Lista

Månadens 10 bästa låtar – april 2018

Publicerad: 15 maj 2018 av redaktionen

Under april har vi spridit ut oss över hela landet, både geografiskt och i genrespektrumet. Norrut i Sverige besökte vi after ski-Mekkat Åre Sessions och bevittnade bland annat festivalens oändliga festande, men också Tove Styrke och Oskar Linnros. På andra sidan landet grävde vi oss djupare i det experimentella hos Intonal-festivalen i Malmö. Vi som inte fick njuta av en iskall Norrlands Ljus Lager eller fick uppleva pulserande basgångar satte blicken både framåt och bakåt genom att längta till Department och rota i Markus Krunegårds diskografi i jakt på hans 10 bästa låtar.

Bortsett från Hinds sommarvarma uppföljare och Frankie Cosmos kalasbra biologilektion till platta så har vi hållit en hårdare ton på albumfronten – men vad ska man göra? Det kan ju inte komma en Twin Fantasy varje månad. Hästpojkens family man-indie höll inte riktigt måttet, DJ Seinfeld droppade några hits och några missar och utan någon större förvåning var inte Sting & Shaggys förlegade Rix FM-bangers någonting att lägga märke till. Tursamt nog fanns det mer att hämta i livemusiken under april med efterlängtade returer från Godspeed You! Black Emperor och Fever Ray, samt en Sverige-debut för postpunkartisten Carla dal Forno.

Och i vanlig ordning har vi hittat våra tio favoritlåtar från månaden som gått, även om nu ytterligare en halv månad har passerat. Samtliga finns här nedanför, i en Spotify-lista här, och en uppsamlingslista för alla månadslistor finns här.

  • 10. Janelle Monáe - Pynk (feat. Grimes)

    Text av Freja Wehrling

    Janelle Monáe är gåvan som världen inte förtjänar. Med sin nya Pynk låter hon bättre än någonsin, samtidigt som hon adresserar queerkärlek och undervisar i biologi. På spåret har den talangfulla amerikanskan även med sig Grimes som hon tidigare har samarbetat med – då på Art Angels. Här rör de sig dock i betydligt lugnare miljöer, men fortfarande är deras match en hit i sig. Varje detalj i Pynk, från de lockande syntdropparna till Prince-gitarren i refrängen, rör sig tillsammans med Monáes ljuva stämma till perfektion. Till låten finns dessutom en video som i sig är ett fantasifullt konstverk utsmyckat med diverse smakfulla metaforer. Här trivs Monáe och här får hon sin konst både till att bli upprorisk och inbjudande.

  • 9. Hanna Järver - Bara få va enkelt

    Text av John Jonsén

    Det första som hörs på So Long är inte bara ett lättsamt och glimrande intro – det som hörs allra mest är förändring. Från den adrenalinstinna Närke är skiftet av energi omedelbart framträdande, men samtidigt så vacker i sin simplicitet. Bara få va enkelt är beviset på att Hanna Järver kan tackla vilket sound och genre som helst och ändå kan få det att låta genialiskt. Kalla det för en sommarhit, en popjuvel, en formtopp eller vad ni vill. Oavsett vad är det hennes entrébiljett till våra största festivalscener och rakt in i folkhemmets hjärta.

  • 8. Unknown Mortal Orchestra - Hunnybee

    Text av Freja Wehrling

    Ruben Nielson och Unknown Mortal Orchestra tycks gång på gång överträffa sig själva i frågan om nedharvade sommardängor. Låtar där solen tycks värma dig trots att regnet öser ner runtomkring. Den främste av dem alla på senaste Sex & Food är Hunnybee. Här är också en villkorslös sommardag inspirationen och låten handlar om sångarens dotter var mellannamn är låttiteln. I den kärleksfulla låten varvas livsråd och ljuva melodislingor med varandra. Bland de smygande gitarrkompen rör sig rader som ”Age of paranoia / Don’t be such a modern stranger” – en iakttagelse om en mörkare värld, både meteorologiskt och psykologiskt. Men även om dessa rader framstår som orosmoln på en annars blå himmel förblir Hunnybee en omslutande saga att förlora sig i.

  • 7. Albion - Bermudatriangeln

    Text av John Jonsén

    Av alla obegränsade fusioner som två vilt skilda band kan skapa så har Albion hittat en av de mest otippat passande under Bermudatriangeln, nämligen kombinationen av Kent och A Place to Bury Strangers. På papper kanske det skiljer sig något från de tidigare syntstänkta släppen, men även Bermudatriangeln passar in i “åka bil genom tunnlar”-popen som han tidigare briljerat med. Våldsdisten och den konstant pulserande energin känns mer som en motpol till Albions bräckliga sida än vad det skaver. Mer än allt så väcks en känsla av rädsla – som att låten ska mangla ens skalle i 300 km/h i tvättäkta Death Grips-manér. Det var alldeles för länge sedan som svensk pop lät så här farlig.

  • 6. Florence + the Machine - Sky Full of Song

    Text av Alice Dadgostar

    Efter dryga tre år sedan senaste albumet, har Florence + the Machine återvänt med brakbesked. I slutet av juni dimper nya albumet High as Hope ner, på vilken Sky Full of Song figurerar – och det bådar förstås riktigt gott. Precis som nämnda titlar antyder, liksom andra släppta singeln Hunger och övriga låtar på listan, verkar plattan utspela sig i skyarna. En miljö som trots sin högst objektiva definition, i många avseenden också är upp till var och en att tolka. När Welchs nakna uppmaningar till omvärlden uppenbarar sig i ”Hold me down, I’m so tired now / Aim your arrow at the sky / Take me down, I’m too tired now / Leave me where I lie”, är det en ensamhet hon deklarerar, men också sin karakteristiskt närmast andliga styrka. Sällan har man upplevt ensam-är-stark-känslan med sådan kraft som när orden kommer från en sådan röst – ord som i själva verket vittnar om längtan efter någon som kan hålla en på jorden. ”Grab me by my ankles, I’ve been flying for too long”.

  • 5. Touché Amoré - Green

    Text av Nikolas Berndt

    Happy 4/20 hälsade Touché Amoré och släppte en av sina bästa låtar. Trots osexigheten i weed-temat är det en petitess i kontrast till resten – Jeremy Bolms ångestfyllda och motstridiga skrik, gitarrslingor lika skarpa som varma och ett arrangemang där varje instrument, trumslag och ton avlöser varandra utan att någonsin sakta ner. Det är helt enkelt Touché Amoré i sitt esse, där varje sekund känns akut och livsviktig, där plats skapas för att blotta sina känslor, sin sorg och sitt hat, där man tillsammans får skrika mot en orättvis värld.

  • 4. Mitski & Xiu Xiu - Between the Breaths

    Text av Jonathan Bonn

    Between the Breaths är kombinationen vi inte visste att vi ville ha, men som inte går att vara utan när vi väl fått den – ett möte mellan avantgarde-popparna Xiu Xiu och indierockdrottningen Mitski. Vid första anblicken kan de tyckas vara ett omaka par, men deras samlade insatser resulterar, aningen överraskande, i en riktig syntpopdänga som klockar in på drygt sju minuter. Och inte en sekund känns onödig – ljudmässigt kan de iskalla, Jamie Stewart-författade syntmelodierna närmast liknas med något M83 skulle kunnat leverera för sisådär tio år sedan. Mitskis dynamiska sånginsats pendlar mellan luftig falsett och spoken word-partier, och även om låten rör sig på musikaliska territorier där vi vanligen inte hör henne blir resultatet inte mindre fantastiskt för det. Coming of age-filmen How to Talk to Girls at Parties kunde knappast fått ett bättre soundtrack.

  • 3. Beach House - Dark Spring

    Text av Freja Wehrling

    Som första spår på nyss släppta 7 bryter Beach House med Dark Spring ny mark i sin musik. Från att ha varit böljande svårmodiga blir de nu nästan aggressiva i sin alltjämt mjuka indierock. Enligt bandet själva rör sig skivans tematik i de nyskapande och vackra svallvågorna efter något mörkt och traumatiskt. Dark Spring är även som ensam låt en utmärkt gestaltning på detta. I sedvanlig ordning rör sig amerikanerna med vaga metaforer, men deras anspelning om en dödsstjärna eller en döende stjärna ”Star death ringing / Brought fear” känns given i USA post-Trump oavsett om den härstammar från Star Wars-enterprisen eller inte. Musikaliskt rör de sig nästan mot Slowdive tillsammans med dundrande trummor och enträgna gitarrer som hela tiden tycks leda mot en rengörande kakafoni. Även om Dark Spring är skriven med duons framgångsrecept strålar den i ett nytt slags skuggljus.

  • 2. DJ Koze - Pick Up

    Text av Magnus Olsson

    Den här låten kan liknas vid körsbärsblomningen i Kungsträdgården – den fullkomligen exploderar och blir det självklara startskottet på sommaren. DJ Koze har för ovanlighetens skull släppt ett album som till brädden är fyllt med myshouse för uteserveringar. Pick Up är själva kronjuvelen – lika lekfull och euforisk som Axel Bomans klassiker Abba 002 eller Alan Braxes odödliga Music Sounds Better With You. Den sistnämnda har förmodligen varit av stor inspiration, för faktum är att Pick Up har samma tidlösa identitet att den lika gärna skulle kunna ha landat i början av 00-talet. Sommarens obligatoriska DJ-låt är här.

  • 1. Jenny Hval - Spells

    Text av Jonathan Bonn

    Medan låtskrivandet på Jenny Hvals senaste fullängdare Blood Bitch kretsade kring teman som mörker, vampyrer, blod och gotik verkar norskans kommande EP The Long Sleep röra sig mot mer konventionella territorium. På förstasingeln Spells flörtar Hval nämligen med en jazzigare instrumentation än vi är vana att höra, och det gör hon med bravur. Blåsinstrumenten och de lätta pianoslingorna smyger sig in en efter en, som ett tunt molntäcke som sakta växer sig större och fyller varje ledigt utrymme i ljudbilden. Efter drygt två minuter bryter den melodiska och luftiga refrängen ut som solstrålar genom nyss nämnda molntäcke, och den expansiva instrumentationen byggs under låtens gång på med lager efter lager, för att till sist uppnå sitt euforiska slutstadium. Spells bevisar inte bara att Hval är kapabel att skriva fullfjädrade jazzpoppärlor till låtar, utan den cementerar också hennes position som en av de mest intressanta och egensinniga artisterna i indiesfären just nu.