerande och felaktiga antagande: känslan av att vara så annorlunda från alla andra. “Jag drunknar i akvarium / Ni ser på / Ni andas i akvarium / Jag ser på”, viskade hon nerifrån Deep Citys djupaste botten. Totalt oberoende av gästande Lorentz, First Aid Kit eller Lykke Li så var Lilla J själv den strålande supernova jag inte kunde sluta tänka på, beröras av, och faktiskt relatera till. I sin allra vackraste textrad verkade hon förstå det själv: “Jag vet nog ingen som mig / But maybe you do.”
-
83. Klass II – Klass II
Text av John Jonsén
Det pratas för lite om Klass II. Här har ett band kommit från absolut ingenstans, levererat en av de starkaste shoegazeskivorna ifrån Sverige på flera år, blandar ångestladdade texter och förkärlek till folköl med Twin Peaks-samplingar, så har de ändå inte blivit så stora som de förtjänar. Jag svär dyrt och heligt på att om Klass II hade kommit ifrån Brooklyn och gjort exakt samma sak, fast med engelska texter, så hade de hamnat i varenda trendig Spotify-kuraterad indie-spellista som finns och figurerat i varje Netflix-series creddiga soundtrack. Låtar som Juni -16 och Ifred ligger precis rätt i tiden, med sitt My Bloody Valentine-iga surrande och posthardcore-laddade energi. Nu när bandet sorgligt nog har börjat avvecklas, så får vi i stället se Klass II som en guldklimp i den svenska musikscenen. Det är ett privilegium att få hålla ett så internationellt anpassat band för oss själva.
-
82. The Internet – Hive Mind
Text av Magnus Olsson
Musikkollektivet Odd Future har visat sig vara mer än ett hiphop-fenomen för stunden. Det har varit källan till nya musikaliska tongångar oavsett om det är Frank Oceans smäktande R&B-ballader, Tyler, the Creators lika delar aggressiva som lekfulla rap eller soulkonstellationen The Internet. På den senare konstellationens fjärde fullängdare låter de mer samspelta och fullfjädrade än någonsin. Till stora delar kretsar det fortfarande kring Syds bedårande stämband och ett låtskrivande som bjuder in sina lyssnare. Kanske är det dock först nu som samtliga pusselbitar faller på plats – de distinkta men förföriska beatsen, den tydliga flörten med både jazz och funk och den smygande körsången. Det är dimmigare, har aldrig varit mer sensuellt, men framförallt så har de skapat ett groove som vaggar in lyssnarna till en cocktailbar på dygnets senare timmar.
-
81. Sons of Kemet – Your Queen Is a Reptile
Text av Moa Björkman
Med en tuba, dubbla trummor och den lysande Shabaka Hutchings på saxofon är Sons of Kemet en okonventionell jazzkvartett. Genom att vända blicken från den minst sagt skakiga politiska situationen i Storbritannien (se: albumtitel) manifesterar de i stället individens och folkrörelsers tyngd och faktiska påverkan. Varje låt på albumet är tillägnat en svart, kvinnlig aktivist: från Harriet Tubman till Hutchings egen gammelmormor Ada Eastman. Med hiphop, reggae och polyrytmisk jazz porträtteras deras egna drottningar, och resultatet är ett av årets mest kittlande och dansanta jazzsläpp. De delar numera det ikoniska skivbolaget Impulse! Records med klassiska namn som John Coltrane, Charles Mingus och Duke Ellington – så vad annat kunde vi förvänta oss?
-
80. 6LACK – East Atlanta Love Letter
Text av Amel Suljevic
”En R&B-stjärna med en hiphop-grund” – så beskriver 6LACK sig själv på sitt nya album East Atlanta Love Letter. Albumet är sådär mörkt och förtrollande som mycket av 10-talets allra bästa R&B har varit, samtidigt som det också innehåller det poppiga trapsoundets magnetiska dragningskraft. Ricardo Valentine, som 6LACK egentligen heter, lockar in dig i sin mörka värld med sin dämpade men ack så indragande röst. När du väl är fast så hör du Atlanta-sonens bekännelser och de dilemman som livet har att erbjuda. Han blottar sina känslor kring relationer till kvinnor, sitt barn och alla baksidor som har kommit med framgångarna. Detta är musik för nattens kontemplativa kraft.
-
79. Vanligt folk – Hambo
Text av Hugo Gerlach
Årets knasigaste skiva kommer från Vanligt folk. På Hambo blandar de olycksbådande dub med oberäknelig EBM, allt genom ett psykedeliskt filter och rotat ur den svenska gammeldansen. Trummaskinerna bråkar med dragspel, där irrationella röster autotunade till max skriker slagordstexter och rent nonsens mot en mörk ljudbild under 30 intensiva minuter. Försvinn i det lunkande diset som höljer (O)Hambo, skrik dig ren från synd i klubbiga TKO eller förlora förståndet i sinnesvidgande snedtrippen Dåli vajb. Förfära dina syskonbarn med mardrömslika O, där melodin är delvis lånad från klassiska Jänta och jag. Det är utmanande, obehagligt och vanvettigt uppfriskande.
-
78. Rosalía – El mal querer
Text av Nikolas Berndt
Att veckla ut och in på en hel genre tycks vara omöjlig uppgift nu när R&B mer eller mindre försöker behålla sin integritet under trapens oemotståndliga kraft. Om förra årets Los ángeles var en inblick in i den alternativa världen av flamenco, har 25-åriga Rosalía med El Mal Querer snarare visat inversionen av detta – en hel genre som tvingas böja sig för flamencos former och troper. Första singeln Malamente var lika mycket en banger för svettiga dansgolv som soundtracket till kalla, bittra nätter. Med andra singeln Pienso en tu mira gjorde hon sentimental Frank Ocean-drypande R&B bättre än Frank Ocean själv, och slutligen med släppet av albumet bevisade hon att det inte finns någonting hon inte kan ta sig an. Med sina handklapp, kyliga sångmelodier och gång på gång golvande produktion, har hon lyckats fånga omvärldens uppmärksamhet. Med sin häpnadsväckande röst, vare sig den viskar eller skriker, sätter hon en ny ribba, nej, spränger ribban för att visa att det inte finns några regler. Det är en underdrift att säga att det är rätt sjukt att detta bara är början.
-
77. Earl Sweatshirt – Some Rap Songs
Text av David Winsnes
”I’m not a single ass nigga”, konstaterade Earl Sweatshirt för Zane Lowe i samband med albumreleasen. Hans jazz- och hiphophybrid Some Rap Songs får ändå genombrottet tillika titelspåret EARL att låta som en Billboard-etta i jämförelse. Två låtar på plattan är längre än två minuter. Om en låt heter, säg, December 24, så är det för att den spelades in den dagen. Earl har satsat på att förenkla allting från marknadsföring och omslag till titlar men låt dig inte luras att tro att det är ett hafsverk. Genom att klä ner samtliga låtar till kompakta blinkningar har rapparen skapat ett nervigt album som liksom en bra relation blir härligare ju mer man umgås. ”Galaxy’s the distance between us by Christmas”, rappar Earl om ett eget förhållande. Some Rap Songs innehåller många sådana rader, små påminnelser om att han spottar, skriver och tänker som ingen annan.
-
76. Nine Inch Nails – Bad Witch
Text av Erik Blohmé
Nine Inch Nails kreativa renässans fortsätter att bära frukt. Bad Witch är det senaste i raden av släpp som inleddes med EP:n Not the Actual Events, och det verkar som att Trent Reznor och Atticus Ross identifierat precis vad bandets styrkor och svagheter är. Framför allt har de avsagts sig den strikta perfektionism som länge kännetecknat Nine Inch Nails musik, för att i stället fokusera på rent, ohämmat driv och blinda kreativa utsvävningar. Trents nya bränsle är politisk ilska – måltavlan är själva mänskligheten. En politisk utveckling som ur Reznors perspektiv är en sorts mekanisk dumhet, ett simpelt djurs egenintresse klätt i kostymbyxor och oförtjänt gott självförtroende. Nine Inch Nails rasar och det låter underbart.
-
75. Spielbergs – Distant Star
Text av John Jonsén
Det finns en viss kategori av emoinfluerad rock som vi människor alltid kräver nytt blod i. Efter att Japandroids satte standarden med arenastora ackord och en ungdomlig glöd så har flera försökt avsätta dem från tronen – Beach Slang och Cloud Nothings, bland många andra. Just nu står norska Spielbergs som herre på täppan, med EP:n Distant Star som viftande fana. Tidigare nämnda band krävde flera album för att ta sig till toppen av berget, men för norrmännen räckte det med släppets titelspår tillsammans med We Are All Going to Die. Resten av EP:n bevisar däremot att Spielbergs är så mycket mer än bara att fylla ett musikaliskt tomrum lämnad av någon annan, främst med den kolossala och postrocksmaksatta Ghost Boy. Med Distant Star så har Spielbergs använt emorocken som språngbräda för att nå till helt nya höjder av briljans.
-
74. Hanna Järver – So Long
Text av Olivia Nordell
Hanna Järvers debutalbum var precis det man hade kunnat vänta sig – en mindre skitig och mer vuxen version av 2016 års EP Närke. Debuten är välproducerad pop i ett format som fullkomligen andas och lever 2018 i sin utformning – det känns helt rätt i tiden utan att för den sakens skull bli enformigt. Det handlar om livet efter 25, bortglömda tonårsdrömmar och bitterljuva avsked, om nostalgi och att växa upp. Järvers röst har blivit starkare och klarare, tror tydligt på sin egen vision och vad hon vill vara framöver. So Long är ett kraftfullt startskott för någonting som bara kommer fortsätta att växa.
-
73. HOLY – All These Worlds Are Yours
Text av Freja Wehrling
Nu när världen inte längre är fylld med pannband, fjädrar, hemmasydda hampaklänningar och beatnikpoesi behöver varje psykedeliaalbum komma ut vid rätt tidpunkt för att kunna tas emot ordentligt. Lyckligtvis gjorde All These Worlds Are Yours just det. De bombastiska, pianosmäktande låtarna kom som en virvlande drömvärld mitt under förra vintern och värmde både hem och hjärta. Hannes Ferm, den huvudsaklige personen bakom HOLY, tycks med toner och melodier värja sig från omvärldens färglösare delar och har på All These Worlds Are Yours skapat sig en egen.
-
72. Aphex Twin – Collapse
Text av Erik Blohmé
Det var länge sedan Aphex Twin visade upp samma skärpa och kreativitet som på EP:n Collapse. Det är inte orimligt att hävda att det är första släppet på länge som på allvar kan mäta sig med giganterna i den egna diskografin. Collapse är en fröjd att lyssna på, en vindlande resa genom melodier och rytmer som ständigt känns lika oväntade som självklara, där Richard D. James pratar med oss på sitt egendomliga musikaliska språk utan att vare sig kompromissa eller alienera. För Aphex Twin gör trots allt något så ovanligt som absolut tidlös elektronisk musik, fullständigt unik och omöjlig att kopiera eller ersätta. Collapse är, precis som I Care Because You Do eller Richard D. James Album, musik från en annan värld.
-
71. Alva Noto & Ryuichi Sakamoto – Glass
Text av Martin Kørra
Grottan var människans första hem. Grottan var människans första instrument. Glass är så tätt knuten till den plats där den spelades in att det automatiskt blir musik om sin egen tillblivelse. Inuti Philip Johnsons kända glashus i Connecticut kan vi se Sakamoto runda klangskålar med händerna, höra kontaktmikrofoner skapa levande, döende tjut när de skrapar mot de regntäckta glasväggarna. Det är mörkt, mjukt, skräckinjagande och inbjudande på samma gång. Noto & Sakamoto har för andra gången på tre år kombinerat sina respektive styrkor, den här gången för att skapa ett konceptalbum om ett hem där varje centimeter är ett fönster för att blicka ut — men också ett fönster för att se in. Resultatet, 36 minuter drönande, tålmodig ambient, är alldeles, alldeles kristallklart: Philip Johnsons glashus är ett hem. Philip Johnsons glashus är ett instrument.
-
70. Kamasi Washington – Heaven and Earth
Text av Maja Björsne
Kamasi Washington fortsätter att ta jazzen in i populärkulturella sammanhang utan att för den skull tumma på jazzen i sig: han tillgängliggör utan att kompromissa och däri ligger stora delar av magin. Kompositören och saxofonisten från Los Angeles är kanske en av 2018 års mest produktiva – med dubbelsläpp under eget namn och därtill samarbeten med bland annat Ibeyi – men tillhör den talangfulla skara för vilka kvantitet inte hotar kvalitet. Heaven and Earth är ett ypperligt bevis på detta. Vi bjuds två och en halv timme ren skaparglädje – och sådant skapande sen.
-
69. Foxing – Nearer My God
Text av Jonathan Bonn
Med sitt tredje album har Foxing återuppfunnit sig själva. Nearer My God är ett definitivt avsteg från de något strömlinjeformade tongångarna på bandets tidigare album. The Albatross och Dealer var inga dåliga skivor i sin egen rätt, men på Nearer My God har Foxing spetsat till sitt sound och cementerat sin plats i skärningspunkten mellan emo och indierock. Samtidigt breder bandet ut vingarna över en uppsjö av genrer. Såväl det domedagsprofetiska titelspåret som den Brand New-flörtande Grand Paradise är arenavärdiga pärlor till låtar, medan slow burners som Five Cups och Lambert tillåts skina i sin sparsamhet tack vare Chris Wallas utmärkta produktion. Till och med när bandet experimenterar med udda stilmässiga val, som att basera Bastardizer kring en säckpipa eller att låta Gameshark urarta i elektronisk post-hardcore-frenesi, lyckas de bära upp sin akt med bravur. Nearer My God är en kompott av musikaliska influenser – ett splittrat, kaotiskt porträtt av ett band i allra högsta form.
-
68. Bambara – Shadow on Everything
Text av John Jonsén
Shadow on Everythings största charm är dess narrativ. Det hade kunnat vara det atmosfäriska som omger Bambaras becksvarta postpunk eller det dekadenta The Birthday Party-drivet som får New York-bandet att stå ut från mängden, men sättet som frontmannen Reid Bateh utvecklar karaktärerna på albumet är omedelbart fängslande. Från att huvudkaraktären träffar det romantiska intresset på den sakta malande Dark Circles, och hur hon trollbinder honom med vinjett-formade berättelser som utgör texterna till skivans första hälft, så får man som åskådare bevittna hur deras förhållande trasas samman när huvudkaraktären bara blir förälskad i hennes historier om hennes hemstad, men inte i henne. Shadow on Everything är lika mycket en western gothic-novell, som det är ett av årets bästa postpunkalbum.
-
67. Hermit and the Recluse – Orpheus vs. the Sirens
Text av Erik Blohmé
New York-baserade rapparen (och brandmannen) Ka och producenten Animoss skapade i år något sagolikt genom Orpheus vs. the Sirens. Eller kanske snarare något mytiskt – att koppla homeriskt bildspråk till New Yorks må ha gjorts tidigare, men inte i den här utsträckningen. Ka återkommer ständigt till Sisyfos, Jasons gyllene fäll, hydran och Hades, för att länka de mytologiska begreppen till saker som biltjuvar, mord, fattigdom och rasism. Det är ett anspråkslöst och introspektivt album, helt obrytt av vilka trender som råder inom genren just nu. Ka’s flow är långsamt och genomtänk, lågmält och nära mikrofonen, Animoss beats mjuka och varma. Den alternativa hiphopen lever och frodas.
-
66. Palm – Rock Island
Text av Jonathan Bonn
Palm är ett band som vänder ut och in på allt vad låtstruktur heter. Det är därför lite av en paradox (en medveten sådan) att de valt att ge sitt andra studioalbum den intetsägande titeln Rock Island. I grund och botten är det väl rockmusik Palm sysslar med, dock i dekonstruerad form – de kaotiska, oförutsägbara rytmerna och gränslösa låtstrukturerna gör det stundtals omöjligt att få grepp om vart bandet är på väg. Palm blandar sin icke-linjära mathrock med influenser från såväl Deerhoof som The Beach Boys till en tät massa av spretiga gitarrslingor och oberäkneliga taktartsbyten – lyssningsupplevelsen är lika mycket utmanande som belönande.
-
65. Pusha T – Daytona
Text av Amel Suljevic
2018 har varit fyllt med stora hiphop-händelser som skapat rubriker. Trots stark konkurrens så räknas nog ändå Pusha T:s krigsförklaring mot vår gode kanadensare där uppe på toppen som årets händelse. Men Daytona var dock så mycket mer än bara startskottet på årets event. Albumet är en rap-uppvisning av högsta klass. Den forne Clipse-rapparen är i vanlig ordning sådär rå och sylvass som bara han kan vara över arga och minimalistiska beats. Kanye Wests produktioner vittnar om en äldre version av sig själv där det genialiska örat för gamla soul- och rock-samplingar får ta plats. Virginia-rapparen visar att receptet fortfarande håller och befäster sin plats som en av vår generations bästa rappare.
-
64. Les Big Byrd – Iran Iraq IKEA
Text av Freja Wehrling
Hybridprojektet Les Big Byrd har ofta hyllats för krautrocken de tycks föra in i sammanhang den sällan huserar i. Förra årets Two Man Gang var ett exempel på just detta och i mångt och mycket den poppigaste låten som gruppen släppt, men kom aldrig med på Iran Iraq IKEA. Inte för att den saknas – albumet är ändå det glansigaste som gruppen har släppt. Men trots de mjuka tonerna talar både titeln och mollackorden om en mörkare sida av skivan. I I Fucked Up I Was a Child leker syntar mellan apokalyptiska textrader och Mannen Utanför vittnar om krångliga relationer. Det finns en slags kontext i Iran Iraq IKEA att både världen och det inre befinner sig i konflikt, ibland mellan varandra, ibland i inhemska strider och ibland genom att någon utomstående agerar. Kanske avsätter den utomstående en diktator, som i fallet med Irak, eller kanske det bara finns någon bredvid som förstår en. Albumet fångar konflikterna i det personliga och i omvärlden, allt i en hypnotiserande blandning.
-
63. David Byrne – American Utopia
Text av Martin Kørra
Om USA dränkts i skenet av tikifacklor så är American Utopia en spotlight mot en annan, bättre framtid. Med låttitlar som Every Day is a Miracle, It’s Not Dark Up Here, och Everybody’s Coming to My House är David Byrnes senaste skiva lika delar djupt oansvarig som nödvändig. Förstnämnda spår handlar om hjärnan som överkokt potatis, om paradiset i en hönas tankevärld (spoiler: majs), den sistnämnda är blixt i en flaska, till och med för någon som varit den konstnärliga själen i Talking Heads. Den på förhand aggressiva låttiteln Bullet visar sig vara en feel-good-historia om en kula som träffar sitt mål (The bullet went into him / His stomach filled with food / Many fine meals he tasted there / But the bullet passed on through / … / It went its merry way). Lämna det åt 66-åringarna att göra ”quirk” som inte är outhärdlig. Det här är eskapism och dadaistiskt vansinne som självförsvar (finns det något annat sätt att spela den här skivan på än barfota?), och i sitt livslånga uppdrag om att sluta göra sig förstådd har David Byrne i takt med tiden blivit mer begriplig än någonsin tidigare.
-
62. Travis Scott – ASTROWORLD
Text av Amel Suljevic
I Travis Scotts efterlängtade projekt ASTROWORLD tar Houston-rapparen sin allra bästa egenskap till nya nivåer. Likt sin stora barndomsidol Kanye West har Travis Scott en oerhörd förmåga att implementera olika musikaliska beståndsdelar, inspirationer och känslor in i sitt nöjesfält. Och likt mycket av hans föregående verk är det gästartister som skiner starkast på ett sätt, och återigen bevisar hans förmåga att kuratera helhetsverk. ASTROWORLD hyllar i vanlig ordning ljudet av hemstaden Houston kombinerat med det moderna trapsoundets hitpotential. Dränk det dessutom i ett hav av fängslande psykedeliska ljudmattor och du får kollaget som, trots sin innehållsmässiga svaghet, är alldeles för fängslande för att vifta bort. Hoppa på bergochdalbanan och åk med.
-
61. Young Fathers – Cocoa Sugar
Text av Jonathan Bonn
“It’s an amalgamation of how we see the world. Aesthetically pleasing, but fucked up.”, säger Young Fathers om titeln på deras tredje fullängdare Cocoa Sugar. Det bittra som kontrasterar mot det behagliga. Samma dualitet går också att finna i Glasgow-trions musik – en kärna av vackra och melodiska poplåtar, kryddade med stökig lo-fi-produktion och eggande dissonans. Vissa stunder bjuds det på mer av det förstnämnda än på bandets tidigare album – In My View och See How är bländande poppärlor till låtar, medan Wow och Toy antar mer nerviga, punkiga skepnader, med lika gott resultat. Young Fathers approach till albumet var till en början att låta mer “normala” än tidigare – något som de tröttnade på ganska snabbt. Tur var väl det, för bandets låtar glänser utan tvekan mest i den mer aggressiva och kaotiska skepnad vi är vana att höra dem. “If it ain’t broke, don’t fix it” – Young Fathers överträffar sig själva i alla fall.
-
60. Viagra Boys – Street Worms
Text av John Jonsén
När Viagra Boys gör allting fel, så blir det ändå rätt. På sociala medier delar de videor på när Sesame Street-Elmo snortar kokain, drygar med fans och pryder sina turnéposters med bilder på sångaren Sebastian Murphy när han dreglar öl. Vad får de för det? Grammisnomineringar, P3 Guld-framträdanden och världsturnéer med utsålda datum. En ren definition av diskrepans i teorin, om det inte vore för att Viagra Boys förtjänar allt det och lite till. Street Worms behåller bandets originalformula intakt – att Henrik Höckert levererar lika minimalistiska som oemotståndliga basgångar, som sedan kryddas av Murphys psykotiskt fascinerande texter – men visar samtidigt på en musikalisk mognad. Någonstans i gränslandet mellan vrickade genier som The Fall och Devo har Viagra Boys hittat sin plats, skriksjungandes om att bli påkommen med sin hemliga latexkällare i Down in the Basement och att surfa med någons morsa i Shrimp Shack, bland så många andra oförglömliga ögonblick. Det finns inget album under 2018 som har varit så fucked up, men ändå så underbart som Street Worms.
-
59. No Age – Snares Like a Haircut
Text av Jonathan Bonn
No Ages första album på fem år är en comeback som heter duga. Trots att hypen kring debutalbumet Nouns hunnit svalna kommer noiserockduon tillbaka med full kraft på Snares Like a Haircut. Soundet är skarpare, mer polerat och ännu mer melodiskt än vi tidigare hört från No Age. Shoegazeflörtande indierocklåtar som Send Me varvas med atmosfäriskt feedbackloopande på Third Grade Rave, medan punkiga nummer som Secret Swamp bryter av den meditativa stämningen och bjuder på fullständig gitarrattack. Snares Like a Haircut lyckas skickligt kombinera No Ages alla olika styrkor till ett koherent album som på samma gång låter drömskt, drivande och utmanande. Det är ett imponerande styrkebesked från ett band som på många håll nog räknats bort – eller åtminstone fallit i glömska. Hatten av.
-
58. The Samps – Breakfast
Text av David Winsnes
Nästan alla chillwave-fans är idioter, alltid nedrökta, aldrig självreflexiva. De bär på tomma insikter om världen efter att ha hört ett svävande beat. De är sentimentala och när en längtan efter naturen men verkar vara oförmögna att sluta ägna sina liv åt att kommentera Youtube-videor. Att alla är så här beror förstås också på just det som gör chillwave-musik så härligt: att det är enkla, dimmiga pophits som ofta handlar om att gå och bada. Larry Fitzmaurice beskrev i Vice en gång subgenren som en hel generations reträtt – en kollektiv önskan att få slappa efter 2008 års lågkonjunktur. Några år efter musikens momentum har The Samps uppdaterat stilen med softrock-tendenser, glitchig vaporwave, breakbeats och en discofanfar i fantastiska Let Me Down. Det låter som en ny mörk version av chillwave, där du beställt in en drink på stranden men plötsligt blir ivägspolad av en tsunami eftersom naturkatastrofer blir vanligare eftersom jorden håller på att gå under. Chillwave, fast den här gången med en tydligare fotnot om varför vi ånyo efterfrågar eskapism! Chillwave, med inbyggd väckarklocka!
-
57. Troye Sivan – Bloom
Text av Magnus Olsson
Troye Sivan är lika delar popidol och gayikon. På albumet Bloom blottar han sig själv, delar med sig om historier från garderoben och låter det ackompanjeras av samma storskaliga pop som Lorde gjorde med Melodrama. Titelspåret är mer uttömmande än en klassisk komma ut-historia, det är snarare en kärleksscen mellan Skams Isak och Even. Många skulle kunna vifta bort Troye Sivan som en radioartist i mängden, men på Bloom så blommar han verkligen ut på alla möjliga plan. Hitlåtarna ekar allt högre, han blir på allvar en röst för en ny generation, men framförallt visar han att hans artisteri inte är reducerat till perfekt skurna beats. Mellan radiosinglar som My My My! och Ariana Grande-samarbetet Dance to This bor också en inre Sufjan Stevens som med eftertänksamma textrader, betryggande stämband och harmoniska produktioner får vilken tonåring som helst att våga vara sig själv.
-
56. Drinks – Hippo Lite
Text av Rikard Berg
Drinks är inte en duo bestående av Nico och Captain Beefheart, men det skulle man kunna tro. Hippo Lite har nämligen ett visst lugn och en fullkomlig galenskap över sig på samma gång. Ibland känns det som att instrumenten spelar varsin låt, men kakafonin är svår att slita blicken från. Cate Le Bon och Tim Presley är de riktiga namnen bakom duon, två psych-galningar vars idéer krockat in i varandra. Resultatet är nästan utomvärldsligt – som om Alice tagit med sig en LP med White Light/White Heat i ryggan när hon klättrat ner till underlandet – som om Hippo Lite i själva verket vore The Shaggs mogna uppföljare till Philosophy of the World.
-
55. The 1975 – A Brief Inquiry Into Online Relationships
Text av Klas Mattsson
The 1975 har kanske mer än något annat band i år gjort sitt bästa för att fånga tidsandan. A Brief Inquiry Into Online Relationships är ett mastodontverk på en timme, där Matthew Healy beskriver absurditeten med det moderna samhället – från fake news till onlinedejting. Det är ett stort fall framåt för gruppen, som för första gången känns som en viktig röst i musiklandskapet. Albumets höjdpunkt är onekligen Love It If We Made It, där Healy i en perfekt sångleverans uppgivet konstaterar att det vore gött om vi klarade oss genom den här skiten. Det är en bra sammanfattning av året.
-
54. Kero Kero Bonito – Time 'n' Place
Text av Klas Mattsson
Kero Kero Bonito är allt och ingenting. I spännvidden mellan J-pop och Weezer finns denna postmoderna grupp, som balanserar sina kompositioner likt en lindansare – man vet aldrig om de ska ro det i hamn. På Time ’n’ Place är det dock nästan alltid målgång för gruppen som med humor, sanslösa popförmågor och experimentlusta har skapat ett av årets mest spännande album. Även texterna är absurda men underligt berörande, som på låten Dump, där Sarah Bonito sjunger om att besöka en soptipp för att slänga sin bortgångna papegojas bur, för att sedan inse att allt bråte har betytt något för någon en gång i tiden. Det är lika delar löjligt som det är fantastiskt.
-
53. Guerilla Toss – Twisted Crystal
Text av Rikard Berg
Tidigare i år skickade Elon Musk upp en Tesla i rymden som ska cirkulera kring Mars i miljarder år och spela David Bowies Space Oddity nonstop. Ponera att han blandat upp spellistan med lite Talking Heads, Frank Zappa och kanske ett par dagisramsor. Om aliens skulle plocka upp signalerna, vilja kommunicera med mänskligheten, göra en skiva och skicka ner den till jorden skulle den nog låta ungefär som Twisted Crystal. Här har Guerilla Toss tagit exakt det som gjorde fjolårets GT Ultra till en så bra skiva och bara lagt till lite mer pop i konceptet. Musiken är rolig som en rymdopera, tätvuxen som ett svart hål och hypnotisk som en evig omloppsbana runt Mars.
-
52. The Field – Infinite Moment
Text av Klas Mattsson
Axel Willner, alias The Field, har i över tio års tid släppt skivor på det legendariska technobolaget Kompakt. Till skillnad från många andra technomusiker är det framför allt albumformatet som lockar Willner. Sedan den fantastiska debuten har han i allt större grad börjat utforska långa, svepande ljudbilder – på Infinite Moment fortsätter han sin resa ner i avgrunden, men där nere på botten tycks han komma åt något av kött och blod. Likt hur den blodröda texten på omslaget kontrasterar det becksvarta, kontrasterar han de elektroniska ljudlandskapen mot något mänskligt. Hear Your Voice, en av hans absolut bästa kompositioner hittills, har en studsande basslinga, iskalla syntar och en mekanisk takt – men allt detta trängs långsamt undan av en avlägsen röst som tycks försöka kommunicera genom tekniklagret. Axel Willner fortsätter skapa musik som får tankarna att vandra iväg på bästa möjliga sätt.
-
51. Kids See Ghosts – Kids See Ghosts
Text av Erik Blohmé
När Kid Cudi och Kanye West förenas under samma flagg verkar de ta fram de bästa ur varandra. När de inte är upptagna av olika former av sexskämt styr de albumet mot oväntat emotionellt territorium, de behandlar sina trasiga psyken såväl som uppväxttrauman och rädsla inför framtiden. Kid Cudis patenterade ”hmm”-ande har verkligen hittat hem i Kanyes färgglada och omtänksamma produktion, och lugnet som skapas där blir i sin tur en passande fond för Kanyes utåtriktade och stojiga rap. De två rapparna (eller vad nu Kid Cudi egentligen definierar sig som) framstår på Kids See Ghosts som tvillingsjälar. För en längd på lite över 20 minuter visar albumet upp en otrolig bredd av idéer, än hörs grungeiga gitarrer samplade från Kurt Cobain, än julvisor spelade baklänges, features från Mos Def och Pusha-T, sprakande, noisiga beats och stilla atmosfäriska syntar. Helt klart en av höjdpunkterna för Yeezy-season 2018.
-
50. Anenon – Tongue
Text av Moa Björkman
Under en månad i en toscansk by ändrade Brian Allen Simon riktning. Långt från det Los Angeles-stadsmyller, som han tidigare tonsatt, kunde han spela in sina kompositioner med en vy som matchade hans ljudbild. Under de nästan äckligt pittoreska förhållandena föddes Tongue – ett nytt kapitel efter de tidigare, hårdare, elektroniska produktionerna i diskografin. Sömlöst rör sig albumet mellan neo-klassiskt, ambient och jazz, ändrar sinnesstämning mellan upphetsning och melankoli i passager utan avbrott. Med bland annat fältinspelningar från nämnd omgivning, en stor respekt för tystnaden och en luftig saxofon har Simon gestaltat drömmar och dov ångest med en eftertänksamhet som saknar motstycke. Även om ”suite” är en mer passande benämning, står det klart att Tongue är ett av årets vackraste album.
-
49. DJ Healer – Nothing 2 Loose
Text av David Winsnes
Han har släppt house, techno och ambient under Prince of Denmark, DJ Metatron och Traumprinz. Han är Någon, antagligen en tysk, uppenbart spirituell, för många garanterat lite för pretentiös. Men ge det en chans, bara testa. Efter kasserade projekt och en tids tystnad återuppstod han i år på påskdagen. Två album, ett under namnet Prime Minister of Doom och ett som DJ Healer. Det är under den senare pseudonymen som det blommar ut fullkomligt: änglakörer, poetiska samplingar, ett majestätiskt brus, beats som alltid verkar syresätta något levande. Varje låt på Nothing 2 Loose känns mer transcendental än den förra. Till sist kulminerar allt i avslutningsspåret Protectionspell: ”Creation is the opposite of dying”, viskar någon, kanske han. ”This is what keeps me sane.” När DJ Healer för handen över mixerbordet lägger han samtidigt handen över din panna.
-
48. Shame – Songs of Praise
Text av Magnus Olsson
På pappret kan postpunk från London kan lätt avfärdas som ytterligare ett NME-band i mängden. Shame, södra Londons nya darlings, har dock fler likheter med Elias Rønnenfelt och hans Iceage än tidstypiska UK-hajper. Deras anti-etablissemangsånger kanaliseras genom postpunkens alla olika skeden – från hypnotiska Angie, urladdningen Concrete och melodiösa Tasteless. Deras tydliga driv, rytmik och frenesi förflyttar snabbt deras lyssnare till en inrökt källare i London. Charlie Steen, bandets frontman, tycks dessutom vara exakt den där nonchalanta pådrivare till sångare som ett band med attityden ”Fuck you” stämplat i pannan bör ha. Som när han på euforiska huligan-hymnen One Rizla insiktsfullt och helt obrytt sjunger ”My voice ain’t the best you’ve heard / and you can choose to hate my words. But do I give a fuck”.
-
47. Negative Gemini – Bad Baby
Text av Nike Rydberg
Om Cocteau Twins proddades i Grimes sovrum och växte upp med My Chemical Romance så hade det förmodligen låtit som Negative Gemini. Den verkliga upphovspersonen Lindsey French är däremot ett före detta emo-kid från amerikanska Virginia, lika intresserad av 90-talets shoegazeband som av dess ravescen. EP:n Bad Baby blev hennes mest poporienterade släpp hittills och lät som ett tonsatt ”ligga gifta dö” (om det hette så). Känsloregistret svingade så vilt att texterna måste skrivas ut i versaler: ”GIVE ME YOUR CONSENT AND DON’T EVER STOP TOUCHING ME” var ett ikoniskt sätt att inleda titelspåret, följt av det tydliga konstaterandet ”THE WORLD IS JUST TOO SAD / IT’S REALLY BEAUTIFUL, TOO”. Sentimentala supersingeln You Weren’t There Anymore (tänk Gwen Stefani möter Ariel Pink) känns redan som en blivande kultlåt, och sammantaget framstod Negative Gemini som ett av årets stora framtidsnamn.
-
46. boygenius – boygenius
Text av Filip Hiltmann
Epitetet ”supergrupp” brukar slängas på alla projekt som bildas av redan namnkunniga artister – oftast mer felaktigt än korrekt. Det är sällan som supergrupper varken blir långvariga eller ger ut något av bestående hög kvalitet, utan känns många gånger mer som ett roligare tidsfördriv med musikervänner. Undantaget som bekräftar regeln är när Phoebe Bridgers, Lucy Dacus och Julien Baker – tre artister som alla har blomstrande solokarriärer – slår sina påsar ihop och släpper en av årets absolut främsta EP:s. Med bas i samtligas solokarriärer kokar de på sitt självbetitlade debutgiv ihop något som i högsta grad känns som en gruppinsats. Bakers karaktäristiska stämma, Bridgers låtskrivande och Dacus personliga textmaterial – allt finns med utan att någon del på något vis ta mer plats än en annan. Kort och gott: boygenius är 2018 års Travelling Wilburys, och förhoppningsvis går de inte supergruppsdöden till mötes på ett bra tag.
-
45. Ravyn Lenae – Crush
Text av Amel Suljevic
Redan i fjol fick vi ett smakprov på hur väl Ravyn Lenaes färgrika soulröst gifter sig med The Internets golden boy Steve Lacys produktioner. Den lekfulla singeln Sticky var en aptitretare inför den stundande EP:n och man kan lugnt säga att resten av måltiden smakade väl. Den blott 19-åriga Lanae har en röstpalett som i sällskap av Lacys varma ljudmattor skapar en musik som känns lika delar nostalgisk som modern. Crush är ett kvitto på att Chicago-dottern gör sig lika bra över eklektiska beats (som hennes tidigare verk producerade av Monte Booker bestod av) som den klarar av funkiga basgånger och distade gitarrer. Ravyn Lenae är modern soul som är här för att stanna.
-
44. V/A – In Death’s Dream Kingdom
Text av Martin Kørra
Ta en litterär förgrundsgestalt som T.S. Eliot, välj en dikt, anlita 25 experimentella, elektroniska kompositörer och musiker. Spela in en skiva. Skivetiketten Houndstooth firade sin 5-årsdag på ett exemplariskt sätt. Genom att göra ett samlingsalbum som beter sig som ett vanligt, enhetligt album undvek man formens återkommande brister och kunde med Eliots makabra dikt ge fokus till musiken. På konvolutet satte man en död man på en död häst på en bädd av vissna blommor. Mörk musik för mörka tider, beskrev man det. In Death’s Dream Kingdom har alla kännetecken från ett klassiskt, gammalt verk, men i akter som Pan Daijing, Peder Mannerfelt, Hodge och Kangding Ray hittade man något omisskännligt modernt. Världens upphörande har tack vare det politiska klimatet reducerats till en klyscha inom populärkulturen och konsten, men den avslutande, maniska ramsan i De ihåliga männen, är i sin originalkontext fortfarande lika obehaglig. Spänt över den här 25 låtar starka samlingen fångade man den känslan och mer därtill.
This is the way the world ends
this is the way the world ends
this is the way the world ends
not with a bang but with a whimper. -
43. Peggy Gou – Once
Text av David Winsnes
Den Berlin-baserade sydkoreanen Peggy Gou har slitit för sitt erkännande. I fjol gjorde hon över 150 spelningar och har i år spelat sets inför proppfulla publikhav på Slakthuset och Way Out Wests Dungen-scen. Kanske blir det lite lättare att vara en arbetsnarkoman om ens jobb är att få andra att glömma sina jobb. ”The idea is that everyone has something they want to forget, so let’s try to achieve that in this song, in this moment”, beskrev Gou årets kanske största houselåt i en intervju med NPR. It Makes You Forget (Itgehane) är förstås huvudattraktionen på EP:n Once, men samtliga tre spår är fulländade i vad de åtar sig. Tre perfekta stämningar att plocka fram för en av världens mest spännande DJ:s.
-
42. Daughters – You Won’t Get What You Want
Text av Nikolas Berndt
Du sitter i ditt rum vid ditt fönster, kanske på sängkanten. Väggarna runt om dig är alldeles för höga och alldeles för nära att kollapsa ner på dig, och driver dig till den plats du inte låter någon annan äntra, knappast dig själv. På noisebandet Daughters comeback-album tvingas vi förbi de gränser och barriärer som vi bygger upp runt om oss för att ens kunna hantera vardagen. You Won’t Get What You Want är en konstant påminnelse om det vi trycker undan, det bestialiska skriket som ständigt hålls tillbaka, den balansgång som försöker hålla verkligheten och psyket intakt. Med sitt klaustrofobiska och industriella ljudlandskap spejar de ögonen inåt och visar vad som sker när man, på gott och ont, tillåter sig själv att bara släppa taget, att motstå allt som görs i det normalas namn.
-
41. Lykke Li – so sad so sexy
Text av Stina Vickhoff
Lykke Li är definitivt en av årets mest efterlängtade hemvändare. Fyra år har gått sedan senaste plattan och förväntningarna var rimligt höga, och med so sad so sexy infriades alla med råge. De fyra år som passerat sedan I Never Learn har kantats av livets finaste och livets sorgligaste – hon har fött en son, separerat från sonens pappa och förlorat sin mamma. Hon har varit transparent med att so sad so sexy kommit till ur sorgen av ovanstående, och det känns stundtals genant att vara så nära, som att lurka i någon persons absolut innersta. Men det gör ju också att det blir så jävla bra. Lykke Li har tagit flera megakliv framåt i år, både som liveartist och musiker. Hiphopinfluenserna tillsammans med hennes ljuva röst är en perfekt match och sista spåret på skivan, Utopia, förtjänar det i sig ett eget pris.
-
40. Pinegrove – Skylight
Text av David Winsnes
Ett tag hade det kunnat göras en tårdrypande film om Pinegroves genombrott, om hur deras nischade americana-rock fann ett törstande community och hur deras interaktion med fans tog dem från källare till stora spelställen utan att det slutade kännas som en källare. Sedan gick symbolen för emorörelsens sociala ansvarstagande, vokalisten Evan Stephens Hall, ut under #metoo-hösten och berättade i vaga termer om att han hade blivit anklagad för ”sexual coercion”. Pinegrove tystnade i ett år och Hall skulle gå i terapi, båda önskningar från offret. Läs förslagsvis Jenn Pellys ingående Pitchfork-artikel om situationen – att försöka återge det komplexa sammanhanget i denna lilla ruta skulle vara en del av problemet med dagens debattklimat. Pinegrove återvände sedan i september i år med albumet de redan hade skrivit klart den där hösten. Det är en varm, självreflexiv och kärnfull samling roots rock-låtar. Intäkterna skänks precis som tidigare till välgörenhet. Det finns inget självklart sätt för Pinegrove att fortsätta existera. Skylight är hur de valt att göra det. I all sin enkelhet är det en fin skiva, en lyhörd återkomst.
-
39. Christine and the Queens – Chris
Text av Maja Björsne
Frankrikes kanske just nu hetaste popnamn är utan tvekan Christine, trots att hon egentligen heter Héloïse Letissier och därtill ofta hänvisas till som enbart ”Chris”. Chris heter också uppföljaren till 2014 års Chaleur humaine. Precis som då gör Christine and the Queens år 2018 nostalgisk, nyfiken och medryckande pop, drypande av 80-tal och franskt neon – oavsett om du väljer att lyssna på franska eller engelska. För valet finns! Letissier löser problematiken kring att skriva på sitt eget språk i en bransch som många gånger favoriserar engelskspråkig musik, genom att helt enkelt släppa dubbelspråkigt. Det är lika innovativt som det är trotsigt.
-
38. Sarah Klang – Love in the Milky Way
Text av Stina Vickhoff
Sarah Klang tog begreppet ”kometkarriär” till nästa nivå under 2018. Hon fanns innan sitt hyllade framträdande i På spåret, men det var ändå först då den stora massan fick nys om denna gudagåva till pipa. Debutalbumet Love in the Milky Way släpptes tidigare i år och möttes av ett rungande ”ja tack!”. Det är glada toner med hjärtekrossande texter, så man kan ta till sig av texten utan att bli neddragen i mörkret. Fantastiska balladen Mind, indiepoppiga Vile och debutsingeln Left Me on Fire kanske gjorde Sarah till ”the saddest girl in Sweden”, men hon gjorde oss lyssnare till the happiest.
-
37. Khruangbin - Con todo el mundo
Text av Magnus Olsson
Con todo el mundo är Khrungabins andra fullängdare och en total hängivenhet till instrumental psykedelia. Den tio-spåriga historien tar oss genom epoker, stilar och kontinenter, ständigt uppbackad av ett tillbakalutat groove som om det vore upphittad thaifunk från fjärran. I själva verket är det medvetet skapat – en clash av spanska rötter, iranska influenser och en hint till Curtis Mayfield. Kanske är det här en produkt av AI, det nya ”world music” eller bara en jam-session Houston-trion emellan. Deras trippande skapelser tar med lyssnaren på en musikalisk resa – oftast endast uppbackad av en basslinga från ovan. Med små estetiska medel som viskande sång, svepande ljudbilder och retroriff förflyttar de oss till närmaste öken eller rent av bara en söndagseftermiddag.
-
36. serpentwithfeet – soil
Text av Rikard Berg
serpentwithfeet är en udda fågel på den amerikanska soulscenen. Med sin skolning i genrer som gospel och opera låter han som ingen annan. Med soil kommer allt ljus rakt på honom, tack vare en produktion som lyckas med att både vara avskalad och experimentell. Huvudpersonens alla vrår lyses upp och Josiah Wise, som 30-åringen egentligen heter, låter nästan brännskadad av processen. soil är inte en skiva om kärlek, lika mycket som det är en skiva om besatthet. Hans innersta känslor rivs ut som i någon slags exorcism. Resultatet är en av vår tids mest säregna soul- och R&B-skivor.
-
35. Jenny Hval – The Long Sleep
Text av Rikard Berg
Jenny Hval kan vara hård och ha vassa kanter, men inte här. The Long Sleep är en fyraspårs-EP i norskans mästargren – att bygga något fluffigt och luftigt mellan tonerna. Och det hon bygger upp ges all tid i världen att flyta ut i sina hörn, trots att vi egentligen inte pratar om mer än 23 minuter. Alla låtar är nämligen variationer av samma låt, där Spells är det självklara huvudnumret. Den glittrar och svävar och gräver sig in i själen. På de tre resterande spåren visar hon upp sin enorma bredd som artist, när hon bänder och böjer på samma grundmelodi till drone och jazz och ambient och spoken word. The Long Sleep låter som sin titel – som en underbar liten evighet.
-
34. Death Grips – Year of the Snitch
Text av Erik Blohmé
Year of the Snitch är en snedtripp på Kellys klockan 02:30 en torsdag. Year of the Snitch är en hemmafest i Mc Rides Toyota. Year of the Snitch är ett laglöst område där Death Grips skjuter ner dig med soft air guns. Year of the Snitch är en natt ensam på Denver Air-flygplatsen. Year of the Snitch är de svartgrönaktiga andarna i Krakow. Year of the Snitch är att dricka kolloidalt silver ironiskt. Year of the Snitch är Maria Sharapova, den ryska tennisstjärnan. Year of the Snitch är en hemsökt badbrygga. På sitt mest gränslösa släpp hittills rör sig Death Grips från noiserock till rave till glitchig hiphop till jazzig spoken word. Det är gränslöst och lika flytande som MC Rides sinnesrubbade referenser. Year of the Snitch är precis vad Death Grips gör bäst, vad det än är.
-
33. Anna von Hausswolff – Dead Magic
Text av Moa Björkman
Att kalla Anna von Hausswolff för medeltida är inte en taskig synonym för ”utdaterad”. Det är svårt att använda en annan benämning när hon så självklart tonsätter häxprocesser, grandiosa kyrkor och totalt mörker. Dead Magic är en hommage till det högst hemliga, väl undangömda och det som kanske, kanske inte ens finns. Med den essentiella kyrkorgeln och den vässade rösten leder hon oss in i det bottenlösa dunklet av djupt ångestladdad doomrock, banar väg in i oupptäckta territorium utan att tveka. Där finns demonskrik och dödsmarscher, men också det det allra vackraste ljuset. Ett mässande över det obskyra – och en perfekt uppföljare i diskografin.
-
32. Janelle Monáe – Dirty Computer
Text av Freja Wehrling
Janelle Monáe har alltid tänjt gränser med sitt artisteri och det har allt som oftast innefattat anspelningar på teknik. Redan på första EP:n Metropolis illustrerades hon som en robot och på senaste Dirty Computer har hon tagit det längre än någonsin. Till albumet har hon släppt en film, lika fylld till brädden med 80-talsreferenser, färg, politik, sex och dans som albumet självt. Dirty Computer är både som film och platta så fantastiskt livsbejakande och viktig, och kombinerar dessa element till klimax. På skivan finns det oändliga exempel på detta, men kanske beskrivs det bäst i låtarna Pynk och Screwed. Den förstnämnda, vars video karaktäriseras av Monáes ”vaginabyxor”, är lika högljutt feministisk som den är lågmält genial i sin musikalitet. I Screwed fortsätter temat, och här konstaterar sångerskan tillsammans med Zoë Kravitz att världen är fucked och att en själv också kanske ska ta och bli fucked som motvikt. Det är en konst att göra politiska album i sig, men Janelle Monáe lyckas både med detta och med att göra det till en exploderande glädjebomb på samma gång.
-
31. Hop Along – Bark Your Head Off, Dog
Text av Jonathan Bonn
“So strange to be shaped by such strange men” är ett återkommande mantra på Philadelphiabandet Hop Alongs tredje fullängdsalbum. Det är ett konstaterande som inte bara gäller på det personliga planet – hela vår samtid tycks vara formad av män med tvivelaktig inställning till rätt och fel. Vare sig det gäller klimatförnekelse, krig eller biblisk brödrarivalitet avhandlar Frances Quinlan samtliga med hjälp av otaliga sammanvävda narrativ. Hennes intrikata och målande textförfattande är inte bara fantastiskt i sin egen rätt. Bandets täta, detaljrika instrumentation pendlar mellan allt från americana till barockpop och emo, och Quinlans unika, dynamiska röst är variabeln som fullbordar ekvationen. Bark Your Head Off, Dog är Hop Alongs mest klarsynta samling låtar hittills, och även en av årets mest engagerande indierocklyssningar.
-
30. Leon Vynehall – Nothing Is Still
Text av Hugo Gerlach
Rojus (Designed to Dance) var, precis som titeln antyder, ett fantastiskt housealbum med spår skapta för dansgolvet. Uppföljaren Nothing Is Still kunde inte vara mer olik: mjuk ambient med sparsamma houseinfluenser och en varma ljudbilder. Leon Vynehall utnyttjar sin imponerande ljudpalett med självsäkerhet och utforskar resolut nya genrer och stilar. Elementen från hans house dekonstrueras, detaljerna lyfts fram för en mer cineastisk upplevelse. Med sina farföräldrars migration från England till USA som inspiration tar Vynehall med lyssnaren på en fantastisk ljudresa. Från de eleganta och nervöst kittlande strängarna på From the Sea/It Looms (Chapters I & II) via den alienerande kicken på Trouble – Parts I, II, & III (Chapter V) till tryggt omslutande Ice Cream (Chapter VII) är Nothing Is Still en storslagen och djupt engagerande upplevelse.
-
29. Courney Barnett – Tell Me How You Really Feel
Text av Olivia Nordell
Styrkan i Courtney Barnetts musik har alltid legat i alldagligheten i texterna – stundtals som träffsäkra vardagsskildringar, stundtals som terapisessioner med en själv. Hennes musik är tragikomisk, sällan självömkande utan med en självsäker distans till sin egen ångest. Tell Me How You Really Feel är inget undantag mot regeln. Med texter som ”I need a little time out from me / And you” och ”Sometimes I get sad / It’s not all that bad” visar hon hur lätt det kan vara att uttrycka sig så länge man bara hittar orden. Det är ett modigt album, men främst ett album som är lika lättillgängligt som det överraskar och lämnar en till att hitta gömda skatter mellan gitarrerna.
-
28. Marie Davidson – Working Class Woman
Text av Hugo Gerlach
På Working Class Woman vänder Marie Davidson blicken mot sig själv. Ett narrativ som kretsar kring hennes upplevelser inom musikindustrin, med ett fokus på turnélivet, livespelningar och dess frustrationer. Över vassa elektroniska produktioner inom allt från tillspetsad electro, minimal synth och pumpande techno är hon omväxlande djupt ironisk och gravallvarlig. Davidson spelar alla roller utmärkt: oavsett om det är irriterande fans (Your Biggest Fan), dominerande yogainstruktör (Work It) eller manisk dansare (The Psychologist). Marie Davidson frodas i förvirringen i vad som är allvarligt och inte, och i det orkestrerade kaoset har skivan också sina mest omtumlande ögonblick.
-
27. Iceage – Beyondless
Text av John Jonsén
För fem år sedan kunde man inte ens föreställa sig att Iceage skulle skriva en så vacker och ömtålig skiva som Beyondless. Att bandet som en gång i sina yngre dagar sålde fickknivar och sitt eget hår som merch och spelade hänsynslös postpunk släppte Pain Killer och Plead the Fifth i år känns helt overkligt. Men alla ska vi hitta vårt rätta jag – för Iceage har det inneburit en växtspurt in i Nick Cave-territorium på föregående Plowing Into the Field of Love, som på Beyondless har blommat ut till någonting lite mindre dekadent och rastlöst. Under Catch It så syns den mest vuxna sidan av Iceage någonsin, som samtidigt ger utlopp för några av frontmannen Elias Rønnenfelts mest välskrivna textrader: “Time moves forward quickly / Moves in twenty-four hour segments / Racing for the soul / To grab chokehold / Of the minute hands”. Det går att debattera huruvida Beyondless är Iceages bästa skiva eller inte, men en sak är säker: det är skivan som de alltid velat skriva.
-
26. Frankie Cosmos – Vessel
Text av Freja Wehrling
När Greta Kline sjunger är det som att hon antar ens tankars egna röst. Det är inte nödvändigtvis de exakta meningarna hon sjunger, utan det är hennes förmåga att få världen att bli personlig. På Vessel är omgivningen täckt av det där filtret som folk använder på Instagram som får allt att glittra, till och med de saker som är helt igenom negativa. I Being Alive går refrängen på repeat och upprepar ”Being alive / Matters quite a bit / Even when you / Feel like shit” och att allt suger, men ändå är bra, känns som ett genomgående tema både på Vessel och i Klines artisteri. Albumet rör sig från lyckliga stunder (Duet) till mindre lyckliga sådana (Apathy), hela tiden med en smärtsam uppriktighet som får Frankie Cosmos att stå ut från den oändliga rad DIY-popartister som finns.
-
25. Markus Krunegård – I huvet på en idiot, i en bar, på en ö, i ett hav, på en ö, i en bar, i huvet på en idiot
Text av Magnus Olsson
I över ett decennium har Markus Krunegård befunnit sig i navet för svensk popmusik. Inget tyder på att prinsen av Peking lämnat tronen. På I huvet på en idiot, i en bar, på en ö, i ett hav, på en ö, i en bar, i huvet på en idiot befinner han sig i högform efter några års frånvaro där han kraschlandat i den berömda väggen. All den hetsen, stressen och ångesten har använts som kreativt bränsle när han återigen får självklarheter att låta som både visdomsord, terapi och livsråd. Han spottar gator och platser som en turistguide, har lyssnat väldigt mycket på The War on Drugs (arrangemanget låter stundtals därefter) och visar upp sin bästa Krunegårdska med rader som ”Du kallar det strangeness / Jag kallar det Strängnäs”. På den här virriga plattan kastas vi från nya roadtrip-klassiker, utsökta ballader och Krunegård för första gången i duettformat. Allt genomsyras av hans bästa skaparglädje sedan debuten Markusevangeliet.
-
24. Melody’s Echo Chamber – Bon Voyage
Text av Rikard Berg
“This is a promise to my heart…” börjar Melody’s Echo Chamber på sin storartade återkomst. “… I can’t keep falling from so high.” Textraden, precis som hela albumet, är lika mycket en kärleksförtröstan som det bokstavligt talat är på liv och död. För ett och ett halvt år sedan bröt Melody Prochet ryggen och var nära på att inte överleva. När hon nu väl är tillbaka andas hela hennes musik av en tacksamhet inför att bara få leva. Inte minst märks det i att Bon Voyage svämmar över av färger och idéer. Hon utforskar nya riktningar med lekfull nyfikenhet, och i produktionssällskap av bland annat Dungens Reine Fiske så cementerar hon sin plats som en av psychpopscenens både största och varmaste stjärnor.
-
23. Kanye West – ye
Text av Erik Blohmé
“Just say it out loud to see how it feels” kan vara det sämsta råd Kanye West gett någon, och eventuellt det sämsta mottot att försöka leva efter. Ändå är det denna textrad från I Thought About Killing You som han förverkligat kompromisslöst under hela 2018. Visst utvecklas tankar och resonemang i dialog och debatt, men ingen var beredd på var Kanye befann sig mentalt i år, inte heller han själv. Efter ett, beroende på hur man ser det, lyckat/misslyckat år som nyandlig kärleksprofet med Trumpsympatier och ambivalent inställning till slaveri medgav han, som sista person att inse det, att han låtit sig vilseledas. Presidentvalet 2020 har blivit en kandidat fattigare. Kvar står vi med albumet ye, en riktig röra även det. Att albumets mest personliga låt visade sig vara spökskriven är för mig det egentliga beviset på att Kanye West numera till 100% tappat förståndet. Men om vi tar ett steg tillbaka är det desto lättare att uppskatta ye för vad det är. Ett rått, roligt och lättsamt album, ofärdigt men älskvärt. Inte alls särskilt märkvärdigt egentligen, men Kanye kan konsten att komplicera saker bortom alla rimliga gränser.
-
22. Mitski – Be the Cowboy
Text av Olivia Nordell
För Mitski finns inga regler – stilistiska knep och spår av genrer blandas hej vilt i ett virrvarr av mystik och plötslig klarhet. Disco, country, goth och synt skapar med varje enskilt spår en egen liten värld, som i sin tur blir parallella världar i ett och samma Mitski-universum. Att de allra flesta låtarna bara är drygt två minuter långa gör att man med full kraft slungas in och sedan ut igen, kastas ut precis när man blivit inbjuden. Dynamiken i kaoset gör Be the Cowboy till det starka album det är – man vet aldrig vad som väntar på andra sidan.
-
21. Blood Orange – Negro Swan
Text av Maja Björsne
Dev! Hynes! Kanske finns det ingen som är bättre än Blood Orange på att ge kropp och ljud till tvåtusentalets politiska brännfrågor – de om identitet och etnicitet, samhälle och individ. Vi känner igen tematiken (i stora drag är den densamma som på 2016 års Freetown Sound), tvingas att erkänna att vi saknar det riktigt dansanta, samtidigt som vi snärjs, ordentligt, av omsorgsfullt formulerade tonföljder och budskap. Negro Swan är gospel och blåljus, de ständigt aktuella – och därigenom kanske inaktuella – frågorna gjorda aktuella, på nytt och igen. Hur får man något statiskt att inte tappa momentum? Fråga Dev Hynes. Han lyckas nämligen ännu en gång med konststycket att göra dynamik (och musik) av det konstanta.
-
20. Low – Double Negative
Text av Erik Blohmé
Double Negative låter som en hemsökt studio där instrumenten börjat spela sig själva, eller ett elektroniskt tempel där andevärlden blöder igenom årtusenden av statiskt brus. Våldsamma pulserande slag mot ömma röster, sånger som fossiler inuti stenhård marmor. Under ytan är det ett regelrätt välskrivet Low-album bland många andra goda skänker bandet gett oss sedan 90-talet, men på Double Negative är det ytan som räknas. Det är som ett vackert, sargat, blödande landskap med kemiskt lysande sjöar och oändliga avstånd. Det handlar om att se en tunn melodi kämpa mot ett hav av rasande distortion och gitarrer som vrålar på hundra mils avstånd. Det är ett sound att dö för helt enkelt. Double Negative är filmiskt, sorgset och underbart.
-
19. JPEGMAFIA – Veteran
Text av Johanna Eliasson
JPEGMAFIA finner ingen hejd. Veteran är så sprängfylld av juxtapositionerade samplingar och kulturreferenser att det nästan svämmar över, som om Barrington DeVaughn Hendricks har öppnat Pandoras ask och allt flyger ut. Trots Veterans potens är det ett album från någon som har tröttnat på det mesta. Distansen till omvärlden påminns gång på gång med det återkommande samplingen ”You think you know me”, om man nu skulle ha råkat falla in i att njuta av den glitchiga låtkaskaden och för tillfället glömt att allt är egentligen är poänglöst.
-
18. Beach House – 7
Text av Maja Björsne
Victoria Legrand och Alex Scally valde att inte komplicera saker och ting mer än nödvändigt när de skulle sätta namn på sitt sjunde album som Beach House. Det blev kort och gott 7 – och vad är egentligen poängen med att göra svårt av enkelt? På 7 både fortlever och utvecklas det Beach House vi känner sedan tidigare: drömpopens bitterljuva regenter gör sitt som de gör det bäst, och även om det handlar om ett inåtblickande självutforskande, snarare än ett extrovert försök till förnyelse, är det svårt att värja sig för Beach House. Det finns trots allt inga som de.
-
17. Jon Hopkins – Singularity
Text av Nikolas Berndt
Jon Hopkins har ständigt experimenterat i gränslandet mellan det strikt, repeterande maskinistiska och den blomstrande, växande organiska naturen av elektronisk musik. Med 2013 års Immunity krossade han inte bara alla förväntningar om vad som faktiskt går att göra med IDM, utan introducerade samtidigt en otrolig melankoli till sina pulserande och nästan aggressiva spår. Årets Singularity vänder ut och in på Hopkins ständigt utmanade verk och blottar en sida av honom som snarare förlitar sig på lyssnarens tålamod än på oväntade manövrar. Genom att skapa en ljudbild som totalt sänker ner en i ett universum av syntar som låter som slagverk, och ambient dissonans som tycks vara ljudet av rymden ovan, är resultatet en farkost inom vilken galaxens alla hörn, från de mest omfattande till de mikroskopiska, utforskas.
-
16. MGMT – Little Dark Age
Text av Klas Mattsson
MGMT har tagit god tid på sig att släppa Little Dark Age. Deras tidigare alster, det självbetitlade MGMT, känns så här i efterhand som ett syrefattigt försök att hitta nya vägar framåt. På Little Dark Age har de däremot redan letat klart. Det finns en glädje i musiken som inte har infunnit sig för bandet på många år. Från gothsyntar på titelspåret, den välkomponerade When You Die, den medvetet löjliga Me and Michael, turbopopen på One Thing Left to Try, till allsången på Hand It Over. MGMT har gjort upp med sin historia, äntligen hittat sig själva och skapat sin kanske bästa skiva hittills. Det var värt väntan.
-
15. Skee Mask – Compro
Text av Hugo Gerlach
Tysken Bryan Müller skapar som Skee Mask en unik blandning av IDM, techno och jungle. På Compro är han mer återhållsam än tidigare: tyngdpunkten ligger mer åt mjuk ambient snarare än aggressiv breakbeat jämfört som på debuten Shred. Compro lyckas vara genomgående organiskt, vilket är imponerande då skivan är extremt perkussionsdriven där alla nedslag är utsökt uttänkta. Något mystiskt, isande, reserverat, expansivt, nästan övernaturligt ligger över samtliga spår: det växelvis obehagliga/betryggande bubblandet på Rev8617, de Twin Peaks-osande ackorden på 50 Euro to Break Boost eller kontrasten mellan de travande trummorna och lugnande, utomjordiska ljuden på Flyby Vfr. Som om ett transcendent väsen övervakar processen från en annan dimension, men dess andetag stundtals penetrerar sig in i vår verklighet och yttrar sig i musiken. Få artister besitter förmågan att sy ihop så eklektiska spår till en enhet, att få dig att vilja kasta sig mellan dansgolvet och soffan, att tappa hakan när du upptäcker en ny detalj på femtionde genomlyssningen. För att vara ett renodlat elektroniskt album är Compro makalöst levande.
-
14. Nils Frahm – All Melody
Text av Filip Hiltmann
Den tyske ljudkonstnären Nils Frahm har under de senaste åren intagit rollen som en neo-klassisk rockstjärna. Utan att på något som helst vis tumma på sina artistiska visioner har han bemästrat såväl stora festivalscener som klubbar och mäktiga konserthallar. Årets giv, All Melody, är både det mest ambitiösa och fulländade han har skapat hittills. Albumet – som klockar in på mastiga en timme och fjorton minuter – är byggt runt fler instrument än bara tangentbaserade, och spelades i det omfattande Funkhaus-studiokomplexet i Berlin. Äventyren i studion har resulterat i en atmosfärisk klangvärld som cirkulerar kring syntar, pianon, flöjter, och trummaskiner applicerade på en rad vitt skilda tempi. Från inledande The Whole Universe Wants to Be Touched till avslutande Harm Hymn tar Frahm med oss på en resa som känns så mycket större än vad som kan rymmas på ett album – tangenternas mästare år 2018 heter Nils Frahm.
-
13. Against All Logic – 2012-2017
Text av Magnus Olsson
Nicolas Jaar är en av vår tids stora innovatörer – såväl under eget namn som under Darkside har han sprängt ny musikalisk mark. Från ingenstans släppte han albumet 2012-2017 under artistnamnet Against All Logic. Den hemliga housefesten är dock något mer än gamla rester – det är ett vackert klubbmanifest signerat det kreativa geniet Jaar som ständigt tycks få utlopp för nya upptåg. Här varvas långa grooviga loops med melankoliska undertoner. Trots att han oftast rör sig i musikens ytterkanter, släpper han på detta album alla möjliga spärrar och letar sig in i hjärtat av dansgolven med banger efter banger. Givetvis följer tempot efter och lämnar hans ofta släpande ljudbilder hemma, för att i stället skapa storslagen rytm, leka med elektroniska trummor och leta upp någon gammal soulsampling (eller varför inte Kanye West). Resultatet är ett av årets färgstarkaste housealbum.
-
12. DJ Koze – Knock Knock
Text av Magnus Olsson
Den tyske producenten Stefan Kozalla har harvat runt flitigt bakom DJ-bås och tagit med sig intryck från världens alla möjliga dansgolv. Vad man slås av är att han aldrig står still, han låter sin musik fullkomligen glida in genom epoker, genrer och alla omöjliga tänkbara sammanhang. När han 2015 släppte DJ-Kicks var det med nya musikaliska stilar, samarbeten och en experimentlust som fortsätter sätta ton i hans skapande. På nya Knock Knock (knockas) man av hur alla mixtapes och vinylsamlingar kokats ned till en komplett retrobomb av bästa Alan Braxe-snitt. Förutom kronjuvelen Pick Up, ett av årets bästa elektroniska spår, finns här en sommarvärme som får varje sekund att kännas som en stund i tropikerna. Ett festglatt soundtrack som i housesammanhang dessutom vågar ta okonventionella samarbeten som akustiska bidrag från José González. Det här är 78 minuter av lek för alla sinnen, inte bara dansgolven.
-
11. U.S. Girls – In a Poem Unlimited
Text av Freja Wehrling
2018 var konsekvensernas år. Efterdyningarna av metoo, Rysslandsutredningar och nazistmarscher gav sig till känna. Det här betydde också att konstverken av det tidigare årets kaosartade händelser publicerades och släpptes. In a Poem Unlimited är i högsta grad ett sådant verk. U.S. Girls skapade med en stor del av Torontos jazzscen en grundlig platå att stå på och härifrån spelas den politiska pop som albumet består utav, utan att någonsin be om förlåtelse för att den tar plats. För det gör den. Välartikulerade historier om aggressiva män (Velvet 4 Sale), om lömska sådana (Pearly Gates och M.A.H.) och om världens grundläggande orättvisor (Rage of Plastics) ges ut med en finess som inte går att värja sig mot. Och varför skulle man vilja det? Världen må vara en hemsk plats, men just artister som U.S. Girls lyckas göra den fantastisk ändå.
-
10. Amen Dunes – Freedom
Text av Jonathan Bonn
“We play religious music, don’t think you understand, man”. Damon McMahons rader på Freedoms kalejdoskopiska öppningsspår Blue Rose sätter fingret på andemeningen i Amen Dunes skapande. Det närmast spirituella sökandet efter förståelse, förlåtelse och självinsikt genomsyrar Freedom – ett album där McMahon gör upp med sin egen historia och hittar en väg genom den sorg som inte bara drabbat honom, utan förföljt honom genom livet. Under albumets gång behandlar McMahon sin trasiga relation till sin pappa och chocken efter sin mammas obotliga cancerdiagnos, men i stället för att låta sig sväljas hel av sorgen hittar han nya vägar, finner ett ljus i mörkret och försonas med både sin nutid och sitt förflutna. Freedom är en gripande och djupt personlig dokumentation av McMahons inre väsen. Det är mörkt, suggestivt och psykedeliskt, men på samma gång luftigt, varmt och inbjudande – ett album som gjort för att fördjupa sig i och återvända till i många år framöver.
-
9. Yves Tumor – Safe in the Hands of Love
Text av Johanna Eliasson
Yves Tumor skapar hela tiden sina egna premisser för hur musik kan låta. Han låter aldrig lyssnaren ta något för självklart på Safe In The Hands of Love. Varje spår hittar sitt eget utrymme att utforska, som om de har fått gro i var sitt provrör och har fått växa till något aldeles eget. ”Won’t you cry next to me?”, sjunger han på Economy of Freedom och sammanfattar sinnesstämningen på albumet. Närhetslängtan och politik blandas in i voluminösa ljudbilder som fångar upp ett noise-igt collage av musikstilar och intryck. Strävan efter att hålla sig hel i en värld där just detta känns allt svårare är det som för samman spåren och tillsammans är de en uppsättning ögonblicksbilder från vår tidsålder.
-
8. Tirzah – Devotion
Text av Nike Rydberg
Tirzah är inte en hologramduo bestående av Arthur Russell och Aaliyah. Däremot fick Tirzah Mastin, som hon egentligen heter, sitt stora genombrott med en säregen korsning av de alltmer sammansvetsade indie- och R&B-genrerna. Det är ingen tillfällighet att dessa tillhör de absolut mest känslocentrerade rörelserna i pophistorien, och på Devotion satte Tirzah ribban direkt. “This is so pure this feels rare I just want you to know that I’m here for you” mumlade hon i ett andetag på Fine Again, utan skiljetecken men med hela hjärtat som insats.
Den Londonbaserade artistens fullängdsdebut lät som ett kärleks- och/eller avskedsbrev, som rent retoriskt gjorde oss till tjuvlyssnare. Framför Mica Levis skeva produktioner existerade bara ett I och ett adresserat you, stora gester kring små saker, en musikalisk Scener ur ett äktenskap om den tröga dramatiken i att känna någon väl. “I’m only trying to be real / Don’t reject the way I feeeeel”, löd Tirzahs estetiska filosofi på den brusigt oförglömliga Say When. “It’s not about trying to be clever / I come to you, I come to you with an open heart.” Exakt så blev Devotions DIY-pop till årets mest fängslande relationsdrama.
-
7. IDLES – Joy as an Act of Resistance.
Text av John Jonsén
Allting går åt helvete. Världen börjar sakta brinna upp, medan våra mest mäktiga män förnekar att klimatet förändras. Familjer separeras genom landsgränser, men överallt sitter regering efter regering och hjärtlöst tittar på. Att högerextremismen dessutom sprider sig som ett gift i världens vener, att Storbritannien lämnar EU och att de svenska dödsskjutningarna ökar är bara en mikroskopisk andel av alla anledningar till just det, att allting faktiskt går helt åt helvete.
Men mot aktioner och åsikter som dessa så kommer det alltid att finnas motstånd. Den musikaliska motsvarigheten till en opposition är postpunkbandet IDLES, med albumet Joy as an Act of Resistance. Det finns ingen som blandar ilska med glädje så väl som sångaren Joe Talbot. Han demonterar patriarkala, maskulina normer för att bygga upp en manlighet baserad på känslor och samförstånd under Samaritans, han försöker lyfta fram immigrationens mest positiva sidor under Danny Nedelko och han försöker byta ut lyssnares kroppsfixering och samtidsångest mot självförtroende under Television – allt med en rasande ton. Men han har rätt i att vara så jävla förbannad: allting han skriker om är saker vi borde ta för givet, men som vi måste få höra om och om igen för att inse. Dagen som han slutar vara arg är dagen vi alla älskar varandra för de vi är, och till dess kommer IDLES skriva ett genialiskt album efter det andra.
-
6. Julia Holter – Aviary
Text av Nikolas Berndt
aviary: a large cage or a house or enclosure in which birds are kept.
Redan under de första sekunderna upplever vi ljudet av miljontals bevingade varelser som spränger glaset av den värld som håller dem instängda. Utan förvarning har Julia Holter kastat in oss i lika mycket ett spektakel som i ett hav av förvirring, där den redan fragmentariska världen splittras ytterligare. Det är ljudet av tillblivelse, att kastas in i världen. Pusselbit efter pusselbit vägleder Holter oss genom något som känns lika skrämmande som vackert, men som samtidigt är så oemotståndligt gripande och nymodigt. Genom oceaner och stormar av jazz, krautrock, experimentella fyrverkerier och tystlåten intimiteten ger hon oss inte bara sitt mest ambitiösa projekt hittills – utan lika mycket en del av denna till synes ogreppbara samtid, och införlivar den om bara för en stund med en glimt av mening.
-
5. Snail Mail – Lush
Text av David Winsnes
I princip alla mina starkaste musikminnen är fullkomligt värdelösa i anekdotform. Det finns till exempel en tio, femton förstalyssningar jag kommer att bära med mig hela livet, men 90 procent av dem handlar bara om att jag lyssnat väldigt intensivt och repetitivt i ett rum, framför en dator, på en buss eller under en promenad. Det kommer ingenting förlösande, det finns inga upphöjande sammanhang – bara ett par hörlurar och ett stycke musik som hörs för första gången och plötsligt börjar expandera ens värld.
När Snail Mail släppte den första singeln från sitt debutalbum Lush i mars i år kom en sådan stund, där jag satt framför mina högtalare i timmar. Anledningen till att jag nämner det är att jag tror, eller jag vet, att vi var väldigt många som stannade upp av Pristine. Den mer opolerade indierocken har efter några ganska oinspirerade år börjat få fram mängder av talangfulla artister igen, men saknade en fixstjärna för den nya generationen. Ett Nirvana, någon som inte bara var sina melodier. Lindsey Jordan är den personen. Hon hann med att leva ett år under 90-talet, men har finstuderat samtliga tio och skrivit in dem i sina egna låtar.
Pristine betydde mycket för många, inte bara på grund av Lindsey Jordans emotionella klarhet eller den oförglömliga gitarrmelodin utan främst för hur självklar hennes närvaro kändes. Det är en kvalité som inte går att härma sig till: att 19 år gammal vara framme, redo att bära sina jämnårigas våndor med sitt debutalbum. Lush är en vacker helhet – Deep Sea, Full Control och Heat Wave är alla garanterat tatueringar på någons hud vid det här laget, men Lindsey Jordan blev en idol innan, med Pristine. Under dess musikvideo har någon beskrivit hennes spelning i New York dagen innan albumsläppet, hur överväldigad hon ser ut när låten plötsligt får 600 vokalister, hur hon i stunden verkar inse sitt självförverkligande: ”Jag var helt överväldigad över situationen, känslan när hela rummet tog över den sista versen. Min röst stockade sig, några tårar började rinna. Jag var längst fram, och hon såg mig, och hennes röst stockade sig också. Hon tog några sekunder, samtidigt som publiken uppmuntrade henne. Hon tog sig igenom det och i slutändan kändes det monumentalt att vara där, att se en rockstjärna kristallisera sig framför mina ögon.”
-
4. Parquet Courts – Wide Awake!
Text av Klas Mattsson
Att iaktta amerikansk politik från andra sidan av Atlanten har under 2018 varit en frustrerande och förvirrande upplevelse. Det är svårt att missa narrativet om ett tudelat land i sönderfall med en galen president, skolskjutningar och protester. Parquet Courts agerar på sitt senaste album som krönikörer inifrån infernot, där de med en ömsom allvarsam och humoristisk ton avhandlar den politiska verkligheten i USA.
Parquet Courts har alltid haft något viktigt att säga, men har haft svårare att skapa ett album som är bra rakt igenom. Med producenten Danger Mouse till sin hjälp har de dock skapat sin bästa skiva hittills. För även om det politiska budskapet går som en röd tråd genom skivans texter (missa för guds skull inte Violence, där varenda textrad är värd att citera), är det framför allt musikaliskt som de vinner mark på Wide Awake!. Som på öppningsspårets energifyllda kärleksförklaring till totalfotboll hjälper en frenetisk basslinga låten att navigera sig fram till en storslagen allsång, eller på titelspåret där bandet skapar sin mest dansvänliga låt hittills, komplett med kobjällror.
Den politiska verkligheten till trots är känslan ändå optimistisk när de rundar av med Tenderness. Andrew Savage sjunger att han ofta ramlat ner i nihilismens fälla, men slår ifrån sig hopplösheten och uppmanar oss alla att öppna käften och våga tala för förändring. Det ingjuter hopp om framtiden.
-
3. SOPHIE – Oil of Every Pearl’s Un-Insides
Text av Erik Blohmé
Är det satir, utopi, självbiografi eller allt samtidigt? Redan på singelsamlingen Product lekte producenten SOPHIE med tankar om hyperkommersialisering, fullständig alienation och upplösningen mellan kropp och marknad. På Oil of Every Pearl’s Un-Insides tas det temat vidare, till oändligheten och vidare för att citera Buzz Lightyear. Faceshopping och Whole New World låter, beroende på vem man frågar, som Ayn Rand efter en rejäl dos crack under en urspårad podcastinspelning om transhumanism med Elon Musk. Eller är det snarare en slags hoppfull, transcendent feministisk framtid som gestaltas, möjligtvis Judith Butler på crack – eller är det kanske Judith Butler och Ayn Rand som gjort armkrok och rökt crack tillsammans? Om det är en skräckfilm eller en coming-of-age-historia vi tar del av beror nog mycket på vad lyssnaren tar med sig för förhoppningar och farhågor in i albumet.
Briljansen hos Oil of Every Pearl’s Un-Insides är att albumet inte predikar några budskap, det bara gestaltar genom sina säregna ljud och kryptiska textrader (närmast slogans), de möjligheter och risker som mänskligheten möjligtvis står inför. Absolut frihet – absolut konsumism, absolut individualitet – absolut dehumanisering, absolut formbarhet – absolut formlöshet. Såhär såg framtiden ut 2018 kanske vi säger om tio år – Sophie presenterar futurism av samma slag som Arca och Björk åstadkom på albumet Utopia förra året, men mer radikalt och inte lika romantiskt. Det är framför allt ett album som bubblar över av glädje och humor, en absurd humor som riskerar att gå många förbi visserligen, men ändå – de flesta får väl medge att piskrappen och de pitchade befallningarna på Ponyboy åtminstone passerar som “glimten i ögat”. Samtidigt känns de mer sentimentala anslagen i It’s Okay to Cry och Is It Cold in the Water? också helt äkta.
Syntesen mellan verklighet och illusion, allvar och humor, är lika lyckad som syntesen mellan det våldsamma och det oskyldiga i själva musiken – det låter lika mycket Carly Rae Jepsen som Nine Inch Nails, lika mycket Britney Spears som Merzbow. Fast det låter egentligen inte som en mix av två eller flera element, det låter som något helt eget och självklart. Bara Sophie låter som Sophie, och musikens säregna DNA är omöjlig att ta miste på. Sophie har alltid varit unik, men genom Oil of Every Pearl’s Un-Insides har hon gått från att vara blott en producent till att bli en artist i sin egen rätt.
-
2. Robyn – Honey
Text av Johanna Eliasson
Ett av Robyns mest hyllade drag är hennes förmåga att förena melankoli och eufori. Hon har varit genom sorg och separation, men har destillerat varenda droppe av det och ingjutit det i Honey. Ändå är det inte ett mörkt album – hon stiger ur askan som en fågel fenix, med rusande kraft. Efter förlust och undergång koncentrerar hon sig i stället på nuets vikt och brådska och gör det med en glödande livsglädje. Hon är född på nytt, har nått en ny era och kliver visare fram med nytt djup i sin musik och sitt budskap.
Robyn verkar framför allt skriva musik för sin egen skull. Hon kanaliserar sina erfarenheter, och när de där rena upplevelserna kokas ned till musik och textrader beskriver hon i slutändan en djupt mänsklig upplevelse. Ännu en gång kommer befriaren Robyn och låter oss dansa ut våra mest råa upplevelser på dansgolvet.
Ever Again ringer ut albumet, och fastän Honey avslutas med flaggan i topp är det som att Robyn bara kan sjunga ut de där värmande raderna för att hon vet att hjärtan kommer att krossas om och om igen, till tidens ände. Men Robyn hjälper en orka att dyka ner i livskaoset och allt vad det innebär igen, med en ny vitalitet som låter en brytas ned och byggas upp om igen. Allt för att kunna resa sig ur askan ännu en gång, som både visare och starkare.
-
1. Car Seat Headrest – Twin Fantasy
Text av Moa Björkman
Jag går på en tinderdejt i februari. Hen har Twin Fantasy-omslaget tatuerat på magen och albumet i fråga släpps i samma veva. Vi blir jättekära, och för att hålla en lång historia kort – det finns inte en chans i världen för mig att se Twin Fantasy endast som den samling låtar den består av. Till mitt försvar är det nog inte heller Will Toledos mening.
När han som 19-åring släppte originalversionen av Twin Fantasy 2011, inspelad genom laptopmikrofonen, spreds den i internetforum tills den nått kultstatus i kretsarna. Kanske just för att det är omöjligt att inte klämma in sig själv mellan 10-talets bästa coming of age-rader om att vara kär i någon (eller tanken på någon?), sexualitet, ett spökande psyke och en längtan efter vad som helst.
Igenkänningsfaktorn till trots är Twin Fantasy ett högst personligt album. Det är ett konceptalbum om relationen han blev knäpp av. Den som slet sönder honom. Men det blev aldrig färdigt på det vis han hoppats på, förrän nu. Car Seat Headrest ökar från en till fyra medlemmar och alla parametrar maxas. Lo-fi i all ära, men den skarpa(re) omproduktionen dövar inte desperationen som albumet badar i – tvärtom. Bodys har vuxit till en dansgolvsvänlig banger. Beach Life-in-Death är ett 13 minuter långt mästerverk som byter form lika snabbt som tonårskänslorna som skriks ut. Toledo leker med sina egna rader, gömmer easter eggs och fyller 70 minuter av briljant textförfattande. Det gör ont, det är kittlande och allt kan gå i kras när som helst. När produktionen amplifieras gör också känslorna det. Allt landar, självklarare än någonsin, i faktumet att det suger att bli vuxen. Så jävla hårt.
Skillnaden är distansen som kommer av sju år. Det, och att han nu helst av allt vill låta som Frank Ocean i stället för det tidigare valet Dan Bejar. Han tillåter sig förändras och växa ifrån. Låter sig backa för betrakta sitt yngre hjärtekrossade jag, med ömsom tacksamhet ömsom sorg. Han säger det bäst själv, i avslutningen av sista låten, Twin Fantasy (Those Boys):
”This is the end of the song, and it is just a song. This is a version of me and you that can exist outside of everything else, and if it is just a fantasy, then anything can happen from here […] These are only lyrics now.”
Will Toledo har skrivit klart det sista kapitlet och stängt boken som inte blev klar. Det som varit måste få vara. Nu, äntligen, kan vad som helst hända.